Krav och systemanalytiker till Trafikförvaltningen
Poolia IT AB / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Poolia IT AB i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Danderyd,
Järfälla eller i
hela Sverige Presentation
Trafikförvaltningens sektion Produktionsservice ska ersätta tre av sina nuvarande system med ett gemensamt Dispatchsystem. Detta kommer att innebära en del ändrade verksamhetsprocesser och arbetsrutiner.
Verksamheten, Trafikförvaltningens interna Ledningscentraler behöver ett IT-stöd anpassat för den stora mängd ärenden som hanteras 24/7, året runt.
Dygnetruntverksamheten ställer särskilda krav på användbarhet och användarstöd för operatörerna. Utöver Ledningscentralerna kommer IT-stödet att användas av en mängd både interna och externa aktörer bl.a. för återrapportering och uppföljning av avtal.
Projektet att ersätta nuvarande system har pågått sedan maj 2014 och är verksamhetsdrivet med deltagande av Trafikavdelningens IT-sektion. Övergripande krav samt lösningsförslag för grunddata och integrationer är i stort sett klara och projektet går nu in i upphandlingsfas.
Publiceringsdatum2015-01-09Dina arbetsuppgifterBeskrivning av uppdraget
Rollen ingår som en av flera i en projektgrupp vilken består av representanter såväl från verksamhet som IT. Uppdraget omfattar att färdigställa och hantera krav och informationsmodeller samt att tillsammans med IT och leverantör omsätta kraven till funktion och lösning i det nya IT-stödet.
Ansvar bland annat för att:
• Under upphandlingsfasen, i nära samarbete med IT, svara på leverantörernas frågor kopplade till verksamhetskrav.
• Under uppstartsfas med vald leverantör, i nära samarbete med IT, se till att leverantörens lösningsförslag stäms av och förankras med projektet och verksamhetsrepresentanter.
• Uppdatera eller ta fram verksamhetsrutiner kopplade till IT-stödet.
• Implementera Trafikförvaltningens förvaltningsmodell i verksamheten.
• Ta fram verksamhetens reservrutiner, att användas vid onormal drift.
• Överlämna till förvaltningsorganisation.
• Stödja linjen i genomförandet av eventuella verksamhetsförändringar och införandet av nya arbetssätt.
Mål
Projektet ska leverera en stabil och användarvänlig lösning som stöder ett enhetlighet arbetssätt. Detta ska möjliggöra en bättre och mer tillförlitlig leverans från verksamheten.
Lösningen ska utgöras av standardprodukter för att kunna säkra support över lång tid oberoende av leverantör.
Genom att lösningen möter flera verksamheters behov uppnås minskade kostnader för förvaltning och ger möjlighet till ett samlat uppdrag för verksamhetsförvaltning.
Utbildning/erfarenhet
För detta uppdrag riktar vi oss både till dig som söker anställning hos oss och till dig som underkonsult. Som person behöver du vara drivande och självständig, ha förmåga att samarbeta och vara strukturerad i ditt arbetssätt.
Krav och önskemål på kompetens och erfarenheter
Obligatorisk kompetens
• Personen ska vara strukturerad, driven, lösningsorienterad, lyhörd, pedagogisk och ha mycket god samarbetsförmåga.
• Personen ska ha mycket god förmåga att förstå och hantera gränslandet mellan verksamhet och IT.
• Personen ska ha mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift och ha god vana av att dokumentera och rapportera sitt arbete.
• Personen ska vara utbildad kravanalytiker eller inneha motsvarande kompetens som kan styrkas.
• Personen ska ha god kunskap om att utarbeta rutiner.
• Personen ska ha god kunskap om kontinuitetsplanering för verksamheten
Meriterande kompetens
• Personen bör vara utbildad inom Pm3 eller annan motsvarande förvaltningsmodell.
Oblitoriska erfarenheter
• Personen ska ha erfarenhet av att ha arbetat med många kontaktytor och intressenter inom verksamhet och IT.
• Personen ska ha erfarenhet av informationsmodellering.
Meriterande erfarenheter
• Personen bör ha erfarenhet av IT-projekt i beställarorganisationer och offentlig verksamhet.
• Personen bör ha erfarenhet av överlämning till förvaltning samt vad som krävs vid förvaltningsetablering av nytt IT-stöd.
• Personen bör ha erfarenhet av att arbeta enligt en förvaltningsmodell, exempelvis Pm3.
• Personen bör ha erfarenhet av ärendehanteringssystem.
Företagsbeskrivning
IT-branschen är dynamisk och konstant föränderlig, det vet vi på Poolia IT. Därför värderar vi din kompetens och personliga egenskaper högt när vi anställer en konsult. Att få rätt person på rätt plats är vi specialister på och vi vet vikten av nytänkande inom IT-branschen för att kunna erbjuda lösningar som passar våra konsulter lika bra som våra kunder. Vi erbjuder dig bla friskvårdsbidrag och rabatter på olika träningsanläggningar. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.
Sluttext
Varmt välkommen med din ansökan. Urval sker löpande, ansök därför redan idag genom att klicka på ansök
Arbetstider och omfattningHeltid Visstidsanställning
ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-01-18
Vi föredrar ansökningar via webben
Ange följande referens när du ansöker: 39841
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktTobias Munoz
Tobias.Munoz@poolia.seFöretagPoolia IT AB
AdressPoolia IT AB
Box 207
10124 Stockholm
KontorsadressBox 207, Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2121314
Observera att sista ansökningsdag har passerat.