Kvalificerad jurist
Riksgäldskontoret / Juristjobb / Stockholm
2022-07-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kvalificerad jurist" (publicerad 2022-12-21) ⬅️
Visa alla juristjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Riksgäldskontoret i Stockholm Vi erbjuder en bred och utvecklande roll i en professionell organisation med stark trovärdighet där du kommer ha ett tätt samarbete med våra kompetenta uppdragsavdelningar. Juristenheten präglas av en öppen och stöttande kultur med hög ambitionsnivå och ett proaktivt arbetssätt.
Vi erbjuder dig
Riksgälden har ett viktigt samhällsuppdrag att säkerställa att statens finanser hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Enhet Juridik har en central roll i utförandet av Riksgäldens uppdrag. På enhet Juridik arbetar engagerade jurister med olika kompetenser och erfarenheter. Till enheten söker vi en jurist som vill vara med och bidra till vårt team.
I Riksgäldens uppdrag ingår att förvalta statsskulden, vara statens internbank, ge statliga garantier och lån samt att ansvara för finansieringssystemet för kärnavfall. Riksgälden ansvarar också för statens bankkrishantering, insättningsgarantin och investerarskyddet. För att kunna stödja i Riksgäldens uppdrag söker vi nu en kvalificerad jurist.
I din roll som jurist kommer du att arbeta med komplexa och varierande frågor nära verksamheten. Du kommer att ge råd och juridiskt stöd i såväl större som mindre frågor, bl.a. genom att vara med och driva stora utvecklingsprojekt, bistå med juridiska analyser samt proaktivt medverka till att Riksgälden följer såväl externa som interna regelverk.
Publiceringsdatum2022-07-25ProfilSom person är du flexibel, självgående samt ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du har en tydlig problemlösande analytisk förmåga, kombinerad med god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du är drivande och kan hantera perioder med högt tempo samtidigt som du är noggrann och kan prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetet på Riksgälden förutsätter att du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och engelska.
Du ska ha:
• jur. kand. eller motsvarande examen
• minst fem års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete
Meriterande:
• Gedigna kunskaper i kapitalmarknadsrätt eller de regelverk som styr de finansiella företagen och de finansiella marknaderna är meriterande
• Kunskaper inom offentlig rätt/förvaltningsrätt är meriterande
Vi kommer att lägga stor vikt vid pålitlighet och lämplighet till tjänsten samt dina personliga egenskaper.
Övrig information
Välkommen med din ansökan med CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg via
www.riksgalden.se/jobb, senast den 15 augusti 2022. Ange referens 2022/527.
Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning. Intervjuer kan komma ske löpande under ansökningstiden.
För information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Jennie Lundgren, 08 613 45 58 eller 070 254 93 96 och kring rekryteringsprocessen Camilla Tegell, HR, tfn 08-613 46 05. Fackliga representanter är: Antoinio Carrasco, Saco-S och Ricard Lalander, ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00.
Finansiellt innehav
Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd.
Säkerhetsklassad tjänst
Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad, utifrån totalförsvarets behov. Vissa roller är placerade i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap kan därför vara ett krav.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-08-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagRiksgäldskontoret
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Riksgäldskontoret (org.nr 202100-2635),
https://www.riksgalden.se/ Arbetsplats Riksgälden
Jobbnummer 6840181
Observera att sista ansökningsdag har passerat.