Lösningsarkitekt till Statens servicecenters IT avdelning

Statens Servicecenter / Datajobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Lösningsarkitekten arbetar med att planera realiseringen av IT-lösningar baserat på verksamhetens behovsbild och med förutsättningar från existerande IT-tjänster i organisationen. Lösningsarkitekten har fokus på att se till att återanvändning av funktionalitet sker samt att säkerställa att myndighetsövergripande arkitekturprinciper och riktlinjer kring standarder följs. Arbetet bedrivs normalt inom ramen för myndighetens utvecklingsprojekt. Rollen innebär även att formulera och säkerställa de icke-funktionella kraven på IT-lösningar samt ta fram och förvalta olika typer av artefakter som systemkartor, tjänstegränssnitt och informationsmodeller. Då vi endast har begränsad egen utveckling ligger ett stort fokus på integration (teknisk såväl som semantisk) mellan system och anslutna kunder. Genom samverkan med verksamhetsspecialister tar lösningsarkitekten fram en teknisk design med hjälp av befintliga system och plattformar, alternativt nyanskaffning av systemstöd.

Statens servicecenter är en ung myndighet och det finns därför stora möjligheter att påverka och medverka till uppbyggnaden av arkitekturfunktionen på myndigheten.

Publiceringsdatum
2020-03-23

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Akademisk examen som ingenjör, systemvetare eller motsvarande utbildning som bedöms som relevant för tjänsten
• Dokumenterad erfarenhet från att ha arbetat minst tre år med att designa tekniska lösningar som möter verksamhetens behov. Det kan vara i rollen som lösningsarkitekt, informationsarkitekt, mjukvaruarkitekt, infrastrukturarkitekt, pre-sale eller motsvarande arkitekturerfarenhet som bedöms likvärdigt och relevant för tjänsten

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Att vara förtroendeingivande
• God kommunikativ förmåga som gör att du kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska för att tydligt kunna förmedla budskap
• God samarbetsförmåga och kunna samverka med andra organisationer och intressenter för att åstadkomma resultat
• God analytisk förmåga som gör att du kan hantera komplexa frågor och problem och förstå komplexa sammanhang för övergripande frågor
• Vara drivande och ha förmåga att snabbt sätta dig in i verksamhetens olika områden
• Att hantera flera uppdrag parallellt

Dessutom är det meriterande om du har:

• Certifiering som IT-arkitekt eller Enterprisearkitekt. Exempel på certifieringar är CITA-P, Dataföreningenkompetens certifierad IT-arkitekt, certifierad i arkitekturramverket TOGAF eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av arkitekturarbete inom något eller flera av följande områden:
• Verksamhetsstödjande applikationer som affärssystem inom löne- och ekonomiområdet
• Affärsprocesser och standarder inom lön, ekonomi och e-handel, t.ex. SFTI
• Informations- och IT-säkerhet
• Identity and access management
• Business Intelligence
• Process- och informationsarkitektur
• Systemintegration och integrationsplattformar

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare.

Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.

Anställningen är placerad i Östersund eller Gävle, efter överenskommelse. Anställningen innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 14 april 2020.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-04-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
5162823

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: