Kriskommunikatör

Länsstyrelsen i Stockholm / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Stockholm i Stockholm, Sundbyberg eller i hela Sverige

Länsstyrelsen Stockholm söker en kriskommunikatör till kommunikationsenheten

Länsstyrelsen ansvarar för det civila samhällets del av totalförsvaret och samordnar arbetet vid större samhällsstörningar i länet. Vi är en kunskapsdriven myndighet som använder kommunikation som ett strategiskt instrument för att nå våra verksamhetsmål. Stockholms läns invånare, företag och organisationer ska på ett enkelt, begripligt och tydligt sätt kunna ta del av beslut och information från Länsstyrelsen Stockholm. Då vi har fått utökade uppdrag av regeringen att utveckla krisberedskap och civilt försvar i länet söker vi nu en kommunikatör med inriktning mot kriskommunikation.

Beskrivning av tjänsten
Som kriskommunikatör är ditt fokus att utveckla Länsstyrelsens kommunikativa förmåga vid kris och samhällsstörning, under höjd beredskap och gällande civilt försvar. Rollen innebär också att stödja och samordna länets kommuner i deras kriskommunikationsarbete. Du arbetar även med att höja Länsstyrelsens förmåga att möta informationspåverkan. Du tillhör kommunikationsenheten och kommer till viss del att arbeta med Länsstyrelsens övriga kommunikation. Som kriskommunikatör ingår du i Länsstyrelsens krisorganisation, i framtiden kan även beredskapstjänstgöring komma att ingå.

Du kommer i rollen som kriskommunikatör ha kontaktytor både internt och externt. Du har ett nära samarbete med kollegorna på Länsstyrelsens enhet för samhällsskydd och beredskap och med Samverkan Stockholmsregionens (SSR) kommunikationskoordinator. Externt har du främst kontakt med övriga myndigheter och länets kommuner.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

• arbeta med strategier, styrdokument och metodutveckling för kriskommunikation
• medverka i och utveckla länets nätverk för myndighetsgemensam kriskommunikation (inom ramen för SSR)
• följa upp resultat och hantera löpande operativt arbete
• ansvara för kriskommunikation på Länsstyrelsens webbplats
• delta i planering och genomförande av krisorganisationsövningar

Publiceringsdatum
2019-04-26

Kvalifikationer
Du ska ha:

• högskoleutbildning inom kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• flerårig erfarenhet av operativt kriskommunikationsarbete
• erfarenhet av arbete med webb och sociala medier
• mycket god förmåga att arbeta målinriktat, i grupp och under tidspress
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Det är meriterande om du

• har erfarenhet av kriskommunikation inom en kommun eller annan offentlig verksamhet
• deltagit i planering och genomförande av krisorganisationsövningar
• erfarenhet av arbete med videoproduktion för sociala medier

Dina personliga egenskaper
Som person ser vi att du är strukturerad, utvecklingsorienterad, noggrann och tycker om att ta eget ansvar. För att passa i rollen tror vi även att du är initiativtagande, trygg i dig själv och har lätt för att skapa goda relationer. Vidare är det viktigt att du har förmågan att ställa om när så krävs samt har ett prestigelöst förhållningssätt. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.

Du är med och bidrar till att förmedla en positiv och korrekt bild av Länsstyrelsens arbete.
Länsstyrelsen värdesätter språkkunskaper och erfarenheter av olika kulturer.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare, provanställning kan komma att tillämpas
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Ref nr: 112-18289-2019
Ansök senast: 2019-05-17

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Arbetsplatsbeskrivning
Kommunikationsenheten fungerar som en stödfunktion till Länsstyrelsens medarbetare och länsledning. Enheten arbetar med både den externa och interna kommunikationen och ansvarar för den externa webben, intranät och sociala medieplattformar. Du kommer att ingå i enheten för kommunikation, som idag består av 15 medarbetare och rapporterar till kommunikationschefen. Enheten ingår i avdelningen för verksamhetsstöd tillsammans med enheterna för ekonomi och upphandling, personalfrågor samt verksamhetsutveckling och service.

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.

Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län - där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 480 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.

Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jonas Johansson, Enhetschef jonas.johansson@lansstyrelsen.se 010-223 12 74
Mia Lindström, SACO 010-223 15 01
Lars Bredberg, ST 010-223 12 96

Företag
Länsstyrelsen i Stockholm

Adress
Länsstyrelsen i Stockholm
Box 22067
10422 Stockholm

Kontorsadress
Box 22067

Jobbnummer
4753371

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen i Stockholm

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen i Stockholm: