Konsumentrådgivare

Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice / Organisationsutvecklarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice i Göteborg

"Enklare vardag i en hållbar och öppen stad" är vår vision! Konsument- och medborgarservice målsättning är att underlätta för boende, besökare eller företagare och som behöver kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar service för Göteborgs Stad. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar service och e-tjänster, samordnar och utvecklar digitala kanaler, konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning samt energi- och klimatrådgivning. Dessutom arbetar vi med frågor kring hållbar konsumtion och Fairtrade City Göteborg. Två av våra nyaste uppdrag är att starta ett Romskt informations- och kunskapscenter samt att stötta stadsdelarna i deras arbete att öka göteborgarnas möjlighet till delaktighet och inflytande. På vår förvaltning är vi drygt 130 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats med verksamheter i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Förvaltningen ligger centralt i Göteborg i trevliga lokaler. Vi har medarbetarförmåner så som flexibel arbetstid,
friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

Publiceringsdatum
2016-09-05

Arbetsuppgifter
Brinner du för konsumentfrågor och att förmedla kunskap inom området? I sådana fall kanske du vill vara en av oss? Hos oss blir du en del av en engagerad och kompetent arbetsgrupp med stort intresse för konsumentfrågor. Vår arbetsgrupp består av åtta konsumentrådgivare och en verksamhetschef. Vi arbetar med att ge kunskap om konsumentfrågor både genom individuell rådgivning och utåtriktade aktiviteter. Den individuella rådgivningen sker huvudsakligen via telefon men även via e-post eller besök. Rådgivningen tar emot ca 15 000 samtal/e-post per år.

I uppdraget ingår att ge service till invånare i Göteborg och våra samverkanskommuner genom opartisk och oberoende rådgivning i konsumenträttsliga frågor. Du ger rådgivning avseende reklamationer och tvister, tolkar lagar samt hjälper konsumenter att förbereda inför anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Arbetet innefattar även förköpsråd inför köp av tjänster eller varor men även att analysera samt redogöra för utredningar för tjänstemän och beslutsfattare. I det utåtriktade, förebyggande arbetet kommer du att genomföra utbildningar och medverka i publika arrangemang för våra olika målgrupper, till exempel SFI-studerande, skolungdomar, universitetsstuderande, pensionärsgrupper och näringsidkare. I uppdraget ingår också att medverka i media - radio, dags- och fackpress och TV med intervjuer och faktaunderlag samt att självständigt utforma inslag. Övriga arbetsuppgifter är bland annat att utreda, analysera och förmedla aktuella frågor inom det konsumenträttsliga och konsumentpolitiska området.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en juridisk examen alternativt annan akademisk examen som vi bedömer relevant i kombination med dokumenterade kunskaper och erfarenheter av områden inom civilrätt. Du har tidigare erfarenhet av rådgivningsarbete och har kännedom om hur stat och kommun är organiserade. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning.

För att du ska trivas och lyckas i rollen som konsumentrådgivare ska du vilja stå i rampljuset. Du ska kunna förbereda och genomföra utbildningar, så att du på ett inspirerande och entusiasmerande sätt lyckas förmedla kunskap. Din pedagogiska förmåga tar sig uttryck i att du har lätt för att uttrycka dig och du är en god kommunikatör i både tal och skrift, såväl individuellt som i grupp. Du är serviceinriktad och lyhörd inför våra målgruppers olika behov och kan utifrån det anpassa ditt sätt att kommunicera och lära ut. Att arbeta självständigt och vara lyhörd är en självklarhet för dig samtidigt som du är en lagspelare och bidrar till gruppen. Du är målinriktad, analytisk och kan finna lösningar på uppdrag och problem. Du brinner för konsumentfrågor och vi vill även att du har kunskap och intresse av att kommunicera via sociala medier. Självklart delar du förvaltningens förhållningssätt: vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-09-19
Ange följande referens när du ansöker: A475306
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ulrika Hellquist, Verksamhetschef 031-368 08 34

Facklig kontakt
Susanne Aspbäck, Vision
Sofie Lund, Saco/Jusek

Företag
Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice

Adress
Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice
Box 113 64
40428 Göteborg

Kontorsadress
Ekelundsgatan 1

Jobbnummer
3028469

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs stad., Konsument och medborgarservice: