Kundhandläggare

Göteborgs kommun / Kundservicejobb / Göteborg
2025-08-12


Visa alla kundservicejobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Orust eller i hela Sverige

Stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska planeringen av Göteborg. Vi bidrar till att skapa en hållbar stad för nuvarande och kommande generationer. Inom vårt uppdrag ryms ansvar för strategisk planering, detaljplanering, lantmäteri, bygglovhantering och tillhandahållande av geografiska data. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer.

Stadsbyggnadsförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningarna som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.

Publiceringsdatum
2025-08-12

Arbetsuppgifter
Drivs du av att möta olika människor, leverera god service och vill arbeta med stadsbyggnadsfrågor? Vill du dessutom vara delaktig i omställningen när stora förändringar i plan- och bygglagen införs i december? Då är detta en spännande möjlighet för dig!

Kundenheten består av ett team med nio medarbetare som svarar på frågor om stadsbyggnadsnämndens verksamhet. Som kundhandläggare är du ofta kundens första kontakt med stadsbyggnadsförvaltningen. Du har en central roll i att ge vägledning och service via telefon, mejl och personliga besök. Våra kunder är både privatpersoner och företagare med frågor om att bygga nytt, bygga om eller bygga till. Vi guidar i plan- och bygglagen och vägleder inför ansökningsprocessen. Många kunder hör också av sig med frågor kring byggnation i sin närmiljö. Du fungerar som en tydlig länk mellan kundernas behov och önskemål och organisationen, samtidigt som du aktivt bidrar till att skapa realistiska förväntningar kring våra processer och myndighetsutövning.

Som kundhandläggare spelar du även en viktig roll i kontorets strategiska utvecklingsarbete inom kundserviceområdet. Att öka vår kundnöjdhet är högt prioriterat och vi behöver just nu arbeta med förändringar som gör arbetet extra intressant.

Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på 11 månader som ingår i kundenheten, som är en del av avdelningen för Utveckling och styrning tillsammans med enheterna: IT, Juridik, Kommunikation, Kvalitet och Ärendehantering. Tillsammans är vi cirka 50 medarbetare på avdelningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning, gärna inom service, samhällsplanering eller stadsbyggnad. Du har erfarenhet av servicearbete och är van vid att kommunicera tydligt på både svenska och engelska, i tal och skrift. Det är meriterande om du har kunskap om plan- och bygglagen samt offentlighetsprincipen.

Du har ett starkt servicemindset och drivs av att arbeta med kundkontakt och skapa värde utifrån kundens perspektiv. Du är lyhörd, lösningsfokuserad och har en förmåga att förklara komplex information på ett begripligt sätt. Ditt engagemang, din öppenhet och positiva attityd bidrar till en välkomnande miljö där både kunder och kollegor känner sig sedda och uppskattade.

Du har lätt för att samarbeta, prioritera och ta ansvar, både i det dagliga arbetet och i utvecklingsfrågor.

På kundenheten har vi ett gott arbetsklimat där vi hjälper varandra och jobbar som ett team. Vi söker därför dig som är både självständig och samarbetsvillig, med ett genuint intresse för människor och samhällsfrågor.

ÖVRIGT
Inför din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id/personbevis utfärdat av Skatteverket och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C271952".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Stadsbyggnadsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Evelina Ahlqvist Johnels
evelina.ahlqvist.johnels@stadsbyggnad.goteborg.se
031-368 17 41

Jobbnummer
9455253

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: