Konsumentrådgivare

Göteborgs Stad, Konsument Göteborg / Företagsekonomjobb / Göteborg
2010-06-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Konsumentrådgivare" (publicerad 2012-06-29) ⬅️


Visa alla företagsekonomjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs Stad, Konsument Göteborg i Göteborg

Konsument Göteborg arbetar för att stärka, stödja och skydda konsumenternas ställning på marknaden. Vi arbetar med individuell rådgivning, utåtriktade aktiviteter, kunskapsförmedling och omvärlds- och marknadsbevakning, samt energi-och klimatrådgivning. Vi vänder oss till invånare i Göteborg, Ale, Kungälv, Partille och Öckerö.

Publiceringsdatum
2010-06-24

Arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Individuell rådgivning
Den individuella rådgivningen utgör ungefär hälften av arbetsuppgifterna. Rådgivning sker huvudsakligen via telefon men även via e-post eller besök. I arbetsuppgiften ingår även efterarbete och fördjupning i vissa frågor inom det konsumenträttsliga och konsumentpolitiska området. Rådgivningen grundar sig på människors vilja och förmåga att själva forma sina liv. Hjälp till självhjälp är ett nyckelbegrepp. Förebyggande och utåtriktade insatser är viktiga delar i arbetet.
Omvärldsbevakning
Utreda, analysera och förmedla aktuella frågor genom bearbetning av information och fakta inom det konsumenträttsliga och konsumentpolitiska området.
Genomföra utbildningar och medverka i publika arrangemang och andra utåtriktade aktiviteter
Utbildningar arrangeras för olika målgrupper t ex skolungdomar, universitetsstuderande, pensionärsgrupper och näringsidkare. Olika arrangemang kan vara kampanjer samt lokala aktiviteter i stadsdelarna och i samverkanskommunerna.
Media
Medverka i media - radio, TV, dags- och fackpress med intervjuer och faktaunderlag samt att självständigt utforma inslag.
Medverka i internt förbättringsarbete

Kvalifikationer
Utbildningsbakgrund
Minimikrav
Akademisk examen inom juridik
Meriterande
Utbildning inom offentlig förvaltning och/eller samhällsvetenskapliga områden
Övriga utbildningar som kan bedömas meriterande
Språkkunskaper
Minimikrav
God svenska i tal och skrift
God engelska i tal och skrift
Meriterande
Andra språk som kan bedömas meriterande
IT-kunskaper
Minimikrav
Goda kunskaper i Office-paketet
God erfarenhet i att söka information via Internet
Meriterande
Hantering av olika databaser
Övrig fördjupad kunskap inom IT-området
Vana och intresse av att arbeta med hemsidor och sociala medier
Funktionella kompetenser och förmågor
Lyhördhet
Du arbetar bra med andra. Är lyhörd och smidig; lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
Tydlig/pedagogisk
Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för berörda parter. Du påminner och följer upp.
Självgående
Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv angreppssätt och driver dina uppgifter vidare. Du fattar snabba beslut, tar initiativ. Du sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Du har förmåga att arbeta hårt och lägga ner tid, energi och engagemang på ditt arbete.
Personlig mognad
Du är trygg och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och det professionella. Du förhåller dig på ett sätt som är anpassat efter situationen. Du har mod att agera efter din övertygelse.
Analytiskt problemlösande på kort och lång sikt
Du analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar. Du ser sammanhang och prioriterar rätt. Du arbetar bra med komplexa frågor och löser komplicerade problem. Du tänker strategiskt och gör långsiktiga bedömningar samt anpassar dina handlingar efter långsiktiga konsekvenser.
Serviceinriktad
Trivs med att ge service i olika situationer. Vill att såväl kunder som ledning och kollegor skall vara nöjda. Meriterande
Erfarenhet inom juridik och/eller samhällsorienterade områden
Rådgivning till enskilda medborgare (särskilt telefonrådgivning)
Informations- och kunskapsspridning till olika målgrupper(varierande storlek, sammansättning och kompetens)
Arbete i offentlig förvaltning, särskilt i politiskt styrd verksamhet
Medverkan och kontakter med media
Kunskap och kännedom om samhället och hur stat och kommun är organiserat
Dokumenterad/verifierad god samarbetsförmåga internt och externt

Arbetstider och omfattning
Heltid. 40/40 Dagtid. Helg- och kvällsarbete kan förekomma i samband med t ex publika arrangemang och andra utåtriktade aktiviteter. Tillsvidareanställning, tillträde: 2011-01-01

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2010-08-06
Tjänsten tillsätt under förutsättning av beslut i Kommunfullmäktige.
Ange följande referens när du ansöker: A131476
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Els-Marie Aronsson Kihlström, 031-368 08 13, els-marie.aronsson@konsument.goteborg.se
Ann-Kristin Hedeberg, 031 -368 08 15, ann-kristin.hedeberg@konsument.goteborg.se

Facklig kontakt
Sofie Spetz, 031- 368 08 16, sofie.spetz@konsument.goteborg.se
Maud Öhlund, 031- 368 08 19, maud.ohlund@konsument.goteborg.se

Företag
Göteborgs stad, Konsument Göteborg

Adress
Göteborgs stad, Konsument Göteborg

Jobbnummer
684151

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs Stad, Konsument Göteborg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs Stad, Konsument Göteborg: