Mark- och Exploateringschef till Avesta kommun

Avesta kommun, Kommunkansliet / Administratörsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, Kommunkansliet i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?

Avesta är i en spännande utvecklingsfas. Under de senaste åren har fler stora etableringar inom handel genomförts och bostads- och industriområden har utvecklats. Nu är en ny stadsplan antagen, fler bostäder och verksamhetslokaler byggs och Google har fått tillstånd för en framtida etablering. Allt i linje med Avesta kommuns ambition att vara en dynamisk tillväxtregion där nya företag gärna etablerar sig och där befintliga företag kan växa.

Den starka tillväxten bidrar till ökat behov av samspel mellan kommunens interna processer och externa aktörer därför söker vi dig som dig som lockas av möjligheten att få vara med och bygga upp en mark- och exploateringsenhet i Avesta kommun.
Antar du utmaningen?




Publiceringsdatum
2022-04-01

Arbetsuppgifter
Mark- och exploateringsenheten (MEX) ska vara en samordnande kraft för de funktioner i organisationen som arbetar med mark- och exploateringsfrågor. Med bred kunskap om samhällsbyggnadsprocessen och näringslivets förutsättningar i kombination med kunskap om relevanta lagar och myndighetsbeslut ska MEX-chefen hålla ihop processen från idé till genomförande.

Ditt uppdrag blir att ha ett övergripande ansvar för exploaterings- och etableringsprojekt i kommunen. I ansvaret ingår att genomföra MEX-kalkyler ur ett tekniskt, juridiskt och ekonomiskt perspektiv samt att förhandla och upprätta genomförandeavtal för markanvisningar.

I ett initialt skede blir din roll som MEX-chef att succesivt bygga upp enheten. Du är den första som blir anställd. Du kommer i samverkan med relevanta parter kommer ta fram en arbetsmodell för mark- och exploateringsprocesser. Du förväntas också vara den som driver och samordnar MEX-frågorna ur ett långsiktigt perspektiv, bland annat genom att arbeta fram en strategisk plan för markförsörjning.

I din roll kommer du att ha många kontaktytor både internt och externt och tillsammans med högsta ledningen kommer du företräda Avesta kommun i samband med exploaterings- och etableringsprojekt. Du kommer ha ett nära samarbete med kommundirektören som också blir din chef.


Kvalifikationer
Du är en driven, relationsorienterad möjliggörare som har förmåga att omvandla beslut till praktisk handling. Med hög integritet visar du gott omdöme vid uttalande, agerande och beslut. En annan egenskap som värderas högt är förmåga att organisera, prioritera och skapa tydlighet. MEX-enhetens arbetsområden kommer överlappa arbetsuppgifter som genomförs på andra enheter och det kommer vara viktigt att du är lyhörd och har förmåga att skapa goda samarbeten.

För den här rollen krävs det att du har erfarenhet av att samordna och leda projekt och komplexa processer. Du behöver ha goda kunskaper om:
• Mark- och exploateringsfrågor
• Samhällsbyggnad med fokus på utbyggnad och genomförande.
• Projekt- och förändringsledning

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att hantera köp, försäljning och upplåtelse av mark med tillhörande avtalsfrågor.
• Kunskap om de kommunala processerna och lagarna som berör mark- och exploateringsprocesserna.

Vi tror att du skaffat dig dessa erfarenheter och kunskaper genom en högskolutbildning som är relevant för området och/eller erfarenhet av att arbeta med mark och exploatering. För oss skulle det vare en tillgång om du redan nu har ett etablerat nätverk i regionen och förståelse för näringslivets förutsättningar och behov relaterat till MEX.

Välkommen med in ansökan!



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

I den här rekryteringen samarbetar vi med Randstad. Vänligen kontakta Elin Holthe vid eventuella frågor.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Avesta kommun, Kommunkansliet

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C82307/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262), http://www.avesta.se

Arbetsplats
Avesta kommun, Kommunkansliet

Kontakt
Rekryteringskonsult Randstad
Elin Holthe
elin.holthe@randstad.se
+46733434913

Jobbnummer
6497809

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, Kommunkansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, Kommunkansliet: