Kvalificerad handläggare

Åklagarmyndigheten Särskilda åklagarkammaren / Administratörsjobb / Malmö
2022-06-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kvalificerad handläggare" (publicerad 2024-08-19) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åklagarmyndigheten Särskilda åklagarkammaren i Malmö

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.

Diarienummer ÅM2022-1201

Publiceringsdatum
2022-06-02

Arbetsuppgifter
Anställningen är placerad vid Särskilda åklagarkammarens kansli i Malmö. Vid Särskilda åklagarkammaren arbetar 13 åklagare som är placerade i Malmö, Stockholm och Göteborg. Åklagarkammarens fyra handläggare är placerade vid kansliorten i Malmö. Kammaren lyder organisatoriskt direkt under riksåklagaren.

Vi arbetar också mycket nära kvalificerade utredare vid Polismyndighetens Avdelningen för särskilda utredare . Vi har lokal närhet till dem i Malmö, Stockholm och Göteborg.

Som kvalificerad handläggare möter du en händelserik vardag med varierande arbetsuppgifter. Du arbetar självständigt men också tillsammans i grupp för att få det administrativa arbetet att fungera. Service är en stor del i ditt vardagliga arbete, både internt och externt.

Vid kammaren handläggs ärenden från hela landet och avser främst poliser, åklagare och domare som är misstänkta för brott. Riksåklagaren, Justitieombudsmannen och Justitiekanslern kan dessutom besluta att ett ärende av särskilda skäl ska handläggas av Särskilda åklagarkammaren. Med hänsyn till de ärendetyper som handläggs vid Särskilda åklagarkammaren ingår i arbetsuppgifterna som kvalificerad handläggare bl.a. att:

ge åklagare administrativt stöd, t.ex. arbete i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter
kontrollera, bedöma och registrera inkomna ärenden
vara kontakten utåt i många sammanhang och därmed ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter - främst via telefon och e-post
utföra arbetsuppgifter som fördelas från chefsadministratör
bereda ärenden samt att biträda och bistå åklagare i förekommande arbetsuppgifter
ta särskilt stort ansvar för kammarens administrativa verksamhet
handleda och vara samtalspartner för kollegor
att bistå åklagare vid rättegångar med IT-stöd, teknik och presentationer
Diarieföring och arkivering sker elektroniskt i vårt it-system.

Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning av vad som är brådskande eller inte.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Du ska

ha gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
ha skicklighet som motsvarar flera års väl vitsordat arbete med administrativa uppgifter som Åklagarmyndigheten bedömer som relevant,
ha erfarenhet av arbete i it-miljö och med digitala verktyg inom administration, telefoni, möten m.m.
ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Du ska också

vara noggrann, strukturerad och följa de förhållningsregler och rutiner som finns,
vara självständig och ansvarstagande,
vara stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög,
vara stabil och ha god självkännedom,
ha lätt för att samarbeta och ha ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning,
vara serviceinriktad,
ha svenskt medborgarskap.
Det är meriterande med

erfarenhet av arbete inom rättsväsendet,
eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller juridik.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.

Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för denna anställning.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 700 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Ansök redan i dag!

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Åklagarmyndigheten Särskilda åklagarkammaren

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Åklagarmyndigheten (org.nr 202100-0084), http://www.aklagare.se

Arbetsplats
Åklagarmyndigheten Särskilda åklagarkammaren

Kontakt
Pernilla Adolfsson, facklig kontaktperson ST
010-562 58 95

Jobbnummer
6709709

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åklagarmyndigheten Särskilda åklagarkammaren

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åklagarmyndigheten Särskilda åklagarkammaren: