Licentiat inom system- och integrationstester i tågtrafikstyrnin

Kungliga Tekniska högskolan, / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, i Stockholm, Solna, Huddinge eller i hela Sverige

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Skolan för elektro- och systemteknik bedriver forskning och utbildning inom elektroteknik, systemteknik, informations- och kommunikationsteknik, rymd- och fusionsplasmafysik. Fältet elektroteknik och elektronik på KTH rankades som nummer 17 i världen under 2016 (nummer 16 under 2015). I denna dynamiska miljö arbetar cirka 450 personer, varav hälften är doktorander, många med utländsk bakgrund. Våra forskningsprojekt bedrivs i nära samarbete med industripartners och med forskarkollegor i Sverige och utomlands. Skolan ansvarar för högskole- och civilingenjörsutbildningen i elektroteknik samt flertalet masterprogram med högt söktryck och nära koppling till våra forskningsområden.

Organisatoriskt kommer du att arbeta på avdelningen för signalbehandling.

Detta är ett tvärvetenskapligt projekt tillsammans med KTH Järnvägsgruppen.

Publiceringsdatum
2016-06-09

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en väl kvalificerad kandidat ledande till en licentiatexamen i ämnet elektro- och systemteknik. Inom Europeiska trafikstyrningssystemet för tåg ERTMS. Tjänsten är en del av ett forskningsprojekt finansierat av Trafikverket genom EU-projektet Shift2Rail, vars syfte är att utveckla forskning och innovativa lösningar för att öka järnvägens konkurrenskraft. Mer specifikt kommer projektet att stödja utveckling av signalsystem för framtida effektiv tågtrafikering. Målet är att tillsammans med övriga deltagare inom Shift2Rail definiera ett gemensamt testprocessramverk och identifiera standardmetoder för test inom signalområdet - ERTMS. Ett huvudmål är att specificera en gemensam leverantörsoberoende testarkitektur som kan användas för att utvärdera säkerhetsklassad SIL4 produkters interoperabilitet. Avsikten är att reducera antalet fälttester. Detta för att kunna säkerställa den svenska järnvägens utbyte till ett gemensamt Europeiskt signalsystem till år 2035.

Projektet kombinerar metoder och resultat från olika områden för testverksamhet för att utveckla järnvägens signalsystem, t.ex. testmetodik, programvaruutveckling, signal­behandling och säkerhetsstyrning. Projektet är ett utmärkt karriärsteg för yrkesverksamma inom tågtrafiksektorn.

Kvalifikationer
Sökande måste inneha en masterexamen eller en civilingenjörsexamen inom elektroteknik, teknisk fysik, farkost, maskin, datateknik eller motsvarande. Erfarenhet från järnvägsbranschen är önskvärd. Vi tror att lämpliga kandidater har en framtida yrkesroll där de tar en ledande roll i den svenska järnvägens utveckling och förädling.

Vi söker en starkt motiverad kandidat som kan arbeta självständigt. Framåtanda samt att uppskatta och värdesätta dialog med människor är yttersta viktigt, då samverkan och dialog är en viktig del av projektet. Utmärkta kunskaper i svenska i tal och skrift är ett krav. Utmärkta kunskaper i engelska i tal och skrift är nödvändiga för att publicera och presentera forskningsresultat i internationella konferenser och tidskrifter. Kunskaper i svenska är ett krav eftersom projektet kommer att genomföras i samarbete med den svenska järnvägs­sektorn och att en stor del av arbetsunderlagen är på svenska.

Ansökan ska beskriva den kunskap och erfarenhet sökanden har inom testverksamhet samt järnvägssystemet.

I beslutet om anställning kommer vi att ta hänsyn till den sökandes förmåga att självständigt analysera, diskutera och dokumentera tidigare forskning.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Så ansöker du
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

• CV inklusive relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
• Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier inom området.
• Kopior av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumenten inte är utfärdade på ett av dessa språk krävs.
• Kontaktinformation till två referenspersoner uppskattas men är inte ett krav. Vi förbehåller oss rätten att kontakta referenspersoner endast för utvalda kandidater.

Övrig information
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse, helst snarast möjligt Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-06-30
Ange följande referens när du ansöker: E-2016-0528
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Peter Händel, Professor, Signalbehandling 070-288 75 95, peter.handel@ee.kth.se
Anders Lindahl, KTH Järnvägsgruppen/Tågtrafik 08-790 80 95, anders.lindahl@abe.kth.se
Irina Radulescu, HR-ansvarig 08-790 63 21, irinar@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska högskolan,

Adress
Kungliga Tekniska högskolan,
Osquldas väg 10
10044 Stockholm

Kontorsadress
Osquldas väg 10

Jobbnummer
2894764

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska högskolan,

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska högskolan,: