Lärare i fritidshem/ fritidspedagog/ fritidsledare Rannebergssko
Göteborgs stad., Grundskoleförvaltningen / Förskollärarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla förskollärarjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs stad., Grundskoleförvaltningen i Göteborg Göteborgs grundskoleförvaltning omfattar 141 kommunala skolor och 44 fristående skolor med ca 56 000 elever. Omsättningen är ca 7,2 mdkr. Förvaltningen har ca 8 000 medarbetare och chefer som gemensamt utvecklar och förvaltar verksamheten till framtidens skola.
Grundskoleförvaltningen har tydligt fokus på att utveckla kultur, förhållningssätt samt styrning- och ledning, för att stödja och skapa bästa möjliga förutsättningar för rektorerna att leda den pedagogiska utvecklingen av skolan. Vi söker dig som brinner för utmaningen att bygga upp en nyskapande och modern organisation med följande fokus:
• Ökad kvalitet i undervisningen för att öka elevernas lärande.
• Tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevernas kunskapsresultat.
• Ökad likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet och kompensera för elevernas olika förutsättning.
Publiceringsdatum2018-10-24ArbetsuppgifterDu har elevens sociala men även kunskapsmässiga utveckling i fokus. Du vet att det är viktigt att skapa en fritidsverksamhet anpassad efter elevernas behov. Du vill utveckla fritidshemmet till en välfungerande, skolan kompletterande verksamhet. Du ser vikten av att skapa meningsfulla rast- och fritidsaktiviteter för eleverna. Du är intresserad av att arbeta med flerspråkiga elever. Du som instämmer i detta är hjärtlig välkommen att arbeta med oss på Rannebergsskolan.
Vår skola är en F-3 skola med närhet till Angered Centrum. Vi har cirka 200 elever på skolan som går i ordinarie klass, i särskoleklass och i en särskild undervisningsgrupp. Vi har tre avdelningar i vårt fritidshem. De flesta av våra elever pratar förutom svenska ytterligare minst ett språk vilket är en tillgång i vårt arbete och samtidigt en utmaning.
Organisationen i fritidshemmet är ändrad detta läsår. Även personalen arbetar i en ny konstellation. Vi håller på att hitta rätt struktur på avdelningarna och diskutera även kvalitétsutveckling i fritidshemmet. På varje avdelning arbetar i dagsläget fem stycken personal, en blandning av fritidspedagoger, förskollärare och resurspersonal. En enhet tar emot elever med större behov och är därför en resursförstärkt grupp. Varje avdelning har en samordnare och hela fritidshemmet en arbetslagsledare som regelbundet träffar ledningen och sina kollegor. Fritidsavdelningar har var tredje vecka avstämning med elevhälsan.
Du ansvarar tillsammans med dina kollegor för undervisningen i fritidshemmet och utformar respektive anpassar elevernas lärmiljö. Detta betyder att planera, organisera, genomföra och utvärdera olika aktiviteter och moment på avdelningen med utgångspunkt i läroplanen för fritidshemmet. En stor del av arbetet innebär att utveckla de sociala förmågorna hos eleverna. Barnen i gruppen tillhör olika årskurser och har olika förutsättningar, så att det krävs mycket flexibilitet av dig som enskild och er som team att möta elevernas behov. Du behöver känna dig säkert i kontakt med vårdnadshavare.
Vi planerar även att bygga upp en fungerande rastverksamhet för eleverna på förmiddagen som personalen i fritidshemmet ansvarar för.
Visst stöd i undervisningen kan också förekomma.
KvalifikationerHelst har du fritidspedagogexamen alternativt är du lärare med behörighet i fritidshem. Du behöver minst ha en utbildning som fritidsledare.
Du förfogar över en välfylld metodisk verktygslåda för att kunna möta elevernas olika förutsättningar. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i ett mångkulturellt område.
Du är en drivande person som tar initiativ och ser till att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar själv eller tillsammans med andra. Du tar ansvar för ditt arbetsområde och är bra på att planera och organisera samt samordna så att saker och ting blir av.
Kreativitet är en förmåga du förfogar över och du bidrar med idéer för både fritidsverksamhetens och rastaktivitetens utformning.
Det är lätt för dig att skapa kontakt med och förtroende till både barn och vuxna. Du lyssnar på både elever, vårdnadshavare och personal i syfte att förstå deras behov och hittar lösningar för svårigheter som dyker upp. Du vet hur lågaffektivt bemötande fungerar och har goda kunskaper om och erfarenhet av att hantera och anpassa för elever i behov av särskilt stöd.
Det är även viktigt för oss att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och visar flexibilitet; det är alltid barnen som kommer först.
Dessutom kan du formulera dig väl både muntligt och skriftligt på svenska.
ÖVRIGT
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2018-12-03 Tillträde så fort som möjligt.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-11-25
Ange följande referens när du ansöker: G18/445
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktPeter Holmqvist
peter.holmqvist@grundskola.goteborg.se 031-365 12 72
Melanie Heller
melanie.heller@grundskola.goteborg.se 031 - 365 24 10
Lisa Christensson
lisa.christensson@grundskola.goteborg.se 031-365 15 45
FöretagGöteborgs stad., Grundskoleförvaltningen
AdressGöteborgs stad., Grundskoleförvaltningen
411 20 Göteborg
40482 GÖTEBORG
KontorsadressRosenlundsgatan 4 GÖTEBORG
Jobbnummer 4419857
Observera att sista ansökningsdag har passerat.