LSS-handläggare till Båstads kommun
Båstads Kommun, Myndighetsenheten / Administratörsjobb / Båstad
2025-02-21
Visa alla administratörsjobb i Båstad,
Laholm,
Ängelholm,
Halmstad,
Bräcke eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Båstads Kommun, Myndighetsenheten i Båstad Omgivet av hav i tre väderstreck, med vacker natur och goda kommunikationer är Båstads kommun en modern idyll med fullskalig service. Vårt strategiska läge på Bjärehalvön med två järnvägsstationer, närhet till flygplats och motorväg gör oss dessutom till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för olika människor, erfarenheter och kompetenser.
Vår vision är att vara en förebild för ett friskt liv och hållbart entreprenörskap samt att attrahera människor som vill värna det sunda livet och utveckla kunskap, kultur och affärer. Båstads kommun är en attraktiv och utvecklande arbetsplats där vår värdegrund bygger på professionalism, arbetsglädje och respekt. Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans gör skillnad varje dag. Genom samarbete och utveckling samt kompetenta och engagerade medarbetare, ger vi god service till våra medborgare.
Nu söker vi dig som vill komma och jobba i Båstad kommun och utföra ett av de viktigaste uppdragen i samhället.
Det är spännande och givande tjänst där du får möjlighet att ta ansvar och bidra. Samtidigt får du lära dig mycket och kan utvecklas tillsammans med oss.
Vi är en glad och stabil arbetsgrupp som tycker om att gå till jobbet och vi har låg personalomsättning på vår arbetsplats. Balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss och det är även viktigt att ha ett bra arbetsklimat i en hållbar arbetssituation. Hos oss är det viktigt att vi samarbetar och har en god dialog för att kunna utföra vårt uppdrag på bästa möjliga sätt.
Därför kan DU räkna med OSS som dina närmaste kollegor stöttar VI och ställer upp för varandra. VI finns där för DIG när DU kommer som ny kollega/medarbetare till OSS.
Denna tjänst är lokaliserad på Bjäredalen i Förslöv med anslutning till Förslövs station, vilket ger goda pendlingsmöjligheter.
Inom vårt verksamhetsområde finns även hälsoinspiratörer som kan stimulera till gruppaktiviteter och bättre levnadsvanor på fritiden. Det innebär bland annat att både enskild medarbetare och arbetsgruppen kan sätta upp olika mål och aktiviteter för god hälsa och ökat välbefinnande.
Publiceringsdatum2025-02-21ArbetsuppgifterDin uppgift blir att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser främst enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) men även socialtjänstlagen (SoL). Du kommer även att i vårt strukturerade målarbete följa upp och ompröva beviljade insatser. Du kommer att ha kontakt med brukare och deras anhöriga samt ett nära samarbete med försäkringskassan, skola, habilitering och övriga berörda aktörer inom socialtjänsten. I det dagliga arbetet har du stöd av kollegor.
I din roll är det viktigt att arbeta med en helhetssyn med individen i fokus. Du arbetar självständigt men också i nära samarbete med övriga kollegor och andra professioner. Du samarbetar med andra funktioner inom socialtjänsten, andra myndigheter samt slutenvården.
Som person är du strukturerad med en förmåga att flexibelt anpassa dig till nya förutsättningar, samt prioritera utifrån vad som händer under dagen. Du tycker om och har fallenhet för att samarbeta med många olika typer av människor och det är lätt för dig att bygga relationer med de du möter. För att lyckas i rollen är du duktig på att uttrycka dig i både tal och skrift och du har lätt för att anpassa din kommunikation efter den du möter.
KvalifikationerDu har en socionomexamen. Du är väl beläst inom socialrätt och förvaltningsrätt och det är en fördel om du har utbildning i samtalsmetodik exempelvis MI.
Vi ser att du som söker skall ha tidigare erfarenhet av myndighetsövning samt goda kunskaper om de lagar som styr verksamheten.
Meriterande är erfarenhet av arbete med målgruppen inom LSS äldre, men skall även kunna vara behjälpliga kollegor inom SoL äldre. Det är meriterande om du har erfarenhet av att handlägga ansökningar om personlig assistans.
Då arbetet kräver kontakter, både internt och externt, har du god samarbetsförmåga samtidigt som du kan arbeta självständigt. Du tar initiativ och kommunikativ med en positiv inställning. Du behöver ha ett lösningsfokuserat förhållningssätt i ditt arbete och arbeta med individen i fokus. Arbetet kräver också att du kan sätta gränser på ett smidigt sätt när det är behov av det. Du är professionell och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Kunskap i IBIC och verksamhetsprogrammet Life Care är meriterande.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder dig kontinuerlig handledning, flexibel arbetstid och friskvårdsbidrag. Arbetet innebär tjänsteresor och körkort är ett krav.
Stämmer detta på dig?
Rekrytering, urval och intervjuer sker löpande. Därför välkomnar vi dig att skicka in din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Som en del i vårt hälsofrämjande arbete erbjuder vi friskvårdsbidrag och möjlighet att teckna förmånscykel. Båstads kommun är en del av Familjen Helsingborg och genom det finns samarbetsområden för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte i regionen.
Som en del i anställningsprocessen har vi som rutin att ta registerutdrag ur polisens belastningsregister. Detta innebär att vi kommer att begära ett registerutdrag från dig innan anställning. Du beställer själv registerutdraget från Polisen. Blanketten hittar du på följande webbadress:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ Polisens handläggningstid kan vara upp till två veckor - beställ gärna ditt registerutdrag redan idag. Där kontroll av registerutdrag är lagreglerad ska sådan blankett användas.
Kommunala avtal gäller. Rökfri arbetstid tillämpas. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Urval och intervjuer sker löpande.
Fackliga representanter nås via respektive fackförbunds webbplats.
Inför rekryteringsarbetet har Båstads kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "23".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Båstads kommun (org.nr 212000-0944)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Båstads Kommun, Myndighetsenheten
Kontakt Myndighetschef
Emina Muratovic
0431-774 16 Jobbnummer 9179030