Krisberedskapssamordnare

Askersunds kommun, Administrativa kontoret / Säkerhetsjobb / Askersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Askersund, Laxå, Kumla, Hallsberg, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Askersunds kommun, Administrativa kontoret i Askersund

Askersunds kommun ligger vid norra Vätterns skärgård. Vår vision är att med fina miljöer och rik kultur vara ett hållbart val för människor med krav på livskvalitet. Vi vill erbjuda dig ett meningsfullt arbete med goda villkor där du är delaktig i utvecklingen av verksamheten och känner stolthet över det du gör. Vi är övertygade om att engagerade medarbetare skapar trivsel på arbetsplatsen och bra resultat. Kommunens ledord är lust, mod och engagemang!


Publiceringsdatum
2022-04-07

Arbetsuppgifter
Som krisberedskapssamordnare ansvarar du för kommunens förebyggande och förberedande arbete vad gäller krisberedskap och civilt försvar. Arbetet omfattar risk- och sårbarhetsanalys, geografiskt områdesansvar, planering, utbildning och övning samt rapportering till och samordning med andra myndigheter. I uppdraget ingår planering av kommunens uppgifter inom totalförsvaret.

Krisberedskapssamordnaren är också kommunens säkerhetskyddschef. Säkerhetsskydd handlar om att skydda kommun mot spioneri, sabotage, terroristbrott och andra brott. I uppdraget ingår att se till att kommunen har rutiner och material för att kunna hantera uppgifter som omfattas av sekretess som rör Sveriges säkerhet. I uppdraget ingår att göra en säkerhetsskyddsanalys.

Krisberedskapssamordnaren ansvarar för att samordna det brottförebyggande arbetet och arbetet med brandskydd. Dessutom ingår att utifrån sina kunskaper vad gäller krisberedskap och säkerhetsskydd delta arbetet med trygghetsfrågor och andra liknande uppgifter.

Vi tillämpar årsarbetstid, vilket innebär att du har goda möjligheter att själv bestämma dina arbetstider utifrån de krav arbetet ställer. Det finns också möjlighet att efter överenskommelse delvis arbeta på distans.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med inriktning mot krisberedskap, totalförsvar och/eller säkerhetsfrågor, eller annan relevant utbildning. Har du erfarenhet och god kunskap om samhällets krisberedskap, totalförsvarsplanering och säkerhetsskydd är det meriterande för tjänsten. Likaså erfarenhet av utredningsarbete eller projektledning, gärna inom kommunal eller annan offentlig verksamhet. Uppdraget kräver en god juridisk förståelse och kunskaper om relevant lagstiftning.

För att bli framgångsrik i uppdraget krävs det att du är självgående i ditt arbete och tar ansvar för dina uppgifter samtidigt som du har en god förmåga att skapa relationer och samarbeta med andra. Du kommer ha många interna och externa kontakter vilket gör att vi söker sig som har ett gott omdöme och är skicklig i mötet med människor och i din kommunikation. Du har en stark integritet och har kunskap att arbeta strategiskt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du då kommer att behöva genomgå en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 2022-08-22 eller enligt överenskommelse. .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Askersunds kommun, Administrativa kontoret

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KLFADMIN 2022-2".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Askersunds kommun (org.nr 212000-1983), http://www.askersund.se

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Askersunds kommun, Administrativa kontoret

Kontakt
Administrativ chef
Thomas Svensson
thomas.svensson@askersund.se
0583-81027

Jobbnummer
6516112

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Askersunds kommun, Administrativa kontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Askersunds kommun, Administrativa kontoret: