Kvalificerad kommunjurist till kommunledningskontoret vid Sigtun
Jurek Rekrytering & Bemanning / Administratörsjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Sigtuna,
Österåker,
Håbo,
Upplands-Bro,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Jurek Rekrytering & Bemanning i Sigtuna,
Österåker,
Upplands-Bro,
Upplands Väsby,
Sollentuna eller i
hela Sverige Om verksamheten
Sigtuna kommun är en framtids- och tillväxtkommun med närmare 47 000 invånare boende i någon av våra tätorter Märsta, Rosersberg, Sigtuna stad eller på vår levande landsbygd. Nästan 30 000 arbetstillfällen finns i kommunen varav ungefär 20 000 på och omkring Arlanda flygplats. I Sigtuna kommun kommer invånaren först. Vi tror på allas lika värde, kvalitet i fokus, uppdragsgivarens förtroende och att olikheter berikar. Vi tar tillvara på kreativitet och mångfald. Vi är nyfikna, lär av varandra och som medarbetare i vår kommun förväntas du aktivt bidra till din egen, din enhets och organisationens utveckling.
Kommunledningskontoret har i uppdrag att utifrån en helhetssyn styra, leda, samordna och följa upp utvecklingen av kommunens verksamheter och ekonomi. Rollen innebär ett ansvar att driva och leda utvecklingen från ett helhetsperspektiv och att stödja nämnder och förvaltningar att utveckla kommunen i önskad riktning. Vi arbetar utifrån ett invånar- och brukar¬perspektiv med ett tydligt fokus på service.
Kommunledningskontoret ansvarar för att nödvändiga och rättsenliga underlag utarbetas inför kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges beslut och att besluten verkställs. Vi arbetar utifrån ledorden; öppenhet, professionalism, engagemang och stolthet.
Kansliet har ansvar för kommunens styrelse-, och kommunfullmäktigesekretariat, huvudregistratur, kommunarkiv och systemförvaltning av kommunens ärendesystem.
I kansliets uppdrag ingår bland annat att;
• agera som sekreterare åt kommunfullmäktige samt kommunstyrelsen samt säkerställa en rättssäker och effektiv ärendeberedningsprocess gentemot styrelse och kommunfullmäktige,
• säkerställa en rättssäker och effektiv ärendeberedningsprocess gentemot nämnder och utskott,
• ge service till politiker och tjänstemän vad gäller juridiska frågor, kommunallagen, ärendeberedning, registratur och dokumenthantering,
• förvalta och vidareutveckla kommunens dokument- och ärendehantering och införa e-arkiv,
• ansvara för planering och genomförande av val till EU-parlament, landstings- och kommunfullmäktige samt riksdag
Arbetsplatsen ligger på bekvämt pendlingsavstånd, ca 20 minuter från både Uppsala och Stockholms Central med regionaltåg. Tillgång till parkering finns i anslutning till arbetsplatsen.
Publiceringsdatum2016-12-20Dina arbetsuppgifterSom kvalificerad kommunjurist arbetar du på uppdrag av och rapporterar till kanslichefen. Du kommer att arbeta med fokus på offentlig rätt, främst med kommunallagen och förvaltningslagen. I arbetet ingår till viss del stöd till verksamheten i civilrättsliga frågor och bolagsrätt. Arbetet omfattar att konsultativt bistå kommunledningen, kommunledningskontoret, förvaltningar och nämnder i juridiska frågor, juridisk rådgivning samt att upprätta och granska avtal. Arbetet omfattar rättsutredningar, att företräda kommunen i förhandlingar vid domstol och att utbilda tjänstemän och politiker i gällande rätt.
I din roll ingår även att vara personuppgiftsombud på kommunen. Du kommer i den rollen att leda arbetet med att införliva den kommande dataskyddsförordningen i kommunförvaltningens arbete. I viss mån ingår att vara sekreterarstöd åt nämndsekreterarna i kommunfullmäktige. Detta innebär visst kvällsarbete.
Detta är en bred och omväxlande roll där dina arbetsuppgifter kommer att beröra olika rättsområden. Du kommer att arbeta i ett team med kanslichef och nämndsekreterare och samarbeta med övriga medarbetare på kansliet.
Vem är du?
Vi söker dig som delar Sigtuna kommuns värdegrund. Du har juristexamen och flerårig yrkeserfarenhet. För att lyckas i uppdraget krävs erfarenhet av verksamhetsområdet och god kunskap om och förståelse för den politiska process som styr kommunal och offentlig verksamhet. Det är meriterande med notarietjänstgöring. Du har god kunskap i kommunalrätt, förvaltningsrätt liksom övriga lagar och regelverk som styr kommunal och offentlig verksamhet. Du har mycket god skriftlig och muntlig förmåga på svenska. Det är meriterande med erfarenhet av projektledning av större projekt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten för arbetet.
Som person har du god förmåga att samarbeta för att uppnå hållbara och långsiktiga resultat. Du har ett gott omdöme, gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du är uthållig, strukturerad och organiserad i ditt arbetssätt. Du är handlingskraftig med ett prestigelöst förhållningssätt. Du arbetar effektivt och har förmåga att prioritera och behålla noggrannheten även under tidspress.
Start:
Enligt överenskommelse
ErsättningEnligt överenskommelse
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan så snart som möjligt via
www.jurek.se. Urval sker löpande. Sista ansökningsdag är den 15 januari 2017. I denna rekryteringsprocess samarbetar Sigtuna kommun med Jurek Rekrytering & Bemanning. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Anousheh Abuhamzeh på telefonnummer 0766-331442 alternativt
anousheh.abuhamzeh@jurek.se. För kontakt med kommunen direkt är du välkommen att kontakta Helen Kavanagh Berglund, tf. biträdande Kommundirektör 08-59126060.
För fackliga företrädare, se kommunens hemsida.
Varaktighet, arbetstid
Heltid tillsvidareanställning
ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-01-19
Ange följande referens när du ansöker: 4315
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnousheh Abuhamzeh
anousheh.abuhamzeh@jurek.seFöretagJurek Rekrytering & Bemanning
AdressJurek Rekrytering & Bemanning
Biblioteksgatan 11
11146 Stockholm
KontorsadressBiblioteksgatan 11, Stockholm
Jobbnummer 3223472
Observera att sista ansökningsdag har passerat.