Låg- och mellanstadielärare till resursenheten Stacken

Uppsala kommun / Grundskollärarjobb / Uppsala
2021-02-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Låg- och mellanstadielärare till resursenheten Stacken" (publicerad 2022-12-16) ⬅️


Visa alla grundskollärarjobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala, Södertälje eller i hela Sverige

Resursenheten Stacken

Brinner du för läraryrket? Vill du arbeta på en skola där alla elever erbjuds ett socialt sammanhang som stimulerar till livslångt lärande genom en begriplig, förutsägbar, hanterbar och meningsfull skolvardag? Vi ser fram emot in ansökan!

LMH resursenheter är centrala undervisningsgrupper som tillhör Utbildningsförvaltningen grundskola och tar emot elever som behöver placeras i en särskild undervisningsgrupp utanför sin hemskola. Genom en samlad kompetens organiserad i mindre elevgrupper erbjuds ett riktat och intensivt stöd till elever. Småskaligheten och det nära samarbetet skapar en helhet och ett sammanhang för eleven. Överblickbarheten och möjligheterna till direkt kommunikation mellan elev, vårdnadshavare, hemskola och personal skapar möjligheter till arbetsro och utveckling för eleven.

Eleverna som kommer till resursenheterna har ofta en problemfylld skolhistoria och stort behov av stöd i skolan både socialt och kunskapsmässigt. I mötet med eleverna är ett lågeffektivt förhållningssätt viktigt. Ett annat centralt mål är att åstadkomma en känsla av sammanhang, så att eleverna kan återfå känslan av en fungerande skolvardag och ökad måluppfyllelse. Strävan är att eleverna så snart som möjligt ska kunna återgå till sin hemskola. LMH (Låg, Mellan, Hög) består av två små resursenheter, Tallskolan och Stacken.
Tjänsten gäller främst Stacken som har elever från årskurs 1 till 4 och finns i området Valsätra.

Ditt uppdrag
Du har undervisnings- och planeringsansvar för 6-9 elever i årskurs 1-4 enligt din ämnesbehörighet och skolans behov. Du kan även vara assisterande i andra ämnen. På enheterna finns arbetslag om cirka 5 personer där du förväntas ta en aktiv del i det strukturerade elevhälsoarbetet kring eleverna och även andra uppgifter som kan uppstå på en liten enhet. I tjänsten ingår också mentorskap, nära samverkan med föräldrar samt med hemskolor och andra professionella aktörer kring eleven.

På LMH får du möjlighet att arbeta intensivt med färre elever som behöver det lilla extra. Du får stora möjligheter att forma undervisningen utifrån elevens enskilda och behov samt att prova nya lösningar för eleven. Du kommer att arbeta i nära samarbete med kollegor, elever, föräldrar och psykolog för att kunna ge varje enskild elev bästa möjliga förutsättningar. Vi samverkar även med socialtjänst och BUP vid behov. Verksamheten har kontinuerlig fortbildning för att kunna möta varje enskild elevs behov. Du har stora möjligheter till att utforma verksamheten tillsammans med ledningsgrupp och kollegor.

Publiceringsdatum
2021-02-03

Bakgrund
Till den här tjänsten söker vi dig som har svensk lärarlegitimation med behörighet för årskurs 1-7. Det är dessutom meriterande om du har specialpedagogisk påbyggnad, Kurser eller utbildningar inom NPF CPS, lågaffektivt bemötande (LAB) och TBA. För att lyckas i ditt arbete behöver du ha erfarenhet av att arbeta med människor med stora psykosociala behov, att arbeta som användare av formativ bedömning och elevhälsoarbete i arbetslag. Vidare är det en fördel om du dessutom har erfarenhet av att arbeta med människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Du behöver ha goda datorkunskaper, kunskaper om kompensatoriska lärverktyg och inneha B-körkort. Det är även positivt om du har kunskap i bildstödsprogram och kunskaper om seriesamtal och sociala berättelser.

Du är tydlig med budskap och förväntningar. Du har förmågan att sätta dig in i andras perspektiv och utifrån det förstå deras handlande. Du förmedlar ditt budskap till individen, sammanhanget och situationen på ett pedagogiskt sätt. Vidare är du en person som är bra på att skapa nya kontakter samt att underhålla och utveckla relationer.
Sist men inte minst söker vi dig som behåller ett realistiskt perspektiv och fokuserar på rätt saker. Du har förmågan att snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Annika Hortlund enhetschef, 018-727 56 83, 076-100 74 76.

Facklig företrädare: Lärarförbundet, Torbjörn Björlund, 018-727 61 13.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till utbildningsförvaltningen. Vi erbjuder förskola, grundskola och gymnasieskola för barn och ungdomar mellan 0 och 19 år. Tillsammans jobbar vi mot målet att alla elever ska nå bästa möjliga kunskapsresultat.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning. 100%. Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-02-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Uppsala kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "UBN-2021-00674".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Uppsala kommun (org.nr 212000-3005)

Jobbnummer
5557078

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala kommun: