Kvalificerad verksarkivarie, Sundbyberg

Kronofogdemyndigheten / Biblioteksassistentsjobb / Sundbyberg
2018-01-31
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kvalificerad verksarkivarie, Sundbyberg" (publicerad 2018-02-12) ⬅️


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kronofogdemyndigheten i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Täby, Botkyrka eller i hela Sverige

Vi ser möjligheter, gör du?

Vårt uppdrag är att bidra till ett väl fungerande samhälle genom att skapa balans mellan den som inte fått betalt och den som ska betala. Vi vill hjälpa människor att hitta lösningar och förändra sin situation, men framför allt vill vi motverka att människor hamnar i en svår skuldsättning. I vårt arbete är det viktigt att se möjligheter och med kundens fokus ständigt förbättra vår verksamhet.

Kronofogdens arkiv
Kronofogdens har ca 2 300 anställda och kontor vid 37 orter. Samtliga kontor har lokala arkiv. Myndighetens centralarkiv finns vid huvudkontoret i Sundbyberg. Kronofogdens verksamhet är i stor utsträckning digitaliserad och handlingar finns i flera verksamhetssystem. Myndigheten genomför närvarande ett omfattande arbete med att skapa förutsättningar för en långsiktig e-arkivering. I frågor om arkiv och registratur har vi ett nära samarbete med Skatteverket, där Skatteverket svarar för det löpande praktiska arbetet hos Kronofogden.

Ditt nya jobb
Som verksarkivarie arbetar du strategiskt med Kronofogdens arkiv- och dokumenthantering så att den tillgodoser både lagstiftningens krav och verksamhetens behov. Detta innefattar arbete med styrning i informationshanteringens hela livscykel, från planering till gallring och bevarande. En central uppgift är arbetet med Kronofogdens strategi för bevarande av digitala handlingar och e-arkiv. I verksarkivariens arbetsuppgifter ingår att:


Initiera och leda arbetet med styrdokument och gallringsutredningar,


Kravställa vid upphandlingar


leda arbetet med strategier för bevarande av elektroniska handlingar och e-arkiv,


förvalta myndighetens styrdokument avseende arkiv,


bistå verksamheten med expertkompetens i arkivfrågor, bl.a. kring elektronisk arkivering, och annan elektronisk dokumenthantering,


Stödja arkivarierna m.fl. i det praktiska arbetet,


ansvara för arbetet med kvalitetssäkring av myndighetens arkiv och att


handha kontakten med Riksarkivet.

Tjänsten som verksarkivarie är förlagd till rättsavdelningen.

Har du den bakgrund och de egenskaper vi söker?

Vi söker dig som:

• har akademisk examen, där arkivvetenskap 60 hp/40 p ingår,
• har flerårig erfarenhet av analog och elektronisk dokument- och arkivhantering från offentlig verksamhet,
• är väl förtrogen med de lagar och föreskrifter som finns inom området och
• har förvärvade kunskaper inom aktuella standarder inom e-arkiv-, dokument- och ärendehantering

Det är meriterande om du har erfarenhet av något av följande: informations- och processmodellering, systemförvaltning, erfarenhet av deltagande/ledning av utvecklingsprojekt eller av att genomföra egna utredningar.

Dina egenskaper
Dina arbetsuppgifter varierar och vår verksamhet utvecklas. Därför vill vi att du ser förändringar som en utmaning och att du bidrar till effektiva lösningar. Du har förmåga till helhetssyn och samtidigt lätt för att växla från det strategiska till det operativa samt att snabbt sätta dig in i nya uppgifter. Det är viktigt att du har analytisk förmåga och att du självständigt kan lösa komplicerade frågeställningar och har ett gott omdöme. Du är flexibel och lösningsorienterad och kan med utgångspunkt i verksamhetens behov åstadkomma resultat och driva arbetet framåt.
Arbetet ställer höga krav på din förmåga att samarbeta och skapa och bibehålla goda relationer. Du har lätt för att kommunicera och anpassar ditt språk till mottagaren och har en mycket god stilistisk förmåga.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Information

Anställningen är tillsvidare. Provanställning sex månader. Tillträde sker enligt överenskommelse. Urvalstester kommer att användas.

Skatteverket genomför denna rekryteringsprocess på uppdrag av oss på Kronofogden.

Läs mer om Kronofogdens verksamhet på www.kronofogden.se Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller - försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2018-01-31

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ulrika Lindén, Rättschef 010-579 25 09
Emma Rehnqvist Jackson, HR-konsult emma.rehnqvist.jackson@skatteverket.se 010-5722465
Clarence Eliasson, facklig kontaktperson Saco 010-578 38 29
Arne Lundgren, facklig kontaktperson ST 010-577 59 03

Företag
Kronofogdemyndigheten

Adress
Kronofogdemyndigheten
Esplanaden 1
17221 Sundbyberg

Kontorsadress
Esplanaden 1

Jobbnummer
3936199

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kronofogdemyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kronofogdemyndigheten: