Metodstödjare/1:e socialsekreterare till försöjningsstödsenheten

Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Partille
2024-10-10


Visa alla socialsekreterarjobb i Partille, Göteborg, Lerum, Mölndal, Härryda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen i Partille

Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Vår arbetsplats ligger mitt i centrala Partille med ca. 5 minuters gångavstånd till köpcentret Allum samt buss- och tågstation. Självklart kan du parkera din cykel i låst utrymme i kommunhusets garage. I kommunhuset finns också ett nyrenoverat och välutrustat gym med fri tillgång. Du har möjlighet att arbeta på distans och vi arbetar aktivt med digitala möten i verksamheten.

Vill du komma till en arbetsplats där du kan påverka? Vill du jobba i en stabil organisation där du får utvecklas? Partille kommun är en lagom stor kommun som är lätt att överblicka. Vi har ett gott internt samarbete inom förvaltningen och med andra viktiga samarbetspartners. Vi är tillräckligt många för att kunna göra ett gott arbete och samtidigt tillräckligt få för att kunna samarbeta på ett smidigt sätt. Tillsammans har vi fokus på att utveckla resurserna hos dem vi är till för. Varje medarbetares kompetens är viktig.

På försörjningsstödsenheten arbetar tio socialsekreterare fördelade på mottagningsfunktion, långsiktigt bistånd och en socialadministratör. Arbetet leds av en enhetschef och två 1:e socialsekreterare. Som 1:e socialsekreterare hos oss får du engagerade arbetskamrater, nära och tillgänglig arbetsledning och löpande processhandledning.

Nu finns möjligheten att bli en av oss!

Publiceringsdatum
2024-10-10

Arbetsuppgifter
Välkommen som 1:e socialsekreterare till försörjningsstödsenheten!

Rollen innebär att du deltar i planeringen av enhetens arbete i nära dialog med enhetschef. Du ger metodstöd i grupp samt enskilt, tar fram rutiner och ansvarar för att introducera nyanställda medarbetare. I din roll ingår även omvärldsbevakning samt att ha god kunskap om vägledande bestämmelser för att kunna stödja och ge råd till dina kollegor i deras dagliga arbete.

På försörjningsstödsenheten finns två 1:e socialsekreterare vilket möjliggör för oss att hålla fokus på våra utvecklingsfrågor. Det finns också en mottagningsgrupp, en löpandegrupp som handlägger långvariga biståndsärenden samt en socialadministratör. Det dagliga arbetet på enheten leds av två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Klimatet på enheten präglas av god gemenskap, engagemang och arbetsglädje! Totalt inom social- och arbetsförvaltningen i Partille kommun finns elva 1:e socialsekreterare. Vi har en uppbyggd struktur för kollegialt stöd och samverkan.

På enheten handläggs försörjningsstöd, akut bistånd och felaktiga utbetalningar (FUT). Vi arbetar för att stärka våra kunders egna resurser och möjliggöra för dem att leva ett självständigt liv och att vara självförsörjande. Vi har ett nära samarbete med alla enheter inom förvaltningen men främst med vår arbetsmarknadsenhet (AME) som erbjuder arbetsträning, praktikanskaffning och jobbsökarverksamhet.

Just nu pågår spännande utvecklingsarbeten på enheten i och med den nya socialtjänstlagen. Just nu arbetar vi med att inför en automatisering som stöd i handläggningen av månatliga ansökningar vilket innebär en stor förändring för vår personal. Som 1:e socialsekreterare kommer du att vara en viktig del i att leda och driva utvecklingsarbetet på enheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom och som har minst 5 års erfarenhet av arbete med försörjningsstöd. Extra meriterande är erfarenhet av arbete med andra myndigheter som arbetsförmedlingen, försäkringskassan, skatteverket och migrationsverket. Vi ser gärna att du tidigare arbetat med handläggning av försörjningsstöd med e-tjänst.
Du har goda kunskaper i det svenska språket och god dokumentationsvana. Erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva, vana att arbeta i Outlook samt vana att arbeta med digitala möten via t ex Teams är ett plus.

Som person är du lyhörd och flexibel och har trivs med att vara drivande i olika processer och utvecklingsarbete. Vi värdesätter starkt ett genuint intresse för ledarskap och utveckling. Du är samverkansinriktad och tydlig när du kommunicerar. Du räds inte för att ta hand om svåra samtal eller konfliktfyllda situationer.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-10-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "24/285".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Partille kommun (org.nr 212000-1272)

Arbetsplats
Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Selab Kalandar Sha - för frågor om rekryteringen
031-792 1802

Jobbnummer
8948147

Prenumerera på jobb från Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen: