Kvalificerad handläggare Överförmyndarkansliet

Solna Stad / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna Stad i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Vaxholm eller i hela Sverige

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, HR, upphandling, IT, kommunikation samt trygghet och säkerhet.

Om arbetsplatsen

Överförmyndarkansliet tillhör organisatoriskt stadsledningsförvaltningen och avdelningen Service och utvecklingsstöd. Kansliet är underställt kanslichefen som även ansvarar för stadens nämndsekretariat och centralarkiv. En arbetsledare koordinerar det dagliga och operativa arbetet vid överförmyndarkansliet.

Överförmyndarnämnden har tillsyn över förmyndares, gode mäns och förvaltares förvaltning av omyndiga barns och huvudmäns egendom. Verksamheten styrs huvudsakligen av föräldrabalken, förmynderskapsförordningen och förvaltningslagen, samt står under tillsyn av länsstyrelsen.

Vad innebär arbetet?

Du arbetar med tillsyn och handläggning av ärenden inom området godmanskap, förvaltarskap och förmyndarskap enligt den lagstiftning som gäller. Det innebär exempelvis att du granskar redovisningshandlingar, gör bedömningar om uttagsbegäran från spärrade medel, inhämtar utredningsunderlag och fattar beslut i olika tillståndsfrågor, medverkar vid rekrytering av gode män, diarieför inkomna handlingar, företräder myndigheten vid förhandlingar i domstol m.m. Eftersom handläggarna arbetar på delegation av överförmyndarnämnden kan arbetsuppgifterna variera beroende på personalens kompetens.

Du har även ansvar för nämndadministrationen inom överförmyndarnämnden. Det innebär att du ställer samman handlingar till nämndmöten, ger stöd till ordföranden före, under och efter sammanträdena, skriver protokoll m.m. Du arbetar även aktivt med att utveckla överförmyndarkansliets rutiner, processer och samarbeten internt och externt.

Då arbetsledaren för överförmyndarkansliet går i pension om tre år är det tänkt att du ska överta arbetsledarrollen successivt. Du kommer under en period jobba parallellt med nuvarande arbetsledare och har god tid på dig att sätta dig in i verksamheten.

Vem söker vi?

Vi söker dig som har högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, juridik, ekonomi eller har utbildning som arbetsgivaren bedömer som motsvarande. Arbetet kräver erfarenhet från arbete rörande överförmyndarens verksamhet. Erfarenhet av nämndssekreterarskap är meriterande. Då arbetet innebär att du har kontakt med många människor är det väldigt viktigt att du behärskar svenska språket väl både i tal och skrift.

Du arbetar självständigt, är noggrann och mål- och resultatorienterad. Du strukturerar och prioriterar ditt arbete även vid hög arbetsbelastning. Du är samverkansorienterad och tar tillvara kollegors kompetens samtidigt som du driver kansliets utveckling framåt. Eftersom arbetsuppgifterna varierar över tid har du förmåga att anpassa dig till olika situationer och gillar förändring.

Mer information och ansökan

Kontatperson: Maria Rönnberg, Kanslichef, tfn 08-734 22 55

• Anställningen är en tillsvidareanställning heltid 
• Tillträde enligt överenskommelse 

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt då intervjuer hålls kontinuerligt.

Publiceringsdatum
2014-11-14

Arbetstider och omfattning
Tillsvidareanställning Heltid

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-12-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Solna Stad

Adress
Solna Stad
Stadshusgången 2
17186 Solna

Kontorsadress
Stadshusgången 2

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2067328

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Solna Stad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna Stad: