Medarbetare till Back Office-enheten - Sveriges riksbank - Företagsekonomjobb i Stockholm
Medarbetare till Back Office-enheten
Sveriges riksbank / Företagsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla företagsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg
Visa alla jobb hos Sveriges riksbank i Stockholm

Avdelningen för kapitalförvaltning ansvarar för Riksbankens tillgångsförvaltning som omfattar tillgångar på cirka 219 miljarder kronor. Back Office administrerar och hanterar avvecklingen av Riksbankens penning- och valutapolitiska transaktioner och andra finansiella transaktioner som Riksbanken utför för egen eller annans räkning. Här ingår bl.a. transaktioner inom ramen för guld- och valutareservsförvaltningen, såsom affärer i utländska värdepapper, futures, valutor samt utlåning till banker i form av deposits och repor. Enheten hanterar också den operativa avvecklingen av de säkerheter som Riksbankens motparter ställer till förmån för Riksbanken. Dessutom ansvarar Back Office för avveckling och administration av betalningar i SEK för Riksbankens kunder och ansvarar också för kontakterna med Riksbankens korrespondent- och depåbanker samt centrala värdepappersförvarare. Vi arbetar i ett integrerat system från SimCorp Dimension. Vi söker nu en medarbetare till Back Office.

Publiceringsdatum
2009-01-26

Dina arbetsuppgifter
Back Office består av nio medarbetare plus enhetschef. I medarbetarens uppgifter ingår att delta i det dagliga löpande arbetet inom enheten samt att aktivt bidra till utvecklingen av verksamheten inom enheten, bland annat genom att delta i projekt.
Enheten är bemannad bankdagar mellan kl. 6.30 och 17.00 och tjänstgöringen är därför schemalagd.
Din kompetens
Vi söker dig som:
Har utbildning inom ekonomi, gärna högskoleutbildning.
Har erfarenhet av arbete med finansiella instrument, betalningar och avveckling av värdepappersaffärer och god kunskap om SWIFT och finansiella affärssystem.
Har du dessutom erfarenhet av arbete med affärsutveckling och projekt och har arbetat med incidenter och kontinuitet ser vi det som meriterande. Du bör även ha goda kunskaper i Officepaketet.

Dina personliga egenskaper
Som person vill vi att du är noggrann, serviceinriktad samt har god samarbetsförmåga, vilket vi fäster stor vikt vid eftersom du kommer att arbeta nära dina kollegor i en mindre grupp. Det är också viktigt att du gillar att ta initiativ, kan arbeta självständigt och har god analytisk förmåga. Då arbetet är beroende av svängningar på marknaden är det av vikt att du kan hantera stress. Du skall även kunna uttrycka dig väl på svenska och engelska samt tycka om att presentera och förmedla ditt arbete såväl muntligt som skriftligt.
Information och ansökan
Om du har frågor om tjänsten kan du vända dig till enhetschef Helena Hallström på 08-787 07 85 eller 070-330 38 50. Fackliga representanter är Cedormika Merdovic för JUSEK och Mats Isaksson för ST-Riksbank. Båda nås på tel. 08-787 00 00.
Tjänsten är säkerhetsklassad varför det krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs före anställning. Riksbanken erbjuder en arbetsplats som bejakar mångfald och eftersträvar en jämn könsfördelning. Vi ser gärna sökande med olika bakgrund och erfarenheter.

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare
Heltid

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Din ansökan vill vi ha senast den 8 februari 2009 under adress: Sveriges riksbank, Personalenheten, 103 37 Stockholm eller via e-post till: registratorn@riksbank.se .
Märk din ansökan med referensnummer 09-02.
Ange följande referens när du ansöker: 09-02
Ansökan kan skickas till e-postadress: registratorn@riksbank.se

Företag
Sveriges Riksbank

Adress
Sveriges Riksbank
10337 STOCKHOLM

Kontorsadress
Brunkebergstorg 11

Kontaktuppgifter
Telefonnummer: 08-7870000
E-postadress: registratorn@riksbank.se

Jobbnummer
388634

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges riksbank: