Kvalitetssamordnare till Rättsavdelningen

Socialstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Socialstyrelsen är en statlig myndighet med en bred verksamhet som rör socialtjänst, funktionshindersfrågor och hälso- och sjukvård. Större delen av myndighetens verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden.

Rättsavdelningen bildades den 1 januari 2017 och består av tre enheter - Förvaltningsjuridik, Hälso- och sjukvårdsjuridik samt Socialjuridik. Avdelningen ansvarar för beredning av rättsliga frågor och ärenden. Det handlar bland annat om yttranden och övriga skrivelser till svenska domstolar, Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern. Avdelningen har även i uppgift att utarbeta föreskrifter och allmänna råd. På avdelningen finns också myndighetens chefsjurist, biträdande chefsjurist, personuppgiftsombud, registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP) och upplysningstjänst. Här hanteras även viss tillståndsgivning inom Hälso- och sjukvården. Rättsliga rådet och Nämnden för funktionshindersfrågor är organisatoriskt placerade på avdelningen.

Till avdelningen söker vi nu en kvalitetssamordnare vars huvuduppgift är att samordna avdelningens kvalitetsutvecklingsarbete. Du kommer att arbeta tillsammans med avdelningens enheter och vara drivande i att kartlägga, utveckla och följa upp enheternas processer. Kvalitetssamordnaren utgör även ett stöd för avdelningschefen för att planera strategiska möten och bereda olika typer av underlag. I rollen är du aktiv inom myndighetens olika nätverk kring dessa frågor och utgör en kontaktpunkt mellan avdelningarna. Organisatoriskt är du placerad direkt under avdelningschefen på dennes stab.

Vi söker dig som vill
• ha en övergripande och samordnande funktion för att utveckla och följa upp kvalitetsarbetet på avdelningen
• driva arbetet med att utveckla och förvalta ledningssystemet på avdelningen
• vara ett stöd i processutveckling och i framtagande av rutiner och styrdokument
• driva och samordna avdelningens internrevision
• samordna avdelningens arbete med årsredovisningen
• driva eller delta i verksamhetsutvecklingsprojekt och liknande uppdrag på avdelningen
• samordna och genomföra olika typer av uppdrag i samarbete med stödavdelningarna
• delta som avdelningens representant i myndighetsövergripande nätverk och projekt.

Kvalifikationskrav
• Akademisk examen med inriktning mot organisations- och verksamhetsutveckling, förvaltningskunskap eller ekonomi eller annan akademisk utbildning som vi finner relevant
• Erfarenhet av arbete med ledningssystem (kvalitet, miljö, arbetsmiljö, informationssäkerhet)
• Erfarenhet av verksamhets- och processutveckling
• Goda kunskaper i MS Office

Vi söker dig som är noggrann, driven och kan se helheten. Det är viktigt att du kan arbeta målinriktat, är kommunikativ och har en god samarbetsförmåga. Andra viktiga egenskaper är god förståelse för kvalitetsarbete och en förmåga att skapa engagemang. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har
• erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning
• erfarenhet av arbete med samordning och uppföljning från den offentliga sektorn eller i en kunskapsorganisation
• erfarenhet av organisationsutveckling
• kunskap om Socialstyrelsens verksamhet sedan tidigare
• erfarenhet av att arbeta med ledningssystem enligt ISO-standarder.

Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning, heltid och med placering i Stockholm. Din tjänstetitel blir utredare.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2017-02-26. Ansök via vår hemsida socialstyrelsen.se/ledigajobb. Ange diarienummer 261-3300/2017. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Kontakta:

Erik Höglund
avdelningschef
075-247 3872

Elisabeth Roxmalm
personalspecialist
075-247 3309

Fackliga företrädare:
Rose-Marie Nylander, SACO, 075-247 3182
Åsa-Britt Edoff, ST, 075-247 3181
Magnus Göransson, Vårdförbundet, 075- 247 3710.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2017-02-02

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
106 30Stockholm
10630 Stockholm

Kontorsadress
106 30Stockholm

Jobbnummer
3296742

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: