Läromedelsförfattare till Framtidens läromedel
Mälardalens Högskola / Högskolejobb / Västerås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Västerås,
Hallstahammar,
Surahammar,
Eskilstuna,
Enköping eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Mälardalens Högskola i Västerås,
Eskilstuna,
Arboga,
Flen,
Södertälje eller i
hela Sverige På Mälardalens högskola möts människor som vill utveckla sig själva och framtiden. Våra 15?000 studenter läser kurser och program inom ekonomi, hälsa, teknik och utbildning. Vi bedriver forskning inom alla utbildningsområden och har internationellt framstående forskning inom framtidens energi och inbyggda system. Vårt nära samarbete med näringsliv och offentlig sektor gör att vi på MDH bidrar till att människor mår bättre och jorden håller längre. Mälardalens högskola finns på båda sidor om Mälaren med campus i Eskilstuna och Västerås.
På akademin för utbildning, kultur och kommunikation läser våra studenter till bland annat förskollärare, lärare, speciallärare, kommunikatörer, språkkonsulter, matematiker och kammarmusiker. Hos oss finns forskningsinriktningen utbildningsvetenskap och matematik. Vårt arbete sker i samverkan och i strategiska avtal med förskolor, skolor, banker och företag, kommuner och myndigheter i regionen.
Anställningsinformation
Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Sista dag att ansöka är 2018-05-06
Stationeringsort: Västerås
Akademi/enhet/sektion: Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, fysik och matematikens/naturvetenskapens didaktik
Vid Mälardalens högskola bedrivs idag forskning inom ämnet Matematik/tillämpad matematik med inriktning mot matematikens didaktik som en del i den prioriterade forskningsprofilen Utbildningsvetenskap. Högskolan bedriver även lärarutbildning där matematik och matematikdidaktik ingår i olika inriktningar inom utbildningen. Vid högskolan finns idag en dynamisk forskningsmiljö inom matematikdidaktik med en professor, en post-doc och nio doktorander verksamma inom matematikdidaktikområdet. Forskning bedrivs bl.a. kring frågor med anknytning till storskalig förbättring av matematikundervisning, matematiklärarutbildning och lärande i matematik i grund- och gymnasieskolan i och utanför Sverige. Flera av forskarna är även verksamma som lärare vid högskolans lärarutbildning.
Publiceringsdatum2018-05-22Dina arbetsuppgifterProjektet Framtidens läromedel utvecklar ett nytt svenskt forskningsbaserat läromedel i matematik för årskurs 1-3. Läromedlet ska ge lärare kraftfulla resurser för att planera och genomföra en rik matematikundervisning med minskad betoning på elevers ensamarbete till förmån för mer matematiska diskussioner och problemlösning. Projektet finansieras av Sparbanken Rekarne och Eskilstuna kommun och ska vara klart våren 2020.
Som läromedelsförfattare i projektet blir du en del av ett team tillsammans med andra författare och experter på matematikdidaktik och matematik som tillsammans fattar övergripande beslut om planering och innehållet i läromedlet. Utifrån teamets beslut kommer du att, med en hög grad av självständighet, designa lektioner med tillhörande aktiviteter och uppgifter samt författa manus till läromedlets lärarhandledning och övriga resurser, som elevbok och digital färdighetsträningsmodul. Arbetet kommer att vara mycket krävande intellektuellt och kognitivt, men också erbjuda stora möjligheter till kreativitet och ge frihet under ansvar att planera ditt eget arbete. Utöver din huvuduppgift som författare kommer arbetet att vara mångfacetterat, och du kan komma att hålla föredrag inför stor publik och förekomma på film som projektet producerar till läromedlet.
KvalifikationerVi söker en medarbetare som har goda matematikdidaktiska kunskaper i allmänhet, och för de lägre åldrarna i synnerhet, och som brinner för att utveckla matematikundervisning på allt från individuell till nationell nivå. Du är eller har varit lärare och har erfarenhet av matematikundervisning, har utbildning med inriktning mot matematik och/eller matematikdidaktik samt har någon form av erfarenhet av att arbeta med att utveckla matematikundervisning på något sätt.
Du behöver vara en mycket kompetent användare av MS Office, och då särskilt Word och PowerPoint. Du ska vara driven, kreativ, noggrann och kvalitetsinriktad, samarbetsinriktad, självständig och flexibel, ha ett öppet sinne samt vara lyhörd och kunna ta och ge kritik sakligt. Vi vill du att vågar utmana dig själv när det är nödvändigt. Vi vill att du vågar vara ärlig mot dig själv och mot oss andra i alla lägen men att du också är prestigelös, har lätt för att kommunicera, kan kompromissa och sätta dig in i andras perspektiv och sätt att resonera - för att vi tillsammans ska kunna göra det som är bäst för projektet som helhet. Vi söker en lagspelare som också bidrar med högkvalitativa individuella prestationer.
Avgörande vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför.
Så ansöker duGör din ansökan genom att klicka på knappen "Ansök" nedan.
Rekryteringen kommer efter intervju och referenstagning kompletteras med arbetsprov som sista steg. I ett första steg tittar vi enbart på CV och ditt personliga brev.
Den sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och högskolan tillhanda senast sista ansökningsdag.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss all kontakt med försäljare av annonser. Vi har gjort våra strategiska val för denna rekrytering.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-06-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktFredrik Blomqvist, Projektledare
fredrik.blomqvist@mdh.se 021-10 73 33
Michaël Le Duc, Facklig representant SACO 021-10 14 02
Susanne Meijer, Facklig representant (OFR) 021-10 14 89
Helene Hammenborg, Avdelningschef
helene.hammenborg@mdh.se 016-15 51 54
FöretagMälardalens högskola
AdressMälardalens högskola
Box 883
72123 Västerås
KontorsadressBox 883
Jobbnummer 4157780
Observera att sista ansökningsdag har passerat.