Lösningsarkitekt till Statens servicecenters IT avdelning

Statens Servicecenter / Datajobb / Östersund
2019-03-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Lösningsarkitekt till Statens servicecenters IT avdelning" (publicerad 2020-03-23) ⬅️


Visa alla datajobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Östersund, Strömsund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall eller i hela Sverige

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Den 1 juni tar vi över ansvaret för landets drygt 100 statliga lokala servicekontor, där vi erbjuder medborgare, nyanlända och företagare service från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Sedan 2012, när myndigheten bildades, levererar vi administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön och HR. I dag är vi ca 500 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Lund, Norrköping, Stockholm och Östersund. När vi tar över servicekontoren blir vi ca 1400 medarbetare över hela landet.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.
Nu söker vi en IT-arkitekt i rollen som lösningsarkitekt med ett brett arbetsområde som spänner från verksamhetssystem inom ekonomi, lön och e-arkiv till infrastrukturfrågor.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Lösningsarkitekten arbetar med att planera realiseringen av IT-lösningar baserat på verksamhetens behovsbild och med förutsättningar från existerande IT-tjänster i organisationen. Lösningsarkitekten har fokus på att se till att återanvändning av funktionalitet sker samt att säkerställa att myndighetsövergripande arkitekturprinciper och riktlinjer kring standarder följs. Arbetet bedrivs normalt inom ramen för myndighetens utvecklingsprojekt. Rollen innebär även att formulera och säkerställa de icke-funktionella kraven på IT-lösningar samt ta fram och förvalta olika typer av artefakter som systemkartor, tjänstegränssnitt och informationsmodeller.

Publiceringsdatum
2019-03-19

Kvalifikationer
• Akademisk examen som ingenjör, systemvetare eller motsvarande utbildning som bedöms som relevant för tjänsten
• Dokumenterad erfarenhet från att ha arbetet minst tre år som IT-arkitekt i rollen som lösningsarkitekt, informationsarkitekt, mjukvaruarkitekt, infrastrukturarkitekt eller motsvarande som bedöms likvärdigt och relevant för tjänsten

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Vara förtroendeingivande
• Ha en god kommunikativ förmåga som gör att du kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska för att tydligt kunna förmedla budskap
• Ha en god samarbetsförmåga och kunna samverka med andra organisationer och intressenter för att åstadkomma resultat
• Ha en god analytisk förmåga som gör att du kan hantera komplexa frågor och problem och förstå komplexa sammanhang för övergripande frågor
• Vara drivande och ha förmåga att snabbt sätta dig in i verksamhetens olika områden

Dessutom är det meriterande om du har:
• Certifiering som IT-arkitekt eller Enterprisearkitekt. Exempel på certifieringar är CITA-P, Dataföreningen kompetens certifierad IT-arkitekt, certifierad i arkitekturramverket TOGAF eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av arkitekturarbete inom minst ett av följande områden (bedömningen blir detsamma oavsett om du har ett eller flera av följande alternativ):
• Verksamhetsstödjande applikationer som affärssystem inom löne- och ekonomiområdet
• Affärsprocesser och standarder inom lön, ekonomi och e-handel, t.ex. SFTI
• Informations- och IT-säkerhet
• Identity and access managament
• Systemintegration och integrationsplattformar

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund eller Gävle, efter överenskommelse.
Anställningen innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 11 april 2019.

Vi har två likadana annonser ute för samma tjänst, dvs vi söker en lösningsarkitekt till Östersund eller Gävle. Du behöver bara ansöka via en av annonserna.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582, Towa Eng SACO-S tel. 010-456 03 91

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-04-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Johan Göthberg, Avdelningschef johan.gothberg@statenssc.se 010-456 01 76

Företag
Statens Servicecenter

Adress
Statens Servicecenter
Statens servicecenter
FE15
80171 Gävle

Kontorsadress
Statens servicecenter
FE15

Jobbnummer
4677076

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: