Marknadskommunikatör

Naturhistoriska Riksmuseet / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm, Umeå eller i hela Sverige

Naturhistoriska riksmuseet är en statlig myndighet med regeringens uppdrag att främja kunskapen, forskningen och intresset för vår värld. Myndigheten är en framstående forskningsinstitution och Sveriges största museum. Museet har under mer än 200 år samlat in föremål och data och bedrivit forskning om livet på jorden. Samlingarna innehåller fler än 11 miljoner växter, djur, svampar, miljöprover, mineral och fossil. All forskning och kunskap delas i utställningarna, Cosmonova och i aktiviteter på museet och digitalt.

Kommunikationsenheten vid Naturhistoriska riksmuseet är en strategisk och operativ resurs för hela museet som stödjer verksamheten med arbete och frågor kring kommunikation och marknadsföring. Kommunikationsenheten är en del av den publika avdelningen som också består av enheten för utbud och enheten för värdskap. Vi söker nu en kommunikatör med inriktning mot marknadskommunikation.

Publiceringsdatum
2024-01-10

Arbetsuppgifter
Som marknadskommunikatör kommer du att under ledning av kommunikationschefen ansvara för att utveckla museets kommunikation till flera av våra besöksmålgrupper. Du kommer att arbeta tillsammans med övriga i kommunikationsgruppen för att uppnå uppsatta besöks- och lärandemål. I detta ingår att se över museets sammanhållna kommunikation och erbjudande och att bidra till ett starkt varumärke. Där ingår också att se över nya vägar framåt för verksamheten, både strategiskt och praktiskt.

Du kommer att arbeta med:
Planering, genomföranden och uppföljning av kommunikation och marknadsföring internt och externt. Arbetet utförs i alla delar utifrån varumärkesplattform och strategi. Det omfattar omvärldsbevakning, planering, produktion och distribution i interna och externa kanaler samt uppföljning av utfallet enligt uppsatta mål. Det omfattar att aktivt arbeta med:
• Skapa och utforma kommunikationsplaner, kampanjer och aktiviteter i dialog med övriga kommunikatörer med syftet att utveckla vårt erbjudande och stärka varumärket.
• Press- och mediekontakter via kalendarier och enskilda journalister samt att administrera museets digitala pressverktyg och pressrum.
• Leverantörskontakter.
• Aktivt arbete i sociala kanaler med kreerande av koncept och innehåll.
• Marknadskommunikation vid lanseringar av nya utställningar, programaktiviteter och filmutbud.
• Samarbetet med och stöd till museets pedagoger gällande kommunikationsinsatser.
• Kommunikationsstöd till andra enheter, samt som kommunikatör i avdelningsöverskridande projekt genom med språkriktighet, budskap och formuleringar.
• Bevakning och arbete inom det juridiska området, med särskild kunskap inom GDPR i samarbete med museets jurist.
• Handha foto- och filmningstillstånd med administration och enskilda bedömningar av inkomna förfrågningar utefter myndighetens verksamhetsområde, PR-värde och samhällsnytta. Praktiskt mottagande av filmteamen på plats.
• Vid behov arbeta i den publika verksamheten i museet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Utbildning inom området kommunikation eller journalistik eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
• God analysförmåga, du löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna. Ser logik och samband i komplex information eller miljö.
• Samarbetsförmåga och uppmärksammar andras synpunkter och kompetens samt ger dem utrymme som gynnar helheten. Identifierar och utvecklar relationer. Du bidrar till att förtydliga för dina kollegor om arbetsuppgifter och mål och du delar med dig av din kunskap.
• Initiativförmåga och kommer med förslag till nya arbetssätt.
• Erfarenhet av att genomföra alla delar av kommunikationsarbetet. inklusive kommunikationsplanering och projektledning.
• Erfarenhet av att ha arbetat strategiskt och operativt med målgruppsanpassning.
• Erfarenhet av att ge råd och stöd till verksamheter inom kommunikation.
• Erfarenhet av att arbeta med kommunikation för målgrupperna medarbetare, familj, ungdomar, generation Z.
• Flerårig erfarenhet att arbeta med text, bild och film inkl. med Adobes program Photoshop, Indesign, Illustrator, Premiere, MS Office.
• Kunskap inom webbproduktion skriva för webb, bildsätta, tillgänglighetsregler och av publiceringsverktyget Sitevision.
• Goda kunskaper om sociala medier och dess utveckling.
• Erfarenhet av arbete med foto- och filmtillstånd.
• Erfarenhet av arbete med juridik inom kommunikationsområdet, t.ex. GDPR och upphovsrätt.
• Erfarenhet av att arbeta i publik miljö och möta besökare.
• Uttrycker dig välformulerat på såväl svenska som engelska.

ÖVRIGT
Vårt mål är att genom forskning och publik verksamhet visa vägen till ökad
kunskap och handlingskraft, för att vi tillsammans ska kunna bidra till en hållbar
och ljus framtid. Vår långsiktiga strävan är att Naturhistoriska riksmuseets anställda ska spegla den mångfald som finns i Sverige. Vi välkomnar alla sökanden oavsett kön, bakgrund, ursprung och funktionsvariation.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring.
Vi undanbeder oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2-2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Naturhistoriska Riksmuseet (org.nr 202100-1124), https://www.nrm.se/

Arbetsplats
Naturhistoriska riksmuseet

Kontakt
08-519 551 88
Catharina Hammarskiöld, Kommunikationschef

Jobbnummer
8380364

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Naturhistoriska Riksmuseet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Naturhistoriska Riksmuseet: