Länsjurist
Länsstyrelsen i Gotlands län, Enheten för samordning och stöd / Administratörsjobb / Gotland
2017-04-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Länsjurist" (publicerad 2018-03-02) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Gotland,
Västervik,
Valdemarsvik,
Oskarshamn,
Borgholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Gotlands län, Enheten för samordning och stöd i Gotland Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner och ska se till att regeringens och riksdagens beslut, som påverkar länet, får så bra effekt som möjligt. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar drygt 120 personer och vår chef är landshövding Cecilia Schelin Seidegård.
En av våra länsjurister ska vara tjänstledig för att prova annat jobb. Vikariatet varar åtta månader, eventuellt längre. Tillträde snarast eller efter överenskommelse.
I dagsläget har vi fyra länsjurister och du ingår i Enheten för samordning och stöd, bestående av ungefär femton medarbetare.
Publiceringsdatum2017-04-13ArbetsuppgifterSom länsjurist kommer du att få arbeta självständigt och handlägga kvalificerade och komplexa förvaltningsärenden. Du ger stöd till länsledningen och länsstyrelsens handläggare inom ett flertal sakområden. I arbetsuppgifterna ingår det att tillämpa miljöbalken i Länsstyrelsens arbete med tillsyn och tillstånd samt handläggning av överklagande av kommunala beslut enligt miljöbalken och plan- och bygglagen, som förhandsbesked och bygglov.
Övriga arbetsuppgifter handlar om trafikföreskrifter, kameraövervakning, förordnande av vigselförrättare samt allmänna val. Du ska även kunna hålla utbildningar för länsstyrelsens medarbetare några gånger per år. Du kommer att ha en del extern kontakt med Region Gotland och med allmänheten. Ibland gör du tillsyn varför vi vill att du har B-körkort.
KvalifikationerKrav:
• Juristexamen eller motsvarande utbildning
• Du kan kommunicera på ett tydligt och lättbegripligt sätt i både tal och skrift på svenska.
• B-körkort
Meriterande:
• Erfarenhet av praktisk förvaltningsjuridik
• Kunskap/erfarenhet av miljörätt och plan- och bygglagen
• Erfarenhet av andra rättsområden inom ramen för länsstyrelsens verksamhet
• Tingsmeritering eller motsvarande erfarenhet
Dina personliga egenskaper• Du har trygg i din yrkesroll och kan se arbetsuppgifterna ur olika perspektiv.
• Du har hög integritet.
• Du har lätt för att samarbeta, har gott omdöme och en god problemlösande analysförmåga
• Du är noggrann, effektiv och kan självständigt prioritera och ansvara för ditt arbete.
• Du har en pedagogisk förmåga och kan förklara så att alla förstår.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Du kommer att ingå i länsstyrelsens krisorganisation, varför sedvanlig registerkontroll kommer att utföras vid en eventuell anställning. Anställningen kräver att du är svensk medborgare.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen i Gotlands län tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med media säljare, rekryteringssajter och liknande.
Länsstyrelsen på Gotland erbjuder en trivsam arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter. För att arbeta hos oss ska du dela Länsstyrelsens värderingar om människors lika värde.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde snarast eller efter överenskommelse., upphör: 2018-02-28 eller längre.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-05-05
Ange följande referens när du ansöker: 112-1229-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktThomas Persson
thomas.n.persson@lansstyrelsen.se 010-223-9279
Britt Silfvergren 010-223 92 92
Johan Lundberg 010- 223 9345
FöretagLänsstyrelsen i Gotlands län, Enheten för samordning och stöd
AdressLänsstyrelsen i Gotlands län, Enheten för samordning och stöd
Visborgsallén 4
62185 Gotland
Kontorsadress62185 Visby
Jobbnummer 3439372
Observera att sista ansökningsdag har passerat.