Marknadskoordinator med styrka inom digital produktion

Nationalmuseum / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nationalmuseum i Stockholm, Värmdö eller i hela Sverige

Vill du bidra till att skapa möten mellan människor och konst via digitala kanaler? Då ska du läsa vidare! Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i centrala Stockholm. Tillträde 230109 eller enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag 220925. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Välkommen med din ansökan!

Nationalmuseum är en statlig myndighet och Sveriges konst- och designmuseum med ca 130 anställda. Uppdraget är att bevara, visa och forska utifrån samlingarna, som består av äldre måleri, skulptur, teckningar och grafik samt konsthantverk och design från antiken till idag. Samlingarna och tillfälliga utställningar visas på ett 20-tal platser i landet, bl a i huvudbyggnaden på Blasieholmen i Stockholm, i Statens porträttsamling på Gripsholms slott, på Nationalmuseum Jamtli i Östersund samt på Gustavsbergs Porslinsmuseum. Årligen producerar vi utställningar och program som attraherar både nationella och internationella besökare.

Vem söker vi?
Vi fortsätter att förstärka vår inhouse-byrå med nya kompetenser. Nu söker vi dig med stort engagemang för konst och design och ett par års erfarenhet av innehållsproduktion för digitala och sociala kanaler. Du bottnar i ett marknadstänk där målgruppen står i fokus. På Nationalmuseum möter vi besökarna både på plats och digitalt med samma kvalitet. Vi kan erbjuda en plats i en organisation där många berättar att de är stolta att arbeta vid.

Egenskaper som kommer vara värdefulla i rollen är att vara flexibel, ha problemlösningsförmåga och kreativ drivkraft. Du är en skicklig skribent med språkkänsla och kan också anpassa andras texter, ofta akademiska, i relation till målgrupp och kanal. Ett gott ordningssinne kommer också väl till pass, då produktionstakten ibland är hög med flera parallella deadlines.

Vad innebär uppdraget
I rollen som marknadskoordinator arbetar du operativt med innehåll och uppdatering för sociala och digitala kanaler i synk med verksamheten. Du mäter, optimerar och följer upp. Du producerar själv innehåll med text, bild, grafik och video för Nationalmuseum likväl för Gustavsberg Porslinsmuseum - som är en del av Nationalmuseum. Det är en fördel om du är bekväm med att fota och filma själv med smarttelefon och tillbehör för t ex Reels eller TikTok.

Som marknadskoordinator samarbetar du med många kollegor internt från olika avdelningar och även med externa kontakter. Vid större digitala kampanjer för våra tillfälliga utställningar, är du ansvarig för beställning mot extern mediebyrå, emedan produktionen för innehållet här i stället ligger på inhouse-teamet.

Organisatorisk tillhörighet
Du kommer ingå i ett team med fem kollegor som leds av kommunikationschefen till vilken du också rapporterar. Enheten bildar ett inhouse-team och ansvarar för innehåll, strategi och engagemang via webbplatserna, sociala medier, multimediaproduktioner, köpta kanaler, PR samt kontakter med press och media.

Arbetet utgår från Nationalmuseums uppdrag, strategiska mål, vision, värderingar, visuella profil och grafiska program.

Dina huvudsakliga uppgifter:

• Producera och publicera innehåll (text, bild, grafik och video) i digitala och sociala kanaler,
• Ansvara för digital marknadsföring inklusive planera och utföra annonsköpen, både enskilt och tillsammans med extern mediebyrå,
• Optimera museernas erbjudanden mot målgrupper,
• Vara operativt ansvarig för sökmotorsoptimering (SEO) och sökmotorsmarknadsföring (SEM) inkl analys och uppföljning.

Kvalifikationskrav:

• Relevant eftergymnasial utbildning med inriktning kommunikation eller marknadsföring, inom högskola, universitet, yrkeshögskola eller fristående utbildning,
• Yrkeserfarenhet av operativt arbete inom digital marknadsföring och sociala medier motsvarande två år,
• Vara självgående i Metas och Googles verktyg för annonsering,
• Behärska Photoshop samt Officepaket,
• Arbetserfarenhet av sökmotorsoptimering (SEO) och sökmotorsmarknadsföring (SEM) inkl analys och uppföljning,
• Innehållsproduktion i bild-, grafik- och video i publika kanaler,
• Vara flytande i svenska och engelska i både tal och skrift,
• Vara en skicklig skribent

Meriterande:

• Grundkurs i Konstvetenskap på högskola, universitet eller motsvarande
• Kunskap förvärvad via yrkeserfarenheter

I urvalsprocessen kommer vi att fästa stor vikt vid personliga egenskaper.

Vidare information:

Befattningen är placerad på Skeppsholmen i Stockholm. Alla anställda vid Nationalmuseum erbjuds att arbeta på distans, upp till två dagar per vecka, i den mån arbetsuppgifterna tillåter det.

Har du frågor om befattningen, kontakta kommunikationschef Lena Munther, lena.munther@nationalmuseum.se
Fackliga företrädare är Audrey Lebioda för SACO, Joakim E Werning för ST. Båda nås på tfn 08-519 543 00 samt Bo Gustafsson för SEKO tfn 0703-78 44 42.

Ansökan:
Bifoga CV tillsammans med personligt brev om varför du vill tillhandahålla dina kunskaper på just Nationalmuseum.

För dig som går vidare i processen till intervju, kan det bli aktuellt att komplettera med en "säljande, engagerande text" eller exempel på tidigare arbete inom marknadskommunikationsfältet.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
• -

Publiceringsdatum
2022-08-31

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-09-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Nationalmuseum

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Nationalmuseum (org.nr 202100-1108)

Jobbnummer
6936115

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nationalmuseum

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nationalmuseum: