Kravanalytiker

Transportstyrelsen / Datajobb / Örebro
2014-02-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kravanalytiker" (publicerad 2023-04-17) ⬅️


Visa alla datajobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Örebro, Nora, Askersund, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Transportregisteravdelningen förvaltar och utvecklar register inom transportområdet. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort. Vi arbetar myndighetsövergripande för en effektiv och rättssäker informationsförvaltning. Vi finns i Borlänge, Norrköping, och Örebro och har ca 150 medarbetare.Dina arbetsuppgifter 
Kravanalytikerns uppgift är att vidareförädla och komplettera de verksamhetskrav som är ett resultat av verksamhetsmodelleringen. Du kommer att dokumentera funktionella och icke funktionella krav samt skriva och detaljera systemkraven. Du kommer på detta sätt att vara länken mellan verksamheten/beställaren och IT-avdelningen. I din roll ingår då att förstå verksamhetsprocesserna på ett övergripande plan.

I arbetet kommer också att ingå att leda och driva workshops tillsammans med verksamheten/beställaren, att granska och kvalitetssäkra kravrelaterad dokumentation samt användbarhetsfrågor.  

Din bakgrund  

Om du ska trivas hos oss behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Du måste gilla ett öppet klimat, vara nyfiken och bra på att skriva och även förklara för andra. Eftersom ingen dag är den andra lik, måste du gilla variation och ha det där lilla extra engagemanget som du kan plocka fram när det behövs.  

Du måste ha

• akademisk examen, gärna inom systemvetenskap, eller kunskap förvärvad på annat sätt som Transportstyrelsen bedömer som likvärdig 

• praktisk erfarenhet av kravarbete med inriktning mot IT-lösningar

• god förmåga att utrycka dig på svenska i tal och skrift

• god samarbetsförmåga, samt ha lätt för att arbeta självständigt

• förmåga att göra prioriteringar, fatta beslut och ta ansvar för dessa

Det är meriterande om du har erfarenhet av  

• något verktyg för kravhantering 

• granskning och kvalitetssäkring av dokumentation

• att leda workshops

• att arbeta med processmodeller och informationsmodeller

• att arbeta med användbarhetsfrågor

• systemförvaltningsmodellen PM3

• någon iterativ eller agil systemutvecklingsmetod

Anställningsvillkor  

Vi söker ett antal nya medarbetare och tjänsterna är tillsvidareanställning med placering i Örebro. Vi tillämpar normalt provanställning. Vi har individuell lönesättning.  

Transportstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.

Vill du veta mer?  

Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Carin Andersson, telefon 010-49 56 233 eller sektionschef Anna Hugosson, telefon 010-49 56 277  

Publiceringsdatum
2014-02-01

Facklig kontakt
Anna Malmborg, ST eller Bo Törnqvist, SACO, som nås via vår växel 0771 - 503 503.

Välkommen med Din ansökan

Vi behöver din ansökan senast den 23 februari 2014. Du ansöker via vår webplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Du kommer få
besvara ett antal urvalsfrågor när du lämnar din ansökan.

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Transportstyrelsen

Adress
Transportstyrelsen
60173 Norrköping

Jobbnummer
1767430

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Transportstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Transportstyrelsen: