Lärare till den nya Satellitgruppen Tempus

Borlänge kommun, Bildningssektorn / Grundskollärarjobb / Borlänge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla grundskollärarjobb i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Leksand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borlänge kommun, Bildningssektorn i Borlänge

Från och med höstterminen 2020 kommer Borlänge kommun att starta en ny verksamhet inom grundskolan, Satellitgruppen Tempus. Verksamheten består i inledningsskedet av tre lärare, en specialpedagog och en kurator och ska ha plats för en mindre grupp elever. Ansvarig för verksamheten är enhetschef. Respektive elevs ordinarie rektor har elevansvaret.

Satellitgruppen Tempus är en särskild undervisningsgrupp som vänder sig till elever i åk 1-9 som är i akut behov av en paus från ordinarie skola- en "time out".

Syftet med verksamheten är att ge elever verktyg i skolarbetet och att fungera som ett mindre sammanhang där elever kan hitta sina styrkor. Verksamhetens pedagoger ska kartlägga helheten kring aktuella elever samt ge eleverna individanpassad undervisning. Verksamheten bygger på att ha en god relation med eleverna. Detta innebär ett strukturerat och tydligt förhållningssätt och god kommunikation med eleverna, tät kontakt med vårdnadshavare och personal på ordinarie skola. Tillsammans med klasslärare ska teamet på Satellitgruppen Tempus arbeta för en återkomst till ordinarie klass. Under den tid som eleverna är i Satellitgruppen Tempus ska respektive hemskola göra de extra anpassningar som krävs för att möta eleverna när de kommer tillbaka till ordinarie undervisning. Lärarteamet på Tempus ska vara ett stöd i det arbetet och förlägga en del av sin arbetstid på elevernas hemskolor.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
• Jag finns här för borlängebon
• Jag gillar utmaningar
• Jag möter varje människa med öppenhet


Publiceringsdatum
2020-03-12

Arbetsuppgifter
Satellitgruppen Tempus är en helt ny verksamhet med fokus på utveckling av undervisning och tillgängliga lärmiljöer för att öka måluppfyllelsen hos elever med problematisk skolgång. Teamet kommer till att börja med bestå av tre lärare, en specialpedagog, enhetschef samt en kurator på deltid.

Att vara lärare i Satellitgruppen Tempus innebär att ta ett stort eget ansvar för samverkan inom teamet och med skolor och verksamheter utanför.

Som lärare på Satellitgruppen Tempus ska du:
• Ha eleven i centrum,
• Se elevernas olika behov och anpassa undervisningen efter dem.
• Ha ett inkluderande arbetssätt där olikheter är en tillgång
• Använda dig av ett språkutvecklande arbetssätt i teori och praktik
• Skapa kontaktytor inom och utanför verksamheten
• Samverka med befintliga nätverk runt eleverna

Under perioden eleverna är på Tempus och får undervisning ska de få redskap att använda när de kommer tillbaka till ordinarie skolmiljö. Som pedagog i teamet ska du under denna tid även handleda personalen på respektive elevs hemskola för att anpassa skoldagen och undervisningen så att de möter eleverna på bästa sätt. I detta arbete är även skolans lokala elevhälsoteam en viktig samverkanspartner.


Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad grundskollärare med goda kunskaper om skolans styrdokument samt om aktuell klassrumsforskning. Du har ett språkutvecklande förhållningssätt och kan möta en mångfald av människor. Vidare har du dokumenterad arbetslivserfarenhet av undervisning i grundskola med anpassningar och särskilt stöd. Du har erfarenhet av att samverka med socialtjänst och andra instanser. Du tycker om att arbeta med alla elever och har lätt att skapa förtroendefulla relationer till både elever och vårdnadshavare Ett krav för tjänsten är mycket goda kunskaper i det svenska språket, såväl skriftligt som muntligt eftersom du behöver kunna dokumentera och ha kontakt med elever, vårdnadshavare, kollegor och övriga instanser. Har du bra språkkunskaper i andra språk ses det som meriterande.

Det är meriterande om du har gått specialpedagogiska kurser och har kunskap om NPF och andra funktionsvariationer, läs- skriv och matematiksvårigheter samt särbegåvning för att på bästa sätt undervisa och bemöta barn i behov av särskilt stöd. Det är önskvärt om du tidigare har arbetat i resursskola eller annan specialpedagogisk verksamhet. B-körkort är ett krav.

Gällande dina personliga egenskaper söker vi dig som är samarbetsvillig och trivs i nära kontakt med andra människor. I arbetet med att starta upp en ny verksamhet krävs det att du är driven, prestigelös och lösningsfokuserad där du är beredd att vara aktiv i ett förändringsarbete och föra verksamheten framåt. Du är tydlig i din kommunikation, flexibel och kan anpassa dig och ditt bemötande efter omständigheterna.

ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Du som kallas på intervju ska medföra vidimerade kopior på examensbevis, tjänstgöringsintyg och om legitimation krävs, även denna.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 12/8 under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-03-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Borlänge kommun, Bildningssektorn

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A940574".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borlänge kommun (org.nr 212000-2239)

Arbetsplats
Borlänge kommun, Bildningssektorn

Jobbnummer
5147731

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Borlänge kommun, Bildningssektorn

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borlänge kommun, Bildningssektorn: