Licenssamordnare / SAM-specialist till stadsledningskontoret

Stockholms stad, Avdelningen för digital utveckling / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms stad, Avdelningen för digital utveckling i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ska styra och stötta stadens övriga verksamheter och för egen del genomföra beslut utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige fastställt. Vi är ca 270 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.

Inom digitalisering är stadens mål att bli och vara världens smartaste stad. Arbetet leds och samordnas av avdelningen för digital utveckling vid stadsledningskontoret. Vi arbetar för att digitaliseringen ska bidra till ett Stockholm för alla och för att bidra till ett bättre liv för alla Stockholmare. Traditionella gränser mellan it och verksamhet löses upp, och arbetet fokuseras på gemensam problemlösning. Snabb utveckling måste kombineras med stabil drift, återanvändning och smart arkitektur. Våra medarbetare har höga ambitioner, och just nu arbetar vi både med att reformera den långsiktiga styrningen och att skaffa oss förmåga att agera agilt och bimodalt utifrån uppgift och sammanhang. Som anställd hos oss bidrar du på ett konkret sätt till arbetet med att skapa en internationellt sett unik och spännande modern stad.

Som ett led i arbetet med att utveckla stadens digitala arbete behöver vi bli fler. Mot denna bakgrund söker vi nu en licenssamordnare (SAM specialist)

Publiceringsdatum
2016-03-22

Arbetsuppgifter
Rollen som Licenssamordnare (SAM-specialist) är placerad i enheten Utredning och Avtal som ingår i avdelningen för Digital Utveckling. I rollen ansvarar man för att tillse att staden är korrekt och optimalt licensierad avseende de programvaror som nyttjas i staden samt för processer och riktlinjer gällande nyttjande av programvaror. Vidare ingår även att ha ägarskap för centrala applikationer, inklusive livscykelhantering för dessa.

I det dagliga arbetet kommer du att vara den kontaktperson inom verksamheten som hanterar frågor som rör licens- och programvaruhantering. Du kommer att ansvara för avtal med licensåterförsäljare, medverka i eller leda förhandlingar med licensutgivare, driva förbättringsprojekt samt ansvara för processer kring licenshantering. Detta inkluderar livscykelhantering av stadsövergripande licensavtal samt applikationer.

Vidare kommer du att arbeta med licensoptimering både utifrån inköp av licenser, nyttjande av programvara och konsolidering av programvaror inom olika områden.. Du kommer att självständigt utveckla nya processer och metoder för livscykelhantering av stadsövergripande programvaror, inklusive kategorisering av programvaror, användarråd och liknande metoder för att säkerställa att staden nyttjar stadsövergripande programvaror på bästa sätt. Du kommer även att ansvara för planering och genomförande av interna licensrevisioner och vara kontaktperson vid externa licensrevisioner.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen behöver du ha:
• Mångårig erfarenhet av licenshantering och licensavtal
• gedigen erfarenhet av och förståelse för livscykelhantering av applikationer
• förmåga att föreslå nya processer kring förvaltning av licenser och programvara
• dokumenterad erfarenhet av att driva förändringsarbete, kommunicera kring processer och en mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska
• erfarenhet av att ha arbetat i stora organisationer
• erfarenhet av att sätta upp mål och tidplaner att arbeta mot
• relevant akademisk utbildning

Som person är du driven och serviceorienterad. Du är resultatfokuserad och har förmågan att se helheten. Att ständigt förbättra är någonting som du hela tiden eftersträvar. Du är också van att kommunicera och nätverka med både verksamhet och it.

ÖVRIGT
Vi genomför intervjuer löpande och ser därför helst att du skickar in din ansökan så snart som möjligt.

I den här rekryteringen samarbetar vi med p4it Search and Recruitment.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-10
Ange följande referens när du ansöker: A39935
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jen Scheffel, Rekryteringskonsult jen.scheffel@p4it.se
Louise Furugård, Rekryteringskonsult louise.furugard@p4it.se

Företag
Stockholms stad, Avdelningen för digital utveckling

Adress
Stockholms stad, Avdelningen för digital utveckling
Stadshuset
10535 Stockholm

Kontorsadress
Stadshuset, Ragnar Östbergs plan 1 10535 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2737909

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms stad, Avdelningen för digital utveckling

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms stad, Avdelningen för digital utveckling: