Lönekonsult
Botkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen / Ekonomiassistentjobb / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomiassistentjobb i Botkyrka,
Salem,
Ekerö,
Huddinge,
Södertälje eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen i Botkyrka Botkyrka kommun är stockholmsområdets femte största kommun med nära 90 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.
Löneenheten inom Botkyrka kommun är en centraliserad tjänst och är organiserad under Kommunledningsförvaltningen som en av två enheter på HR avdelningen. Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsläge gällande såväl system som arbetssätt då vi under 2015 påbörjade ett arbete med Lean.
Du kommer att ingå i ett team om 17 duktiga kollegor som tillsammans med lönechefen arbetar med ständiga förbättringar av verksamheten där vi har våra chefer och medarbetare som våra viktigaste användare och kunder.
Vi är idag 12 Lönekonsulter, två Systemförvaltare och en Förvaltningsledare samt en Löneekonom.
Vi letar efter en ny, vass och nyfiken kollega!
Löneenhetens uppdrag i Botkyrka kommun är att leverera rätt lön till i rätt tid!
Publiceringsdatum2015-12-10ArbetsuppgifterFör att lyckas med vårt uppdrag är ditt ansvar som Lönekonsult:
Erbjuder god service och ett gott bemötande genom att vara lösningsorienterade och engagerade i vår användares vardag.
Arbetssätt är öppet, bjuder in till samarbete och dialog och öppnar för förändringar och utmaningar.
Arbetar preventivt och vågar testa nya idéer, är kreativ, nyfiken och modig.
Att arbeta självständigt inom aktuella löneavtalsområden med löneadministration, konsultera och stödja chefer och medarbetare i förekommande lönefrågor.
Ta eget ansvar för att säkerställa att rätt information finns för att utföra arbetsuppgifterna, samt vid överlämning ta ansvar för säkerställande av information.
Omvärldsbevakning, vara påläst och ajour i lag och avtal kopplat till aktuella löner och ansvarsområden.
I rollen ingår ansvar för att ha rätt kompetens och att utvecklas för att nå våra mål och visa på goda resultat.
Dina arbetsuppgifter som Lönekonsult är att du:
Leder och utvecklar det egna arbetet och deltar aktivt i det gemensamma och dagliga arbetet och möten på Löneenheten.
Planerar och organiserar det egna arbetet med arbetsgrupp.
Skapar ett kvalitativt och effektivt produktionsflöde genom att följa och säkerställa rutiner, dokumentation och uppföljning enligt lag och avtal inom ansvarsområdet.
Administrera lön.
Säkerställa och kontrollera arbetet enligt aktuella rutiner, lathundar, lagar och avtal.
Hantera och eskalera felsignaler, säkerställa att åtgärd vidtas vid avvikelser och fel i löneproduktionen.
Första linjen support i lönefrågor, lönesystem och ärendehanteringssystem, till användare i Botkyrka kommun.
Konsultativt stöd för chefer;
• handleder/utbildar våra användare i lön- och systemfrågor för att säkerställa rätt indata i aktuellt lönesystem.
• Internt stöd till chefer och verksamhetsstöd i den löneadministrativa processen.
• Ge service inom det löne- och arbetsrättsliga området.
Använder de arbetssätt, verktyg och system som är aktuella på löneenheten för effektivitet, säkra rutiner och ett enhetligt bemötande.
I rollen ingår även att ansvara för- eller vara med i projekt.
KvalifikationerVi söker dig som har 3 års erfarenhet av operativt arbete med lönehantering där du haft uppdrag att tolka kollektivavtal som t ex kommunal löne- och avtalshantering såsom ferie- och uppehållslöner samt och omvårdnadspersonal. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av löneadministration från kommunalverksamhet.
Du har erfarenhet av att jobba i team och gärna med förbättringsarbete i en producerande miljö. Du ska ha erfarenhet av att jobba med kunder som är chefer och medarbetare i utbildningssammanhang och supportärenden kopplat till löneadministration. För detta behöver du vara duktig på att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt, driva och avsluta dina åtaganden på ett positivt sätt samt ha en hög servicekänsla.
Meriterander är om du har kunskaper- erfarenhet av försäkrings- och pensionsfrågor i din tidigare roll som t ex lönekonsult, löneadministratör eller lönespecialist.
Du trivs med att arbeta självständigt på ett noggrant sätt och är van vid att planera och organisera ditt arbete mot uppsatta tidsramar tillsamman med din arbetsgrupp.
Du behöver också ha mycket goda kunskaper i Officepaketet och då främst Excel samt moderna HR system. Vi använder HR-systemet HRM Software, Ärendehanteringsystem MMK software, Teamviewer
Du har KY-utbildning inom lön, annan utbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdigt. Kanske har du tagit några kurser inom ekonomi, personal eller system som extra förkovring, vilket är önskvärt.
I Botkyrka har vi medborgarnas fokus, är vi öppna, är orädda och energiska - kommunens ledord - känner du igen dig i dem och beskrivningen av rollen ovan - då passar vi för varandra!
Botkyrka kommun strävar efter mångfald där våra medarbetares bakgrunder, erfarenheter, kunskaper och personligheter berikar verksamheten. Därför välkomnar vi sökande oberoende av funktionshinder, kön, etnicitet och sexuell läggning.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Urvalet sker löpande så det är viktigt att du skickar in din ansökan snarast Tillträde enligt överenskommelse Provanställning kan komma att tillämpas .
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-12-25
Ange följande referens när du ansöker: A526335
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMonia Stavrum, Chef Löneenhet 08-530 63084
monia.stavrum@botkyrka.seFöretagBotkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen
AdressBotkyrka kommun, Kommunledningsförvaltningen
Munkhättevägen 45
14785 TUMBA
Kontorsadress14785 TUMBA
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2571211
Observera att sista ansökningsdag har passerat.