Lärare till Introduktionsprogrammen

Katrineholms kommun, Bildningsförvaltningen / Gymnasielärarjobb / Katrineholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla gymnasielärarjobb i Katrineholm, Vingåker, Flen, Finspång, Eskilstuna eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Katrineholms kommun, Bildningsförvaltningen i Katrineholm

Katrineholms skolor erbjuder en trygg och utvecklande skolgång med det kreativa och lustfyllda lärandet i fokus. Här får barn och elever förutsättning att utveckla sina talanger och blomstra i sin egen takt.

Inom bildningsförvaltningen har vi förskola, grundskola, gymnasieskola, kulturskola, teknikskola, central barn- och elevhälsa och en mottagningsenhet för nyanlända elever. Tillsammans skapar vi möjligheter att nå visionen "Läge för liv och lust".

Duveholmsgymnasiet består av tre enheter; Samhällsvetenskapsprogrammet/Estetiska programmet, anpassade gymnasieskolan och introduktionsprogrammen. Introduktionsprogrammen är sedan mars 2019 ett eget rektorsområde, och på denna pärla arbetar ett trettiotal medarbetare och 170 elever. Enheten präglas av ständig förändring och utveckling för att kunna möta alla elevers behov. Framgångsreceptet på enheten stavas engagerade, ansvarsfulla och delaktiga medarbetare som varje dag arbetar för att göra vår organisation ännu bättre. På introduktionsprogrammen finns programmentorer, vilket innebär att du som lärare kan fokusera på undervisning och relationsskapande utan att fastna i administrativa uppgifter rörande mentorskapet. Förutom lokalerna i Duveholmsskolan så arbetar vi numera även på Lilla Duve som ligger ett stenkast från skolan. Här har vi precis skapat en lugnare lärmiljö för elever som behöver det och totalt har cirka fyrtio elever sin undervisning och hemvist här.

Under flera år har vi arbetat med att skapa en god struktur på programmet med fokus på alla nivåer; från huvudmannen via skolledning till undervisningen i klassrummet. Som en del i detta har vi sedan 2020 arbetat efter grundupplägget i ett projekt som heter Intensivsvenska, vilket bland annat innebär att vi i samtliga ämnen arbetar efter färdiga ämnesplaneringar som bygger på det centrala innehållet från kursplanerna. Arbetssättet skapar goda möjligheter för kollektivt lärande och gör utbildningens mål tydliga för eleverna. Vårt arbetssätt har även en tydlig prägel av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och tydliggörande pedagogik. Nu söker vi en engagerad och driven lärare som vill undervisa, vägleda och stötta några av de viktigaste eleverna som finns, nämligen eleverna på IM.

Publiceringsdatum
2023-09-28

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär undervisning i grundskoleämnen på introduktionsprogrammen. I dagsläget består tjänsten av undervisning i engelska och SO-ämnen, men kan eventuellt anpassas efter behörighet och erfarenhet. Undervisningen kan ske i klass, i mindre grupper eller med enskilda elever. I din roll medverkar du till att våra elever får ett individanpassat och inkluderande bemötande, och du kan differentiera din undervisning så att alla elever får uppleva sammanhang och utmaning på rätt nivå. Arbetet sker på Duveholmsgymnasiet och på Lilla Duve.

Övriga arbetsuppgifter som ingår i uppdraget:
• Utvecklingsarbete i arbetslaget och på enheten i stort
• Samarbete och planering tillsammans med kollegor
• Beroende på erfarenhet och utbildning så kan det även bli aktuellt att ingå i skolans elevhälsoteam med tillhörande arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är behörig lärare. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete som speciallärare eller specialpedagog. Du har intresse för, och bred kompetens kring, elevers olika behov av stödinsatser och anpassningar.

Du tar initiativ till nya förslag och arbetssätt med elevernas bästa för ögonen. Du arbetar bra tillsammans med andra människor, du kan lyssna, kommunicera och lösa meningsskiljaktigheter på ett konstruktivt sätt. Din förmåga att leda och skapa resultatgivande relationer är avgörande för uppdraget.

ÖVRIGT
Intervjuer sker 12, 17 och 18 oktober. Varmt välkommen med din ansökan!

Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.

Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här: https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.html

Den aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C156960/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Katrineholms kommun (org.nr 212000-0340)

Arbetsplats
Katrineholms kommun, Bildningsförvaltningen

Kontakt
Rektor
Jonas Karlsson
jonas.karlsson@katrineholm.se
0150-574 35

Jobbnummer
8151391

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Katrineholms kommun, Bildningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Katrineholms kommun, Bildningsförvaltningen: