Kurator till Resursteamet
Lysekils kommun / Kuratorjobb / Lysekil
2022-02-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kurator till Resursteamet" (publicerad 2023-06-14) ⬅️
Visa alla kuratorjobb i Lysekil,
Sotenäs,
Munkedal,
Orust,
Uddevalla eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lysekils kommun i Lysekil,
Munkedal,
Strömstad eller i
hela Sverige I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb - vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen - här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se
http://www.livetilysekil.se/ får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.
Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.
Publiceringsdatum2022-02-04BeskrivningInom Resursteamet arbetar vi intensivt med utveckling, nytänkande och har ett stort barn- och brukarfokus.
Utifrån vårt uppdrag kommer vi att satsa på kompetensutveckling i arbetsgruppen med start under 2022, för att säkerställa att vi har de verktyg som krävs för att möta behoven.
Efter organisationsförändringar vid årsskiftet 2020 har vi nu en organisation som är fördelad i en myndighetsavdelning och en utföraravdelning. Resursteamet är en utförarenhet, som består av flera olika kompetenser som arbetar riktat mot familje- eller vuxenbehandling. Vi har även en verksamhet inom enheten, Familjens Hus, som arbetar förebyggande kring barn och föräldrar. Även familjehemssekreterare kompletterar och ingår i Resursteamet. Vi har en flexibel hållning där vi tillsammans inom Resursteamet individanpassar insatser där allas kompetenser tas tillvara. Inom Resursteamet pågår nu en aktiv utvecklingsprocess som du har chansen att vara en del av.
Dina arbetsuppgifterSom kurator inom Resursteamets förebyggande verksamhet möter du primärt målgruppen föräldrar och barn 0-6 år. Arbetet innehåller föräldrastödjande samtal, information och rådgivning individuellt och i föräldragrupper. Det psykosociala stöd som erbjuds utifrån föräldrarollen samt individuella samtalskontakter, sker inom ramen för Familjens Hus förebyggande verksamhet. I arbetsuppgifterna ingår även att arbeta med rådgivande familjesamtal och samarbetssamtal utifrån exempelvis problematiska familjesituationer. Inom Resursteamets förebyggande verksamhet arbetar kurator, förskolepedagog och familjecoach i nära samarbete. Som kurator arbetar man även med verksamheter som öppen förskola, baby café, riktat stöd i form av familjeförskola där man arbetar miljöterapeutiskt, föräldrautbildning i grupp och stöd via servicespår. En nära samverkan är etablerad med BVC, BMM, socialtjänst och andra aktörer som främjar stöd till barn och föräldrar i kommunen.
Det förebyggande arbetet är hälsofrämjande och fokuserar på tidiga insatser. Förebyggande verksamheten kommer att ingå i ett nära samarbete med andra aktörer för att etablera en Familjecentral. Arbetsuppgifterna för kuratorn kan komma att innebära en samordnande roll i arbetslaget.
Inom Resursteamet omfördelar vi resurser utifrån verksamheternas varierande behov vilket betyder att utöver sitt grunduppdrag, kan arbetsuppgifter inom andra delar av Resursteamet tillkomma, utifrån kompetens.
Arbetet är i huvudsak förlagt till dagtid, men även kvällstjänstgöring ingår.
KvalifikationerVi söker dig som har socialpedagogisk- eller beteendevetenskaplig examen, eller annan för tjänsten adekvat högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande, men inte ett krav.
Som person är du flexibel i ditt arbetssätt, strukturerad och stabil. God samarbetsförmåga är mycket viktigt för tjänsten liksom tydlighet i ditt sätt att kommunicera muntligt och skriftligt. Att kunna skapa förtroendebärande allianser är grundläggande för tjänsten liksom att självständigt kunna driva arbetet framåt.
Ett professionellt bemötande är mycket viktigt samt att du är en trygg och lyhörd person som föräldrar och barn kan känna förtroende för. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet
B-körkort är nödvändigt för tjänsten.
AnställningsvillkorLåter tjänsten som något för dig, så är du välkommen med din ansökan!
Intervjuer sker löpande.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön enligt avtal, individuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-02-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLysekils kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/21".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lysekils kommun (org.nr 212000-1389)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Socialförvaltningen
Kontakt Maria Hindebo Lundh
0523-613413 Jobbnummer 6310347
Observera att sista ansökningsdag har passerat.