Kvalitetssamordnare för Socialstyrelsens verksamhetsledningssystem

Socialstyrelsen / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
2024-09-13


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Trivs du i en central samordnarroll och har intresse av miljö- och kvalitetsutveckling? Vill du arbeta i en varierad roll där du har många kontaktytor både internt och externt? Nu söker vi en myndighetsamordnare som vill bidra med sin kompetens genom att driva och utveckla Socialstyrelsens kvalitetsledningssystem och processer mot ständiga förbättringar.

Publiceringsdatum
2024-09-13

Om tjänsten
Som myndighetssamordnare för kvalitet och miljö, tillhör du ett utvecklingsorienterat team på Avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service. Enheten leds av avdelningschefen och består idag av sju erfarna och engagerade medarbetare som är specialiserade inom områden som förändringsledning, verksamhetsutveckling, tjänstedesign, digitalisering och säkerhet.

Avdelningen som du arbetar på ansvarar för myndighetens kvalitetsledningssystem som är ISO-certifierat för miljö, arbetsmiljö och informationssäkerhet och du har en myndighetsövergripande och samordnande roll med fokus på de delar i ledningssystemet som avser kvalitet och miljö. Du tar fram myndighetsövergripande mål, handlingsplaner och anvisningar för arbetet. Arbetsuppgifterna omfattar även granskning och uppdateringar av styrande dokument, samt avvikelsehantering.

I rollen har du ett nära samarbete med myndighetens kvalitets- och miljönätverk, bestående av representanter för de olika avdelningarna. Du har också ett nära samarbete med myndighetssamordnarna för arbetsmiljö och respektive informationssäkerhet. Tillsammans skapar ni förutsättningar för god samverkan över avdelningsgränserna. Vidare samordnar du arbetet med de externa revisionerna av ledningssystemet och uppföljningar av åtgärder utifrån revisionerna.

Du bidrar även till att implementera och utveckla det systematiska kvalitetsarbetet såsom att stärka myndighetens arbete med processer.

Om dig

Vi söker dig som är självgående och strukturerad, men också visar på god samarbetsförmåga. Du agerar proaktivt och planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är mycket noggrann och analytisk med sinne för detaljer, men har samtidigt förmåga att se till helheten och det större perspektivet. Du är aktiv och lyhörd i utvecklingsarbete och öppen för olika perspektiv. För att lyckas väl i rollen är det även viktigt att du kommunicerar på ett tydligt sätt. Vidare är du van att producera underlag och rapporter av hög kvalitet.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har

• högskoleutbildning eller erfarenhet av för tjänsten relevant område
• aktuell och flerårig erfarenhet av planering, genomförande, utvärdering och uppföljning av kvalitetsledningssystem
• aktuell och flerårig erfarenhet av att kartlägga och utveckla processer
• hög digital mognad, van användare av Office-paketet
• mycket god vana av att förmedla budskap genom presentationer
• mycket god förmåga att hantera det svenska språket både muntligt och skriftligt.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av ledningssystem enligt ISO 9001 (kvalitetsledning) och ISO 14001 (miljöledning)
• erfarenhet av att kartlägga och rita processer i Visio
• erfarenhet av förändringsledning
• erfarenhet av att revidera ledningssystem, företrädesvis inom följande: ISO 14001 (miljö), ISO 45001 (arbetsmiljö) och/eller ISO 27001 (informationssäkerhet)
• relevant erfarenhet av offentlig förvaltning och styrning.

Bra att veta

Denna rekrytering avser en tillsvidareanställning på heltid som inleds med provanställning i sex månader. Man utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm. Tjänstetitel är utredare och placering är på Avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta avdelningschef Tomas Hedlund på tomas.hedlund@socialstyrelsen.se Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Emily Wadman på emily.wadman@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark Carl-Erik.Flodmark@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund och nås på ST@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 27 september 2024.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-09-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Socialstyrelsen (org.nr 202100-0555), http://www.socialstyrelsen.se

Jobbnummer
8898031


Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: