Kravanalytiker

Transportstyrelsen / Datajobb / Norrköping
2020-06-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kravanalytiker" (publicerad 2021-06-11) ⬅️


Visa alla datajobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Norrköping, Askersund, Örebro, Västerås, Nora eller i hela Sverige

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen - både för privatpersoner och företag.

Vi vill bli fler!

På Transportstyrelsens It-avdelning är vi idag cirka 260 anställda samt ett antal konsulter. Vi vill nu bli fler anställda och minska andelen konsulter. Därför vill vi att just du kommer till oss, som anställd, och hjälper oss med vårt samhällsuppdrag. Här får du chansen att jobba med unika system som verkligen har betydelse för samhället, nu och i framtiden.

Hos oss är du viktig

Gillar du att jobba i team och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg och stabil arbetsplats som månar om din hälsa med bland annat tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar, förskottssemester och lediga klämdagar.

Vi söker dig som tycker om människor och vill skapa effektiva it-system på ett analytiskt, smart och väldokumenterat sätt. Jobbet som kravanalytiker handlar om att vara länken mellan användarnas behov och teknikens möjligheter. Det innebär att du kommer att ha många kontaktytor. Med hjälp av metoder, modeller och verktyg visualiserar kravanalytikern behoven i kravdokumentationen.

Läs mer om hur det är att jobba med It hos oss på Transportstyrelsen --> https://transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/att-jobba-pa-transportstyrelsen/jobba-med-it-hos-oss/

Du kommer att

• ingå i ett team i ett förvaltningsobjekt eller i ett projekt
• leda och delta i workshops tillsammans med beställarorganisationen
• vara informationslänken mellan beställaren och It-avdelningen
• lära dig verksamhetens processer och behov på ett övergripande plan
• vidareförädla och komplettera de behov som är ett resultat av verksamhetsmodelleringen
• granska och kvalitetssäkra kravrelaterad dokumentation.

Du måste ha

• akademisk utbildning inom it-området om minst 2 år eller kunskaper förvärvade på annat sätt som vi bedömer likvärdiga
• arbetslivserfarenhet av kravarbete primärt med inriktning mot it om minst 1 år
• god analytisk förmåga
• god förmåga att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av någon metod för kravhantering
• certifiering enligt IREB och/eller REQB
• erfarenhet av att leda workshops
• arbetat med process- och informationsmodeller
• erfarenhet av systemförvaltningsmodellen PM3 och/eller agil systemutveckling.

Vi vill att du

• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer
• är kommunikativ och lyhörd
• har ett starkt intresse att lära dig nytt och utvecklas i din roll.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intresserad?

Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att man ska vara svensk medborgare och att säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.

Du är välkommen att kontakta sektionschef Maria Banck, 010 - 495 62 72. Saco, Peter Tang (tillgänglig v 25-27 samt v 33) och ST, Anna Malmborg (tillgänglig v 25 samt v 28-31) nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök

Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2020-5542. Vi behöver din ansökan senast den 16 augusti 2020. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega som anställd på Transportstyrelsens IT-avdelning!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen

Kort om avdelning It

Transportstyrelsens it-avdelning stöder alla avdelningar i it-frågor och arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur. Vi är 260 medarbetare.

Vi på Transportstyrelsens it-avdelning hjälper myndigheten i sitt arbete att möjliggöra morgondagens resor och transporter. Med modern teknik, spännande arbetsuppgifter och engagemang bidrar vi med samhällsnytta för både medborgare och företag i Sverige. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi pratar inte bara om framtiden - vi jobbar för att möjliggöra den.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2020-06-15

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-08-16
Ansökan sker via företagets webbplats.

Företag
Transportstyrelsen

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Transportstyrelsen (org.nr 202100-6099), http://www.transportstyrelsen.se/

Jobbnummer
5265500

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Transportstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Transportstyrelsen: