Kvalificerad jurist med inriktning mot informationshantering

Statens Servicecenter / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Rättsavdelningen ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndighetens samtliga områden och består av två enheter som finns i Stockholm respektive Gävle. Myndighetens registratur och arkivfunktion finns också på avdelningen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Tjänsten riktar sig till dig som är jurist och har dokumenterad flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete med frågor rörande informationshantering. Du kommer att ha en central roll i arbetet med digitalisering av myndighetens processer. Du kommer också att arbeta med rättsligt stöd och styrning samt verksamhetsutveckling av myndighetens dokument- och arkivhantering och därtill hörande frågor kring informationssäkerhet samt offentlighets- och sekretess. Statens servicecenters verksamhet och tjänster utförs till stor del i IT-system med en omfattande behandling av personuppgifter. Det är därför meriterande om du har erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor.

Du kommer även att arbeta med andra juridiska frågor inom rättsavdelningens verksamhetsområde. I arbetet ingår bl.a. att kvalitetssäkra beslut och interna styrdokument, löpande juridisk rådgivning, utbildningar inom myndigheten samt deltagande i samverkansgrupper och utvecklingsprojekt. Mot bakgrund av myndighetens uppdrag är rättsfrågorna ofta utmanande och komplexa, samt ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten. Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, t.ex. vid rådgivning och i utvecklingsprojekt. Kontakter med leverantörer och andra myndigheter är också vanliga. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.

Publiceringsdatum
2020-07-08

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

• Juristexamen
• Minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete med likvärdiga arbetsuppgifter i annan organisation, t.ex. myndighet eller bolag
• Kunskaper inom minst ett annat rättsområde som är relevant för rättsavdelningen

Vidare ska du ha följande förmågor

• God analytisk förmåga
• Lösningsinriktad och bidrar med nya lösningar
• Konsultativt förhållningssätt
• Kommunicerar väl på svenska i tal och skrift
• Hög integritet
• Planerar och strukturerar utförandet av arbetsuppgifterna
• Tar självständigt ansvar för arbetsuppgifterna

Vidare är det meriterande om du har

• Erfarenhet av arbete IT-rätt och dataskyddsfrågor
• Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete

Övrig information
Anställningen är placerad i Gävle eller Stockholm. Tjänsten innebär en del resande. Anställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 23 augusti 2020. Urval och intervjuer sker löpande. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-08-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
5290734

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: