Lärare i matematik på ESS-gymnasiet
Stockholms kommun / Gymnasielärarjobb / Stockholm
2021-08-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Lärare i matematik på ESS-gymnasiet" (publicerad 2021-12-14) ⬅️
Visa alla gymnasielärarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
ESS-gymnasiet är en gymnasieskola med specialpedagogisk profil, "precis som alla andra skolor fast på ett helt annat sätt".
Vi har totalt ca 340 elever och är ca 65 i personalen. Vi erbjuder utbildning på det samhällsvetenskapliga programmet, inriktning beteendevetenskap (SA-BET) samt på introduktionsprogrammet med inriktning individuellt alternativ (IMA) med olika profiler (IMA-AST, IMA-SPP, IMA). Vår målgrupp är främst elever med olika funktionsvariationer, mellan 16-19 år.
En skola med olika lärmiljöer
Vi är en skola men bedriver vår verksamhet i olika lokaler runt om i Stockholm. Våra lokaler och lärmiljöer är anpassade för våra elevers behov. Vi finns på Campus Åsö (ca 200 elever) samt i Vällingby (ca 80 elever) och i Liljeholmen (ca 60 elever). Vi ansvarar även för sjukhusundervisningen på 5 olika sjukhusskolor i Stockholms stad. Skolan leds av en rektor, två biträdande rektorer och en administrativ chef.
Det är viktigt för oss att uppmuntra alla typer av framsteg hos elever även om de är små. Vi har en hög förväntan för att eleverna vill lära sig och att de ska kunna utvecklas för att nå sina mål. För att lyckas med detta lägger vi stor vikt på att lära känna våra elever. Samarbete, bemötande och relationsbyggandet är således centralt för oss både inom personalgruppen och i vårt agerande gentemot eleverna på individ- och gruppnivå.
Vi som arbetar på ESS vill göra skillnad
Vårt kollegium är mycket kompetent med lång och bred erfarenhet av att undervisa elever i behov av extra anpassningar och stöd för att lyckas med sina studier. Våra lärare är organiserade i ämnesövergripande arbetslag kring en gemensam grupp elever på något av våra program. Förutom att undervisa är våra lärare mentorer i syfte att coacha eleverna i sina studier under sin skolgång. Vi har i nuläget två arbetslag för det samhällsvetenskapliga programmet, ett arbetslag för IMA-AST , ett arbetslag för IMA i Vällingby, ett arbetslag för IMA i Liljeholmen och ett arbetslag för lärarna på sjukhusskolorna. Elevhälsoteamet arbetar gemensamt för hela skolan men även uppdelade i mindre EHT-team som samarbetar nära arbetslagen kring eleverna. Vi är en personaltät skola och undervisningen möjliggör färre antal elever per lärare i jämförelse med andra skolor.
Skolutvecklingsarbete
Vårt fokus för detta läsår handlar i stora drag om att utveckla undervisningen för ökat lärande i linje med vår specialpedagogiska profil. I detta ingår att förvalta det som är bra och förbättra det som behöver bli bättre. I detta är alla, oavsett befattning och uppdrag på skolan, viktiga. Vi strävar efter att våra elever ska få en gedigen plattform att stå på för att kunna skapa sig ett självständigt liv med fortsatta studier eller arbete.
Arbetsbeskrivning - är du den vi letar efter?
Vi söker nu en behörig/legitimerad lärare i matematik (gärna i kombination med ett humanistiskt ämne) att undervisa i ma, främst på nivå åk 9 och att vara mentor för en grupp elever. Du kommer att tillhöra arbetslaget för IMA i Liljeholmen. Tjänsten är ett vikariat höstterminen ut med eventuell möjlighet till förlängning.
Vi vill gärna att du har erfarenhet av att tidigare ha undervisat elever både på grund- och gymnasienivå med funktionsvariationer. I tjänsten ingår undervisning både på grund- och gymnasienivå i matematik för elever som behöver betyg åk 9.
Rätt kandidat ska ha en förmåga att anpassa undervisningen för elever som behöver individuell anpassning och som är i behov av särskilt stöd.
Viktigt är att du som söker delar vår samsyn kring att bemötandet och vikten av relationsbygge kring våra elever och i samarbetet med kollegiet. Du ska ha goda samarbetsförmågor, vara öppen, flexibel och lyhörd. Vidare vill vi att du har en grundläggande kompetens/kunskap inom NPF/elever med olika funktionsvariationer. Meriterande med specialpedagogisk kompetens eller speciallärarutbildning. Du har gärna tidigare arbetat på en skola med liknande profil, oavsett skolform.
Inför urval till intervju lägger vi stor vikt kring att du tydligt i ditt brev anger varför du vill arbeta just på ESS-gymnasiet och vad du tror att du skulle kunna bidra med.
Urval av intressanta kandidater kan komma att ske löpande.
Läs mer på
www.essgymnasiet.stockholm.seVid ev. övertalighet i Stockholms stad kan tjänsten komma att tas i anspråk.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: tidigast 2021-08-31 eller enligt ök Visstidsanställning till 2022-01-14
Publiceringsdatum2021-08-18Ersättningmånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-08-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/4725".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen
Jobbnummer 5906542
Observera att sista ansökningsdag har passerat.