Kvalitetssäkringssamordnare till äldreomsorgen

Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen / Organisationsutvecklarjobb / Eskilstuna
2022-05-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kvalitetssäkringssamordnare till äldreomsorgen" (publicerad 2022-12-30) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna

Vill du vara med och forma en ny roll där du gör skillnad för bland annat personer med demenssjukdom? Våra enheter inom äldreomsorgen har efterfrågat stöd i arbetet med komplexa brukarärenden, och det kommer vara huvudfokus i denna roll. Därmed utökar vi på vår enhet och söker ytterligare en kvalitetssäkringssamordnare, kanske är du den vi söker?

Äldreomsorgen inom förvaltningen är uppdelad på ordinärt boende samt vård och omsorgsboende. Ordinärt boende ansvarar för omvårdnad och hemtjänstservice, nattpatrull, dagverksamhet för personer med demenssjukdom och den förebyggande verksamheten, där vi hittar mötesplatser för seniorer, folkhälsokonsulenter, anhörigcentrum, larmgruppen, nära vård-teamet, IHR (Intensiv hemrehabilitering), korttids och växelvården. Vård- och omsorgsboende är anpassat för personer med stort behov av omsorg, dygnet runt. I Eskilstuna finns två typer av vård- och omsorgsboende: gruppboende för personer med demenssjukdom och äldreboende för personer med stort omvårdnadsbehov.

Området står inför stora utmaningar där demografi och kompetensförsörjning är några viktiga delar vilket ställer krav på förändrade arbetssätt. Just nu råder en stark politisk betoning på förebyggande och rehabiliterande arbetssätt. I förvaltningen och område äldre pågår ett aktivt arbete med att stärka den egna förmågan och öka brukarens självständighet utifrån individens behov i centrum (IBIC). Förvaltningen arbetar också aktivt med förändrade arbets- och förhållningssätt kopplat till ny framtagen målbild 2035.

Inom äldreomsorgen finns en stor stolthet och arbetsglädje med starkt målfokus och en tydlig röd tråd, strategi och riktning i vart vi ska och vad vi vill. Vi erbjuder en stor frihet under ansvar med utrymme för självständigt arbete men är samtidigt tydliga med att arbetet därför kräver ett tydligt och högt eget ansvarstagande.


Publiceringsdatum
2022-05-24

Arbetsuppgifter
I rollen som kvalitetssäkringssamordnare kommer du att ha en verksamhetsnära roll, där målet är att öka kvalitet och kompetens i våra verksamheter med fokus på bemötande och hantering av komplexa brukarärenden. Det kan till exempel handla om brukare som inte vill ta emot personalens hjälp, där du fungerar som ett stöd och handleder medarbetarna. Det kan också innebära att du motiverar individen som behöver hjälp. Du handleder också medarbetare i hur de kan bemöta personer med utåtagerande problematik. Huvuddelen av de brukare du kommer i kontakt med har demenssjukdom och/eller psykisk ohälsa.

Dina arbetsuppgifter i huvuddrag är:
• Stödja ca 50 enhetschefer och verksamheter inom ordinärt boende och vård- och omsorgsboende i frågor som rör komplexa ärenden samt social dokumentation.
• Handleda medarbetare och arbetsgrupper i bland annat bemötande och olika arbetssätt.
• Stödja medarbetare i social dokumentation utifrån IBIC.
• Utbilda arbetsgrupper eller granska verksamheter på uppdrag från chefer.
• Stödja och utbilda äldreomsorgens kvalitetsombud i deras uppdrag.
• Samverka med äldreomsorgens utvecklare i olika frågor.

Du kommer att tillhöra en arbetsgrupp som består av tre kvalitetssäkringssamordnare och tre utvecklare. Du kommer att ha ett nära samarbete med kvalitetsombud, enhetschefer, medarbetare samt avdelnings- och verksamhetschef. Till rollen hör även att omvärldsspana och tillämpa tillgänglig forskning.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Kandidatexamen som vi bedömer lämplig för tjänsten, till exempel socionom eller beteendevetare.
• Erfarenhet av att arbeta med personer med demenssjukdom.
• Erfarenhet av handledning (till exempel medarbetare, kollegor eller studenter).
• B-körkort, eftersom du kan behöva arbeta med enheter som ligger på landsbygden.
• Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
• Vana och erfarenhet av att använda IT i ditt dagliga arbete.

Det är meriterande om du har något av följande, men är inte ett krav:

• Tidigare erfarenhet av social dokumentation och IBIC (individens behov i centrum).
• Kunskap och erfarenhet av motiverande samtal (MI).
• Erfarenhet av dokumentationssystemet VIVA.
• Erfarenhet av BPSD.
• Erfarenhet av att arbeta med personer med psykisk ohälsa.
• Erfarenhet av att arbeta inom äldreomsorg.

Personliga egenskaper väger tungt för tjänsten och vi ser gärna att du trivs i en roll där du får planera och arbeta självständigt utifrån uppsatta mål och att du tar eget ansvar och driver ditt arbete framåt. Du är pedagogisk, trygg i dig själv och har en förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Du får även energi av att arbeta tillsammans med andra och att se grupper utvecklas med din hjälp. Viktigt är också att vara lyhörd för verksamheternas olika förutsättningar och behov, och utifrån det kunna anpassa det stöd du ger. Du är prestigelös, social och modig och trivs med att träffa nya människor och grupper i arbetet. Du lyckas också att motivera där andra går bet.

Är du intresserad? Då hoppas vi att just du söker!

ÖVRIGT
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar cirka 3000 medarbetare som tillsammans ser till att Eskilstunas äldre och personer med funktionsnedsättning får den vård och omsorg som de behöver. Förvaltningen är uppdelad i en stab och de fem verksamhetsområdena äldreomsorg, funktionshinder, hälso- och sjukvård, bistånd och bemanning. Vi är nästan 70 olika professioner som gör skillnad i andra människors liv, varje arbetsdag.

Vill du vara med och leda vägen?

Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Arbetstid 8-17 med flextid. Viss möjlighet till distansarbete när arbetet tillåter. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "7430".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Erica Andersta
erica.andersta@eskilstuna.se
016-7107855

Jobbnummer
6681441

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen: