Lärare till Ekeskolan, Örebro

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekeskolan, Mellersta regione / Grundskollärarjobb / Örebro
2018-09-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Lärare till Ekeskolan, Örebro" (publicerad 2018-12-04) ⬅️


Visa alla grundskollärarjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekeskolan, Mellersta regione i Örebro

Ekeskolan erbjuder elever, från hela landet, med synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättningar en utbildning anpassad efter varje persons förutsättningar.

För de elever som inte kan dagpendla erbjuder vi även boende. Vår skola är tioårig och ligger ute i Adolfsberg som är ett naturskönt område i utkanten av Örebro



Publiceringsdatum
2018-09-07

Arbetsuppgifter
Utifrån aktuell läroplan skal lärare vid Specialskolan arbeta för en god måluppfyllelse så att varje elev får en utbildning likvärdig övriga skolformer.

I mötet med eleven ska läraren:

• Utveckla elevens förmåga att upptäcka problem och att finna lösningar till dessa.
• Skapa möjligheter för eleven att kunna samtala kring sitt lärande och utveckling individuellt och i grupp.
• Anpassa och utforma undervisningen i överensstämmelse med läroplaner, kursplaner och kunskapskrav.
• Bedöma, dokumentera och följa upp den enskilda elevens behov och kunskapsutveckling.

Lärarrollen innebär ett ledarskap där läraren:

• Leder och organiserar arbetet så att en trygg lärandemiljö skapas som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete.
• Kan avgöra när det finns behov av stöd från en annan lärare eller yrkesgrupp med special kompetens.
• Har ansvar för att de dokument som ska främja elevens trygghet och studiero som exempelvis plan mot kränkande behandling efterlevs.

I lärarens uppdrag ingår samverkan genom att:

• Lärare har ett nära samarbete med kollegor och vårdnadshavare samt aktivt deltar i skolans kontakter med samhället i övrigt.
• Lärare bidrar till skolutveckling i sin skolenhet genom reflektion och diskussion utifrån vetenskapliga och yrkesetiska ställningstagande.

Lärarrollen innebär att läraren:

• Tar ansvar för sitt lärande och sin yrkesutveckling utifrån verksamhetens krav och behov.
• Kan bedöma hur effektfulla olika undervisningsstrategier är och anpassa undervisningen därefter.
• Tillägnar sig aktuell forskning och utvecklingsarbete.

Tyngdpunkten ska ligga på elevens lärande genom ledarskapet och i samverkan med andra.



Kvalifikationer
Du är legitimerad lärare eller förskollärare med speciallärarutbildning med inriktning syn och/eller utvecklingsstörning. Du har behörighet att undervisa i något eller några av följande ämne; matematik, naturorienterande ämnen, undervisning på lågstadiet.
Du har erfarenhet av pedagogiskt arbete med barn, ungdomar och/eller vuxna som har en funktionsnedsättning.

Läraren ska kunna:
• Omsätta läroplanens övergripande mål och kursplanernas kunskapskrav till en varierad och inspirerande undervisning för eleverna.
• Analysera, dokumentera, bedöma och utvärdera elevers kunskapsutveckling och på så sätt ge eleven bästa möjliga förutsättningar i sitt lärande för att nå sina mål.
• Välja alternativa, anpassade och kompletterande pedagogiska strategier utifrån elevernas individuella behov och förutsättningar.
• Använda IT och media i undervisningen för elevers utveckling och lärande i grupp och individuellt.
• Själv och tillsammans med andra skapa en trygg och tillitsfull lärandemiljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer.
• De kommunikationssätt eleven valt att använda.

Personliga egenskaper för lärare i Specialskolan är:
• Personlig mognad.
• Integritet.
• Initiativtagande.
• Strukturerad.
• Problemlösande analysförmåga.
• Kommunikativ förmåga.
• Flexibilitet och samarbetsförmåga.

En av befattningarna innebär arbete med elever på lågstadiet som läser enligt Specialskolans och grundsärskolans kursplaner.

En av befattningarna innebär arbete med elever som läser enligt Specialskolans och grundsärskolans kursplan i ämnena matematik, naturorienterande ämnen samt teknik.

ÖVRIGT
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse., upphör: Provanställning på sex månader tillämpas. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-09-20
Ange följande referens när du ansöker: 2 STO-2018/1264
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Linnea Höljer linnea.holjer@spsm.se 010-473 5095
Malin Larsson malin.larsson@spsm.se 010-4735276

Företag
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekeskolan, Mellersta regione

Adress
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekeskolan, Mellersta regione
Box 1100
87129 Härnösand

Kontorsadress
Magasinsgatan 11 Härnösand

Jobbnummer
4334305

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekeskolan, Mellersta regione

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekeskolan, Mellersta regione: