Lärare för språkstöd till elever med språkstörning åk 6-9, Öster
Halmstads kommun, Skolområde Centrum / Grundskollärarjobb / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla grundskollärarjobb i Halmstad,
Laholm,
Båstad,
Falkenberg,
Ängelholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Halmstads kommun, Skolområde Centrum i Halmstad Halmstad är en populär turistort såväl som hemstad. Här bor 95 000 invånare som ständigt blir fler i en av landets mest expansiva regioner. Tillsammans med kommunens 7 900 medarbetare har du chansen att vara med och utveckla Halmstad som hemstad, kunskapsstad och upplevelsestad. Vi har fler än 70 yrkesgrupper som gör skillnad. Vill du vara med?
Barn och ungdomsförvaltningen arbetar med cirka 14 300 barns och elevers lärande och utveckling. Vi är kommunens största förvaltning med cirka 2 600 anställda som tillsammans verkar inom förskola, grundskola, skolbarnsomsorg, kulturskola, grundsär, teknikskola och vårt resurscentrum Kärnhuset.
Östergårdsskolans elever kommer från Linehed och Östergård samt från Andersberg, Snöstorp samt landsbygden runt omkring. På Östergårdsskolan finns Halmstads kommuns musikklasser från åk 4-9. Eleverna som går där rekryteras efter intagningsprov och kommer från hela kommunen. Skolan har klasser med fotbollsprofil i årskurserna 6-9, vi har även förberedelseklasser i åk 4-9.
Östergårdsskolan är indelad i arbetslag, varav eleverna i åk 6-9 utgör fem, eleverna i åk 4-5 bildar ett arbetslag och särskolan samt förberedelsklassen ett. Skolåren 6-9 har två mentorer. Dessa träffar sina elever dagligen på mentorstid, vid minst ett längre pass och minst tre korta, där bland annat värdegrundsrelaterade frågor diskuteras. Elevhälsan på Östergårdsskolan arbetar förebyggande i frågor kring elevernas hälsa och kunskapsutveckling samt kring elever i behov av särskilt stöd. Elevhälsan består av rektor, kurator, skolsköterska, SYV, skolvärd och specialpedagog.
Personalens engagemang och ansvarskänsla är stor på Östergårdsskolan, vilket haft stor betydelse för att skolan kommit långt när det gäller elevernas resultat och utvecklingsarbetet på skolan.
Publiceringsdatum2016-12-05ArbetsuppgifterVi söker dig som har erfarenhet av ett språkutvecklande arbete och erfarenhet av elever som är i stort behov språkligt stöd i sin skolvardag.
Din roll på skolan blir att arbeta nära elever med dyslexi eller språkstörning, dels i klassrumsmiljö, men också individuellt eller i smågrupper. Arbetet sker i samarbete med ämneslärare, mentorer och övrigt språkstöd på skolan. Förutom att finnas som extra vuxen i klassrummet, ska du också fungera som en trygg vuxen, på raster i uppehållsrum och på skolgården, för de elever i en klass i åk 7 som du kommer att kopplas till.
Dina huvudsakliga uppgifter blir att:
• Arbeta nära eleverna i klassrummet; förtydliga instruktioner, motivera, arbeta språkutvecklande och lyfta elevernas styrkor.
• Stötta ämneslärarna i arbetet med att anpassa material, ta fram bildstöd och individanpassa språkstödet för varje elev.
• Bidra till ökad trygghet och handleda eleverna till att utveckla en självständighet i och utanför klassrummet.
• Vidareutveckla- och implementera användandet av tekniska hjälpmedel som ett aktivt språkstöd i klassrummet.
• Systematiskt utveckla verksamheten för att effektivera och förbättra undervisningen och på så sätt öka måluppfyllelsen hos eleverna.
• Upprätta åtgärdsprogram.
• Ha kontinuerlig kontakt med föräldrar
KvalifikationerDu har en god samarbetsförmåga och stor erfarenhet och kunskap av elever med språkstörning och dyslexi. Vi ser också att du som söker har lärarlegitimation (minst i ämnet svenska) för år 6-9 samt ett intresse för läs- och skrivutveckling och IKT som stöd i undervisningen.
Vi förväntar oss att du har ett positivt förhållningssätt där du ser möjligheter istället för hinder, samt är lyhörd och har ett gott bemötande utifrån värdegrund och barnsyn. Du är idérik och stimuleras av utmaningar, är flexibel och har lätt för att samarbeta. Genom ett medvetet förhållningssätt skapar du trygghet, förtroende och goda relationer. Du har god medvetenhet om hur dina handlingar påverkar din omgivning.
Du ska ha ett inkluderande synsätt och förmåga att se hur den enskilde elevens behov bäst ska tillgodoses. Du ser utvecklingsarbete som en självklar del i jobbet och vill samarbeta med skolans övriga pedagoger.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Barn- och ungdomsförvaltningen värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.
Om du erbjuds anställning inom barn- och ungdomsförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varmt välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde senast 1 februari, om möjligt tidigare., upphör: Visstidsanställning, vik för föräldraledig vår och hösttermin 2017. .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-12-16
Ange följande referens när du ansöker: A633754
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMikael Wendt rektor 0702-43 88 13
Chatarina Mardell, rektor 072-386 95 10
Biljana Mackic rektor 0729-63 91 09
FöretagHalmstads kommun, Skolområde Centrum
AdressHalmstads kommun, Skolområde Centrum
Box 153
30105 Halmstad
KontorsadressKyrkogatan 5 Halmstad
Jobbnummer 3196959
Observera att sista ansökningsdag har passerat.