Kundbasanalytiker - ICA

Wise Professionals AB / Marknadsföringsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Wise Professionals AB i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1330 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se www.ica.se .

Vill du hjälpa oss mot målet att uppnå en optimal balans mellan kostnadseffektivitet och hemtagningseffekt i kundbearbetningsprocessen?

Ditt uppdrag:

Till CRM och lojalitet inom ICA söker vi dig som brinner för att förstå kundernas värde för företaget och förstå kundernas behov. Du arbetar med att attrahera nya kunder, utveckla befintliga och skapa lojala kunder. Du kommer att jobba för kunderna och deras tillfredsställelse, för att skapa ett långsiktigt värde för ICA. Du tycker att CRM är ett av de viktigaste verktygen för företagets långsiktiga framgång.

Ditt ansvar:

Som kundbasanalytiker ansvarar du för att säkerställa att ICA har tillgång till nödvändiga kundinsikter för att driva beslut och aktiviteter på taktisk nivå. En kundbasanalytiker övervakar och hjälper till att aktivera årsprogrammets omfattning och innehåll t.ex. genom kategoriplaner och kampanjplaner. Ansvaret innefattar att identifiera rätt målgrupper för t.ex. erbjudanden, kampanjer och sortiment, samt att mäta och rapportera status och förändringar i aktiviteter, kundflöden, engagemang, kanaler och produkter. Målet är att uppnå optimal balans mellan kostnadseffektivitet och hemtagningseffekt i kundbearbetningsprocessen och att skapa transparens och förståelse för den utveckling som driver förändring i ICA:s lönsamhet över tid. Du begränsas inte av den tekniska komplexiteten i analysarbetet och säkerställer förståelse för strategisk/taktisk kundinsikt hos berörda intressenter.

Publiceringsdatum
2014-07-04

Dina arbetsuppgifter
• Identifiera optimal målgrupp för bäst lönsamhet i viss marknadsaktivitet, t.ex. kampanj, sortimentsutveckling, butik
• Genomföra deskriptiv analys i analysverktyg för att konkretisera och precisera kundgrupper
• Dokumentera och sammanställa analysresultaten i ett analysbibliotek samt presentera för berörda intressenter
• Vid behov genomföra fördjupade analyser under pågående marknadsaktivitet t.ex. kampanj, sortimentsutveckling, butik för att förbättra träffsäkerheten ytterligare (iterativ process)
• Aktivt bidra till rapporteringsutveckling genom att stötta rapporterings ansvarig i att sätta upp mål för CRM:s verksamhet
• Stödja rapporteringsansvarig i att omvandla analys och slutsats av rapporter till insikter och aktiviteter
• Mäta och rapportera genom att utifrån kravställning från rapporteringsanvarig ta fram och sammanställa rapporter gällande CRM:s strategier, projekt, aktiviteter och KPI:er samt kundflöden, engagemang och kanaler
• Analysera och dra slutsatser från rapporter och via kontinuerlig dialog berörda intressenter och tillsammans med kundinsiktsanalytiker utreda orsaker till resultat
• Kravställa brister i datatillgång och datakvalité mot BI/IT och acceptanstesta åtgärder

Krav / Kvalifikationer:

• 1-5 års erfarenhet inom kundbasanalys
• Kunskap om vad som driver kundupplevelse, kundlojalitet, kundengagemang, intäkter & kostnader
• Grundläggande förståelse för CRM-processer, kundstrategier och kundrelaterade nyckeltal
• Mycket god förmåga att genomföra deskriptiva, kvalitativa och kvantitativa analyser
• Mycket god förmåga att validera, utveckla och förvalta analysmodeller
• Kunskap om analysmodeller, t.ex. scoringmodeller och logistiska modeller
• Förståelse för databashantering
• Grundläggande Excel-kunskap
• Mycket goda statistikkunskaper

Som person tror vi att du är

• Kreativ
• Logisk
• Strukturerad och noggrann
• Samarbetsvillig
• Uthållig och tålmodig
• Öppen för nya idéer och utveckling

Mer om tjänsten

I den här rekryteringen sammarbetar vi med Wise Professionals. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa ansvarig rekryteringskonsult Jan Moström på tfn 076-525 90 40. Under v 28-32 är det semester och frågor besvaras enklast via mail: jan.mostrom@wise.se . Vi ser fram emot din anasökan senast den 2014-08-08, intervjuer påbörjas i augusti.

Wise Professionals är ett helägt dotterbolag inom Wise Group. Vår ambition är att med personlig service och hög kvalitet erbjuda företag och organisationer kompletta tjänster inom rekrytering och bemanning av kvalificerad personal. Vi arbetar inom de flesta branscher och tillhandahåller kompetent stöd oavsett man söker en chef, säljare eller specialist.

Arbetstider och omfattning
Kundbasanalytiker Kundbasanalytiker

Ersättning
fast lön
enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-08-08
Ange följande referens när du ansöker: 442
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jan Moström

Företag
Wise Professionals AB

Adress
Wise Professionals AB
Box 22109
10422 Stockholm

Kontorsadress
Box 22109 10422 Stockholm

Jobbnummer
1931859

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Wise Professionals AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Wise Professionals AB: