Lokalförsörjningsstrateg med fastighetsansvar till fastighetsenheten

Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltningen / Fastighetsskötarjobb / Katrineholm
2025-05-16


Visa alla fastighetsskötarjobb i Katrineholm, Vingåker, Flen, Finspång, Eskilstuna eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltningen i Katrineholm

Kommunledningsförvaltningen har till uppgift att bistå kommunstyrelsen i dess funktioner. Vårt uppdrag är att, effektivt och samordnat, ge strategisk och operativ styrning och stöd inom de områden som förvaltningen ansvarar för så att kommunorganisationen ges goda förutsättningar att utföra sina uppdrag för att maximera medborgarnyttan. Arbetet utgår utifrån fem ledord; stöd, strategi, styrning, samverkan och samordning.

Fastighetsenheten ansvarar för att planera kommunens långsiktiga lokalbehov och säkerställa ett effektivt nyttjande av kommunens lokaler. Enheten arbetar nära förvaltningarna och kommunens fastighetsbolag Katrineholms Fastighetsbolag AB och dess dotterbolag Katrineholms Industrihus AB, för att optimera lokalanvändning, minska driftskostnader och skapa hållbara lösningar för kommunens verksamhetslokaler. På fastighetsenheten finns förutom lokalförsörjningsstrateg ytterligare två medarbetare. Fastighetsenheten är organisatoriskt placerad inom ekonomi- och upphandlingsavdelningen på kommunledningsförvaltningen och lokalförsörjningsstrategen rapporterar till ekonomichef/biträdande kommundirektör.

Har du erfarenhet av fastighetsfrågor med särskilt fokus på lokalsamordning/lokalförsörjning? Då har vi ett meningsfullt och utvecklande uppdrag att erbjuda, och hoppas på att få läsa din ansökan!

Publiceringsdatum
2025-05-16

Arbetsuppgifter
Som lokalförsörjningsstrateg ska du verka för en effektiv lokalanvändning av kommunala verksamhetslokaler och samordna ut- och inhyrning av ytor. Verksamheten ska bedrivas med målsättningen att en kostnadseffektiv och smidig lokalförsörjning sker.

Dina huvudsakliga ansvarsområden är att samordna och kostnadseffektivisera de interna behoven av lokaler, hyra in och förhandla lokalkontrakt med externa hyresvärdar, hyra ut ytor i kommunens ägda fastigheter samt att stötta förvaltningschefer i deras lokalfrågor.

I rollen arbetar du strategiskt och långsiktigt gällande alla lokaler, både egenägda och inhyra. Det innebär att planera för framtida lokalbehov och optimera användningen av befintliga lokaler. Du arbetar proaktivt med utveckling och effektivisering av lokalutnyttjandet, samutnyttjande av lokaler inom koncernen och avveckling av underutnyttjade eller kostsamma fastigheter och samordnar med de kommunala bolagen för att säkerställa ett effektivt samarbete. Vidare ansvarar du för lokalförsörjningsplanen och leder lokalarbetsgruppen vars ansvar är att sammanställa samtliga förvaltningarnas behov av fastighetsinvesteringar samt att prioritera och sammanställa budget för externa fastighetsinvesteringar inför budgetprocessen.

Du har budget- och verksamhetsansvar för fastighetsenheten och du är arbetsledare för det arbete som sker inom enheten. Ekonomichef/biträdande kommundirektör är den som har personalansvaret inklusive arbetsmiljöansvaret för enhetens medarbetare.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning eller arbetslivserfarenhet som kan bedömas likvärdig. Det är av stor vikt att du har goda kunskaper i fastighetsjuridik, fastighetsekonomi, LOU och kan agera som god beställare i projekt samt ha kunskap om fastighetsägarens ansvar. Du har gedigen erfarenhet från arbete med lokalsamordning/lokalförsörjning med fokus på strategiska beslut. Vidare har du god förhandlingsvana gällande hyresavtal samt en stor vana att upprätta avtal och komplexa handlingar. Det är meriterande om du har erfarenhet från kommunal verksamhet. Du bör kunna uttrycka dig väl i tal och skrift i det svenska språket då arbetet innebär att skriva utredningar och beslutsunderlag. B-körkort är ett krav för den här tjänsten.

För att lyckas i uppdraget som lokalförsörjningsstrateg är det viktigt att ha fokus på samordning och effektiv användning av lokaler. Det är också av stor angelägenhet att ha förståelse för ekonomi och långsiktiga processer där det är viktigt att beslut om lokalförsörjning har ett strategiskt fokus så att dagens lösning blir hållbart även för framtiden.

Vi söker dig som är engagerad och måldriven med stort fokus på effektivitet. Du är en lagspelare som förstår vikten av att samarbeta för att nå högre mål. Du är strukturerad och noggrann med stor fokus på kvalitet. Tjänsten innefattar många kontaktytor, såväl interna som externa, inklusive kommunala bolag och externa fastighetsägare och det är därför viktigt du är god kommunikatör med en hög social förmåga och att du är van att samverka brett och vidareutveckla viktiga samarbeten.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Innan beslut om anställning fattas kommer en bakgrundskontroll genomföras samt att tjänsten kan bli föremål för säkerhetsprövning. I denna rekrytering använder vi oss av arbetspsykologiska tester för att få en objektiv och fördjupad förståelse för hur du agerar i arbetsrelaterade situationer. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.

Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här: https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.html

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C254174/2025".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Katrineholms kommun (org.nr 212000-0340)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltningen

Kontakt
Ekonomichef/biträdande kommundirektör
Marie Hillman
0150-570 35

Jobbnummer
9342541

Prenumerera på jobb från Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltningen: