Lönekonsult

Svenska kyrkan kansli / Ekonomiassistentjobb / Uppsala
2017-03-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Lönekonsult" (publicerad 2017-06-22) ⬅️


Visa alla ekonomiassistentjobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska kyrkan kansli i Uppsala, Lund eller i hela Sverige

Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum.
Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån - kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.

Kyrkokansliet i Uppsala, avdelningen för gemensamma funktioner

Två tjänster

Vi söker dig som vill vara med och utveckla Svenska kyrkans framtida löneprocesser i rollen som lönekonsult.

Svenska kyrkan arbetar för att inom ekonomi- och löneområdet skapa ett enhetligt arbetssätt med tillhörande system för Svenska kyrkan i hela landet. Konceptet levereras i samverkan med den regionala organisationen (stiften) till pastorat och församlingar. Stiften erbjuder redovisnings- och lönetjänster i servicebyråer till de enheter som önskar.

Som lönekonsult inom gemensamt administrativt stöd (GAS) på kyrkokansliet i Uppsala ingår du i ett team som arbetar för att stödja användare inom hela Svenska kyrkan inom vårt område. Teamet på nationell nivå består idag av tolv personer för ekonomi- och löneprocesserna. Vi behöver nu utöka teamet med två duktiga och drivande lönekonsulter.

Publiceringsdatum
2017-03-10

Dina arbetsuppgifter
Du arbetar med stöd till hela löneprocessen. Tillsammans med konceptansvarig följer du upp, förbättrar, utvecklar och kvalitetssäkrar löneprocesser med tillhörande rutiner och system samt utbildning.

Exempel på arbetsuppgifter som ingår i rollen:

• Handlägga utvecklingsärenden
• Driva och/eller delta i utredningar och utveckling av det gemensamma arbetssättet inklusive IT-stöd samt utbildningar
• Ta fram förslag till beslutsunderlag avseende verksamhetsnytta och kostnadsbesparing
• Tolka lagar och avtal för att säkerställa rätt lönehantering och kvalitet i arbetssätt och system
• Vara lärare vid utbildningar av bland annat lönehandläggare som ska arbeta enligt konceptet
• Utreda supportärenden som är eskalerade
• Arbeta med dokumentation - rutinbeskrivningar, utbildningsmaterial, presentationer med mera

Systemleverantör är Flex Applications och systemen som används är Flex HRM Tid och Resa och Flex Lön.

Kvalifikationer
Du är en utbildad och erfaren lönehandläggare/lönespecialist som arbetat inom området i minst 5 år. Du har god vana att tolka kollektivavtal.

Baserat på grundförutsättningar/beslut har du förmågan att analysera och bryta ned komplexa frågor i beståndsdelar och lösa komplicerade problem samt att förstå vad som skapar effektivitet i ett större sammanhang.

Mycket goda kunskaper i MS-Office och god datorvana är ett krav.

Eftersom tjänsten innebär kontakter med många medarbetare runt om i landet samt att vara lärare förutsätts att du har en mycket god kommunikationsförmåga i både tal och skrift. Vi ser gärna att du har god kännedom om eller erfarenhet av arbete i församling i Svenska kyrkan.

Du har hög servicekänsla, god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta konsultativt. Som person är du ansvarstagande och noggrann med förmåga att ta initiativ, planera och prioritera uppgifter utifrån leveranstidpunkter. Du har erfarenhet av förändringsarbete och förstår vikten av förändringsledning och förändringsarbete för att uppnå önskad effekt vid förändring av arbetssätt. Hög integritet är en självklarhet och du är van vid att arbeta strukturerat, effektivt och resultatinriktat, även under ett tidvis högt tempo.

Meriterande är erfarenhet av införande av administrativa system och att arbeta i projekt. Det är också meriterande om du förstår de ekonomiska flödena avseende personalkostnader.

Vi vill att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av tf enhetschef Anna Edling och projektledare Hans Eskemyr. De nås på mail eller på 018-16 95 00.

Fackliga företrädare är Liselotte Rogberg (VISION), Fredrik Nilsson Björner (Jusek) och Anders Hedman (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast 2 april 2017. Märk ansökningen med ref.nr 17/20 GEF.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Varaktighet, arbetstid
1 -

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-04-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Svenska kyrkan kansli

Adress
Svenska kyrkan kansli
SYSSLOMANSGATAN 4
75310 Uppsala

Kontorsadress
SYSSLOMANSGATAN 4

Jobbnummer
3367419

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska kyrkan kansli

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska kyrkan kansli: