Lednings- och Verksamhetsstöd söker upphandlare till Inköpsavdel

Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen / Inköpar- och marknadsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen i Gävle

Vill du vara med och vidareutveckla Landstinget Gävleborgs administrativa förvaltning, Lednings- och verksamhetsstöd, så att den håller världsklass?
Landstinget Gävleborgs främsta uppgift är att erbjuda en god hälso- och sjukvård till alla som bor eller vistas i Gästrikland och Hälsingland. Hälso- och sjukvården består sedan årsskiftet 2007/2008 av fem divisioner med verksamhet i hela länet. Landstinget har omkring 7300 medarbetare och omsätter ca 6,8 miljarder kronor. Länet omfattar två landskap, tio kommuner och sammanlagt bor här omkring 275 000 invånare.
En stor del av landstingets administrativa resurser finns tillgängliga genom Lednings- och verksamhetsstöd. Förvaltningen bildades samtidigt med att den nya divisionsorganisationen och togs i bruk vid årsskiftet 2007/2008. Här finns kvalificerat stöd inom bland annat områdena ekonomi, inköp, HR, utbildning, utveckling, IT, information och kommunikation samt Service- miljö och säkerhet. Lednings- och verksamhetsstöds uppdrag bestäms till stor del via överenskommelser med koncernstab och divisioner.
Inköpsorganisationen ansvarar för att på ett resurseffektivt sätt tillhandahålla och koordinera respektive landstingsdivisions behov av varor, tjänster och köpt vård. Under senare år har antalet upphandlingar ökat i antal och komplexitet, vilket gör att vi ser ett behov av att förstärka på upphandlarsidan.

Publiceringsdatum
2011-11-08

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifter för inköpsorganisationen är att styra inköpen inom olika inköpsgrupper mot kostnads- och kvalitetsmål, att genomföra upphandlingar, att samverka med divisioner och förvaltningar inom Landstinget för att säkerställa rätt krav på köpta varor och tjänster samt att följa upp och utveckla leverantörsprestationer och verka för avtalstrohet.
Inköpsavdelningen ansvarar för samtliga upphandlingar, tillsammans uppgår inköpen till ca: 3,5 miljarder kronor per år.
Upphandlingarna sker enligt LOU (Lagen om offentlig upphandling). Under våren 2011 införskaffade landstinget det elektroniska upphandlingsstödet Tendsign.
Inom inköpsavdelningen arbetar fem upphandlare i dagsläget med kvalificerade upphandlingar inom de olika områdena varor, tjänster och köpt vård. Inom Inköpsavdelningen är vi tillsammans 25 medarbetare.
Vi förväntar oss att Du ser en utmaning i att arbeta i en politisk styrd organisation, är nyfiken på landstinget och våra arbetsformer inom offentlig sektor.
Du ska självständigt planera och genomföra upphandlingar, ofta i samverkan med företrädare för sjukhusets verksamheter och koncernstaben.
Det är en merit om Du har vana att arbeta i projektform, gärna som projektledare.
Du kommer att ansvara för:
• Att självständigt planera och genomföra upphandlingar av material/tjänster/vård
• Kravspecifikation och förfrågningsunderlag
• Leverantörsutvärdering
• Avtalsskrivning med leverantörer
• Utvecklings- och förbättringsarbete i samarbete med avtalscontroller
• Utveckling och förvaltning av rutiner och mallar
• Upphandlingarna genomförs ofta i projektform med upphandlaren som projektledare

Kvalifikationer
Önskvärda kvalifikationer:
• Juridisk och/eller ekonomisk universitets-/högskoleutbildning eller motsvarande
• Erfarenhet av kvalificerat upphandlingsarbete
• Erfarenhet av att jobba med kravspecifikationer och förfrågningsunderlag
• God kännedom och erfarenhet av LOU (Lagen om offentlig upphandling)
• Erfarenhet av avtalsskrivning med interna och externa leverantörer
• Erfarenhet att arbeta med interna/externa kontakter i olika nätverk
• Erfarenhet av att jobba i projektform
• God svenska och engelska i tal och skrift
Önskvärda personliga kvaliteter:
• Vara engagerad, analytisk och drivande
• Vara en god kommunikatör
• Vara lyhörd och ha bra samarbetsförmåga
• Ha förmåga att genomföra förändringar
• Har förmågan att bygga formella och informella nätverk såväl internt som externt
• Vana att arbeta med många olika saker samtidigt och ändå se helheten
• Vara kreativ och noggrann

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast

Ersättning
Vi tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2011-11-30
Landstinget Gävleborg använder sig av e-rekrytering.
Uppgifterna sparas enligt personuppgiftslagen (PUL) och du behöver inte fylla i dem igen om du ska söka ett jobb hos oss vid ett senare tillfälle. Däremot kan du enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill.
Alla dina ansökningar sparas under din egen inloggning på www.offentligajobb.se där du även når ditt CV. Givetvis är det bara behörig personal som kan komma åt dina uppgifter.
Ange följande referens när du ansöker: 400-2011
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karin Fogelberg, 072-733 56 61

Facklig kontakt
Lotta Eriksson, 070-217 72 53
Irma Numelin, 070-394 52 02
Lisa Bäck, 070-375 25 69
Inger Bodin, 070-686 81 00
Anna Wielbass, 070-660 01 61

Företag
Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen

Adress
Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen
80188 Gävle

Jobbnummer
1074522

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen: