Medforskande och värdegrundad förskollärare till nya Solkattens
Stockholms kommun / Förskollärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla förskollärarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Idag är Solkatten en förskola med tre avdelning som befinner sig i paviljonger nära Solbergaskogen i Älvsjö.
Vi står inför en flytt till nybyggda lokaler i Nya Älvsjöstaden inför VT 2020. Då växer vi också från tre till sex avdelningar. Det blir ljusa, fräscha inomhusmiljöer.
Förskolan kommer få en härlig gård med grind i direkt anslutning till Solbergaskogen.
Älvsjöskogens förskoleenhet består av fyra förskolor under ledning av förskolechef Kerstin Fagerström Clarin tillsammans med två biträdande förskolechefer samt en administratör. Enhetens biträdande förskolechefer är båda utbildade pedagogistor och ansvarar tillsammans med förskolechef för att driva den pedagogiska utvecklingen. De finns nära pedagogerna för att inspirera, handleda och vara till stöd i den dagliga verksamheten
Kommunikationer: Gångavstånd från Älvsjö pendeltågsstation och flera alternativa busslinjer, både via Älvsjö station samt från Fruängens och Telefonplans T-bana. Buss 161 stannar utanför förskolan.
Arbetsbeskrivning och kravprofil
På förskolorna i enheten arbetar vi med att utveckla ett projekterande arbetssätt där vi utgår från barnens förmåga, lust och vilja. Vi ser möjligheten i varje barn och utgår från att alla barn är kompetenta, nyfikna och har en lust att lära. Barns inflytande i en demokratisk verksamhet där vår värdegrund och det respektfulla mötet står i fokus.
Vi tänker att lärandet sker rhizomatiskt, kooperativt och transdisciplinärt.
Pedagogens roll är att vara medforskande genom att finnas nära, lyssna, dokumentera, reflektera, samtala, ställa frågor, uppmuntra och utmana.
Vi har ett ständigt fokus på våra pedagogiska miljöer som den tredje pedagogen .Vi arbetar med tydliga, estetiska och inbjudande mötesplatser för lärande, erbjudanden och iscensättningar, gärna med divergenta material. Vi har kub och ljusbord i den pedagogiska miljön. Vi ger goda tekniska förutsättningar i form av dator, egen lärplatta, projektor m.m. Vi arbetar med närvaro- och frånvaroregistrering i skolplattformen och använder vårt pedagogiska verktyg framtaget i One-Note. Nästa termin planerar vi start för arbete i andra delar av skolplattformen: "Planering och bedömning" samt "Startsidan".
Pedagogisk dokumentation är vårt förhållningssätt och att reflektera enskilt och tillsammans hjälper oss att följa barnens processer och kontinuerligt utveckla verksamheten.
Vi arbetar det här läsåret med ett gemensamt tema inom enheten: "HÅLLBAR FRAMTID" med fokus på social hållbarhet, där vi låter "Lika- olika- unika" möta "Intryck- Uttryck -Avtryck".
Enheten har en tydlig, väl fungerande organisation med ett genomtänkt "pedagogiskt år" som utgångspunkt. Hos oss får du möjlighet till kompetensutveckling, t ex via närverk där pedagoger från enhetens olika förskolor ingår. Vi anordnar också olika workshops, föreläsningar, litteraturseminarium mm under våra gemensamma möten och planeringsdagar. Vi tror på den utvecklingspotential som finns i kollegiala och kollaborativa lärprocesser och håller ett nyfiket öga på aktuell forskning och litteratur.
Publiceringsdatum2019-10-10KvalifikationerDu är utbildad förskollärare med förskollärarlegitimation och du ser möjligheterna och utmaningen i att leda och utveckla verksamheten i samarbete med arbetslaget. Du är lyhörd, konstruktiv och har en vilja att dela med dig och motivera andra.
Du har tydligt barnfokus, arbetar nära och in lyssnande. Du rör dig lätt i det digitala landskapet och har kunskap och erfarenhet av att arbeta med pedagogisk dokumentation som ett redskap för att synliggöra och arbeta vidare med barnens lärprocesser. Du är modig, professionell, nyfiken, organisatorisk, reflekterande och positiv. Du vill utmanas och utvecklas tillsammans med andra i en reflekterande kultur. Du har vilja och ambition, är lösningsinriktad och känner lust och glädje till arbetet samt har ett stort engagemang.
Vi står i ständig utveckling - vill du vara med och forma verksamheten i en växande organisation? Välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Januari 2020 eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
Ersättningmånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-10-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2019/5970".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Älvsjö SDF, Barn, unga och vuxna, Förskoleenhet 2
Jobbnummer 4861914
Observera att sista ansökningsdag har passerat.