Lokalstrateg till Södermalms stadsdelsförvaltning

Stockholms stad, Ekonomiavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms stad, Ekonomiavdelningen i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Södermalms stadsdelsförvaltning har cirka 120 000 invånare, stadsdelsområdet sträcker sig från Långholmen i väster till Södra Hammarbyhamnen i öster. Vi hyr in lokaler till förskolor, vård- och omsorgsboenden, bostäder som försöks- och träningslägenheter och för funktionsnedsatta.

Lokalfunktionen är organiserad inom Ekonomiavdelningen med två lokalstrateger och två lokaladministratörer. Inom avdelningen finns därutöver funktioner för ekonomi, IT med mera. På avdelningen arbetar idag ca 16 personer. Vi sitter i fina lokaler på Medborgarplatsen.

Att vara lokalstrateg på Södermalm innebär mycket kontaktskapande arbete både inom och utom förvaltningen. Det är en stimulerande och rörlig tjänst som kräver en proaktiv och kommunikativ person.

Publiceringsdatum
2015-12-11

Arbetsuppgifter
Din huvuduppgift är att i nära samarbete och samverkan med förvaltningens verksamhetsansvariga säkerställa tillgången på ändamålsenliga och kostnadseffektiva lokaler, samt att se till att gällande myndighetskrav och regelverk uppfylls.

Som lokalstrateg på Södermalm har du ansvar för ny- och ombyggnationer innefattande planering, teknisk utformning, genomförande och uppföljning.

Du deltar i lokalplanering och uppföljning i dialog och nära samarbete med verksamheterna, det vill säga äldreomsorgsavdelningen, sociala avdelningen och förskoleavdelningen. Din främsta målgrupp är förvaltningens verksamhetsansvariga. Arbetet kräver också kontakter med exploaterings- och stadsbyggnadskontoret, fastighetsägare samt stadens övriga förvaltningar och bolag. Du har en god beställarkompetens gentemot stadens bostadsbolag, till exempel gällande underhåll och nybyggnation av nya förskolor.

Du ansvarar för avtal och kontraktsvård av förvaltningens lokaler, samt sköter uppsägningsförfarandet vid avveckling av lokaler. Stadens gemensamma lokaladministrativa system LOIS är ett viktigt stöd i arbetet.

I samarbete med controllers görs uppföljningar, kalkyler och prognoser, samt underlag till förvaltningens verksamhetsplaner, tertialrapporter och budget.

Du ger stöd till verksamheterna så att myndighetskrav och regelverk uppfylls och följs med avseende på till exempel brandskydd, arbetsmiljölagen, miljölagstiftningen, livsmedelslagen.

Andra arbetsuppgifter:
• Företräda förvaltningen vid hyresförhandling/tvister samt kontraktsvård.
• Hantera löpande och akuta driftsfrågor.
• Förmedla extern och intern information i lokalfrågor.
• I förekommande fall skriva tjänsteutlåtanden och remisser.

Kvalifikationer
För att fungera i den här rollen är det viktigt att du trivs i att vara i ständig rörelse, och snabbt kan växla mellan att arbeta operativt och strategiskt.

Arbetet kräver därför en väldigt god problemlösande analysförmåga, och att du har förmågan att ta itu med komplexa problem på olika nivåer. Arbetets bredd och omfattning kräver god struktur och förmåga att organisera och prioritera.

Som person är du driven och självgående. Du tar eget ansvar och kan på egen hand ta snabba beslut i pressade situationer.

Det är också viktigt att du lockas av att vara i en roll som kräver att du interagerar och kommunicerar med många olika kontaktytor, att du har lätt för att bygga och vårda professionella relationer. Det kräver att du tycker om att arbeta serviceinriktat och med fokus på att leverera lösningar. I roller krävs även kunskap och erfarenhet att skriva ärenden till förvaltningens nämnd.

Vi fäster stor vikt vid sökandes personliga egenskaper.

Övriga kvalifikationer:

• Högskoleutbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet.
• Kunskap om myndighetskrav och avtalsfrågor särskilt beträffande hyresavtal.
• Kunskap om stadens kärnverksamheter, förvaltningar och bolag är värdefullt men ej ett krav.
• Du ska ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
• Gärna en vana av att tänka i ekonomiska termer.
God datorvana , kunna hantera både Word och Excel Krav på arbetslivserfarenhet: Erfarenhet krävs av lokal- och byggnadsfrågor, gärna inom kommunal förvaltning.

ÖVRIGT
Södermalms stadsdelsförvaltning tillämpar vinter- och sommararbetstid samt har ett flextidsavtal.
Möjlighet till friskvård finns genom köpa stadens motions- och simhallskort till subventionerat pris.
1 timmes friskvård på arbetstid per vecka kan tas ut om arbetet så tillåter.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknade.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100% Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-03-01 Eller enligt överenskommelse. .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-17
Ange följande referens när du ansöker: A37963
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Niklas Björkman, Ekonomichef 08-50812150 niklas.h.bjorkman@stockholm.se

Facklig kontakt
Jösta Claeson, Vision 08-508 25 229 josta.claeson@stockholm.se
Ulf Fogelström, SACO/SSR 08-508 12 556 ulf.fogelstrom@stockholm.se

Företag
Stockholms stad, Ekonomiavdelningen

Adress
Stockholms stad, Ekonomiavdelningen
Box 4270
10266 Stockholm

Kontorsadress
Medborgarplatsen 25, Göta Ark 10266 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2573091

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms stad, Ekonomiavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms stad, Ekonomiavdelningen: