Markstrateg

Karlstads kommun / Företagsekonomjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Karlstads kommun i Karlstad, Torsby eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2024-11-04

Beskrivning
Planeringsavdelningen, som tillhör kommunledningskontoret i Karlstads kommun, har sitt kontor i Samhällsbyggnadshuset, centralt beläget i staden.

Vi arbetar i en aktivitetsbaserad miljö som främjar samarbete och flexibilitet, vilket ger utrymme för en kreativ och effektiv arbetsprocess.

Avdelningen ansvarar för den övergripande fysiska planeringen och de strategiska frågorna kring markanvändning i kommunen. Vårt arbete är långsiktigt och syftar till att forma Karlstads framtida utveckling på ett hållbart sätt. Genom att planera och hantera mark- och utvecklingsfrågor säkerställer vi att kommunen kan växa och utvecklas med balans mellan samhällsservice, infrastruktur och miljömässig hållbarhet.

Vi arbetar nära andra förvaltningar och aktörer inom samhällsbyggnadsprocessen för att se till att alla delar av kommunens utvecklingsplaner följer övergripande strategier och riktlinjer. Det inkluderar att ta fram och förvalta styrande planer och policyer som guidar kommunens framtida markanvändning och exploateringsfrågor. Genom att kombinera planer med praktisk tillämpning bidrar planeringsavdelningen till att skapa en stad som är attraktiv och hållbar för både invånare och framtida generationer.

Dina arbetsuppgifter
Som markstrateg arbetar du med strategiska planerings- och markförsörjningsfrågor i nära samarbete med de förvaltningar som är involverade i samhällsbyggnadsprocessen. Du blir en nyckelperson i samarbetet med samhällsplanerarna, där du fungerar som länken mellan planeringen och de operativa exploateringsfrågorna. Du kommer även ha ett nära samarbete med lokalstrategerna, vilket ger dig en central roll i att säkerställa att kommunens markanvändning och fastighetsstrategier samordnas effektivt.

Dina arbetsuppgifter inkluderar att stärka kommunens förmåga att genomföra komplexa fastighets- och bolagsförvärv med ett markstrategiskt fokus. Du utvecklar tillsammans med kollegor processer för hur kommunen ska hantera omvandlingsfastigheter - från inköp till förvaltning och vidare till ny användning. Genom detta arbete bidrar du till att bygga upp och säkra kommunens markreserv för framtida generationer. En del av dina uppgifter består också i att förvalta och utveckla styrande markstrategiska planer och policyer som stödjer kommunens långsiktiga utveckling.

Du ansvarar för att utveckla metoder och dokument som säkerställer att intentionerna i översiktsplanen förverkligas i detaljplaner och exploateringsprojekt. En viktig del av ditt uppdrag är att förbereda och ta fram beslutsunderlag, som du sedan presenterar för nämnder och ledningsgrupp. Din roll är avgörande för att kommunen ska kunna fatta välgrundade och långsiktiga beslut om markanvändning och fastighetsutveckling.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är nyfiken, initiativrik och som trivs med att arbeta i en strategisk roll. För att passa i rollen som markstrateg behöver du ha en universitets- eller högskoleutbildning inom lantmäteri, fastighetsrätt, fastighetsekonomi, samhällsbyggnad eller annan relevant utbildning eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Erfarenhet och kunskap inom dessa områden är centrala för att kunna bidra till kommunens långsiktiga planering och utveckling.

I rollen som markstrateg kommer du att ansvara för att ta fram kvalificerade underlag och genomföra noggranna analyser som ligger till grund för viktiga strategiska beslut. Vi lägger därför stor vikt vid din förmåga att göra välgrundade bedömningar och avvägningar. För att lyckas i rollen behöver du ha god förståelse för den kommunala planerings- och beslutsprocessen samt för mark- och exploateringsfrågor. Kunskap om fastighetsutveckling och förvaltning är också viktigt för att kunna navigera i det komplexa samspelet mellan markanvändning och samhällsutveckling.

Du behöver ha ett strukturerat arbetssätt och vara flexibel när förutsättningar förändras. Din förmåga att prioritera och anpassa dig till nya omständigheter är avgörande, och vi söker dig som är lösningsorienterad och har en stark helhetssyn på de frågor du arbetar med. Rollen innebär många kontaktytor, både inom kommunen och med externa aktörer, vilket kräver hög integritet och god samarbetsförmåga.

Ditt arbete kommer även innebära att du regelbundet deltar i förhandlingar och föredragningar. Därför är det viktigt att du har god kommunikationsförmåga, både skriftligt och muntligt, samt kan anpassa ditt budskap till olika målgrupper. Du ska vara bekväm med att tala inför publik och kunna presentera komplexa frågor på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Din analytiska förmåga i kombination med din förmåga att hantera både strategiska och praktiska frågor kommer vara avgörande för att du ska lyckas i rollen. Ett brett kontaktnät inom fastighetsbranschen är meriterande och kan bidra till framgång i arbetet.

Om Karlstads kommun

Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!

Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Karlstads kommun (org.nr 212000-1850)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kommunledningskontoret

Kontakt
Marcus Ekholm
054-5401246

Jobbnummer
8992612

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Karlstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Karlstads kommun: