Medarbetare Servicedesk till SCB

Statistiska centralbyrån / Supportteknikerjobb / Örebro
2024-02-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Medarbetare Servicedesk till SCB" (publicerad 2024-06-19) ⬅️


Visa alla supportteknikerjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statistiska centralbyrån i Örebro, Hedemora, Södertälje, Skara, Uppsala eller i hela Sverige

Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
På SCB hanterar vi dagligen stora mängder data med snabba informationsflöden och vi försöker ständigt hitta bättre lösningar för att förenkla och framtidssäkra vår statistik. SCB:s IT-avdelning finns primärt i Örebro med cirka 100 medarbetare som ansvarar för de IT-system som möjliggör statistikproduktionen.

Inom SCB sker nu stora spännande satsningar inom IT för att stödja SCB:s statistikproduktion. Satsningen innebär uppbyggnad av nytt modernt datacenter samt utvecklingsplattformar som med ny teknik och nya arbetssätt möter SCB:s framtida statistikframställan.

Servicedesk är en central funktion i SCB:s statistikproduktion. Vi vill att alla ska mötas med respekt och förståelse när vi söker hjälp. Det är genom en personlig och kunnig Servicedesk, användare upplever en stor del av värdet från en IT-avdelning. Nu söker vi medarbetare till denna viktiga funktion.

Är du intresserad av att arbeta i vår Servicedesk?

Som medarbetare i Servicedesk arbetar du i ett team på sex personer som tillsammans ansvarar för att på ett förtroendegivande och kundfokuserat ge medarbetare på SCB en så bra upplevelse av servicedesken som möjligt.

Mer specifikt kommer du tillsammans med teamet att ansvara för följande:

• Ta emot och registrera ärenden via telefon, i det öppna landskapet eller i ärendehanteringssystem
• Hantering och felsökning av klientdatorer, konferensteknik, skrivare och mobiltelefoner
• Hantering av tjänstekort
• Felsökning och installation främst i Windowsmiljö
• On-site stöd ute hos användare

Ärenden ni hanterar i teamet är väldigt varierande och det finns goda möjligheter att bredda dina kunskaper inom IT.

Om ovanstående låter intressant så tror vi att denna tjänst kan vara något för just dig!

Om dig
Vi söker dig som har ett stort eget driv och som tycker om att arbeta i en serviceroll.

Vi vill att du:

• Har gymnasieexamen
• Har erfarenhet av arbete med IT-support
• Behärskar det svenska språket obehindrat i såväl tal som skrift då det förekommer i det dagliga arbetet
• Har en mycket god datorvana

Meriterande är om du även har:

• IT-utbildning

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara lösningsorienterad och kvalitetsmedveten. Du har ett eget driv och tar ansvar för dina arbetsuppgifter.

Du är också serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra.

Du har även god samarbets- och kommunikationsförmåga samt trivs med att arbeta i team.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.

Mer information
Den här tjänsten finns på sektionen för IT/IOS/SIA där de flesta sitter på Örebro kontoret. Servicedesk är bemannad på båda kontoren, Örebro och Solna. Denna tjänst avser placering Solna. Resor till kontoret i Örebro kan förekomma.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Tillträdesdatum kommer vi överens om. Arbetsuppgifterna är säkerhetsklassade vilket innebär att en säkerhetsprövning kommer att göras innan anställning.

Arbetstiderna är kl 7-18, med en person som öppnar vid kl 7 och en person som stänger vid kl 18. Mellan kl 8-16.20 är det full bemanning från teamet.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta Jana Gullberg tel. 010-479 61 92.

Publiceringsdatum
2024-02-19

Facklig kontakt
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel. 010-479 60 51.

Sista dag att ansöka är 2023-03-10.
Diarienummer: A2024/0692.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på "Ansök" nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.
Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statistiska Centralbyrån (org.nr 202100-0837), http://www.scb.se

Arbetsplats
Statistiska centralbyrån

Jobbnummer
8478848

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statistiska centralbyrån

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statistiska centralbyrån: