Konsumentrådgivare

Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice / Företagsekonomjobb / Göteborg
2013-02-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Konsumentrådgivare" (publicerad 2015-05-19) ⬅️


Visa alla företagsekonomjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice i Göteborg

Konsument och Medborgarserviceförvaltningen är en ny förvaltning inom Göteborgs stad. Förvaltningen ska utveckla och leverera bra service till boende, besökare och näringsliv i Göteborgs Stad. Inom förvaltningen finns den redan etablerade Konsument Göteborg-organisationen, stadens nya kontaktcenter med fokus på service via webb och telefon, samt en nybildad enhet för samordnad utveckling av e-tjänster och service. Den nya förvaltningen etablerades formellt vid årsskiftet och kommer i utgångsläget att ha ca 100 medarbetare.

Konsument Göteborg bedriver en flexibel, lättillgänglig och kostnadsfri service, som löser människors problem i vardagen och långsiktigt stärker dem i rollen som konsumenter. Genom vår verksamhet skapar vi förutsättningar för ett aktivt medborgarskap och ett engagemang i konsumentfrågor som grundar sig på kunskapen om människors vilja och förmåga att själva forma sina liv. Vårt serviceutbud består av
• Individuell konsument- och energirådgivning samt budget- och skuldrådgivning.
• Utåtriktade aktiviteter, projekt samt kampanjer.
• Kunskapsförmedling såsom studiebesök, föreläsningar och externa utbildningar.
• Omvärlds- och marknadsbevakningar såsom undersökningar av branscher och företeelser på
marknaden samt marknadskontroller.
Vår verksamhet stämmer väl överens med stadens vision och vi har goda förutsättningar att bidra till en hållbar stad. Vi medverkar till att människor utvecklar konsumtionsmönster som är långsiktigt hållbara och leder till en positiv inverkan på vår miljö. Vi bidrar till att särskilt uppmärksamma och förbättra vardagen för utsatta grupper.

Publiceringsdatum
2013-02-18

Arbetsuppgifter
Vill du vara en av oss?
Vi söker en konsumentrådgivare till vår verksamhet. Arbetsgruppen består av 9 konsumentrådgivare och en verksamhetschef. Vår individuella rådgivning tar emot ca 15 000 samtal per år. Den individuella rådgivningen utgör ungefär hälften av arbetsuppgifterna. Rådgivningen sker huvudsakligen via telefon men även via e-post eller besök. Du kommer att genomföra utbildningar och medverka i publika arrangemang för våra olika målgrupper t ex skolungdomar, universitetsstuderande, pensionärsgrupper och näringsidkare. Övriga arbetsuppgifter är att utreda, analysera och förmedla aktuella frågor inom det konsumenträttsliga och konsumentpolitiska området.

För att du ska trivas i rollen som konsumentrådgivare ska du vilja stå i rampljuset. Du ska kunna förebereda och genomföra en utbildning, så att du på ett inspirerande och entusiasmerande sätt lyckas förmedla kunskap. Din pedagogiska förmåga tar sig uttryck i att du är bra på att tala och har lätt för att uttrycka dig. Du är lyhörd inför våra olika målgruppers olika behov och kan utifrån det anpassa ditt sätt att lära ut. Som konsumentrådgivare ingår det även att medverka i media - TV, radio, dags- och fackpress med intervjuer och faktaunderlag samt att självständigt utforma inslag.

Som medarbetare hos Konsument och medborgarservice delar du självklart vår arbetsplats gemensamma förhållningssätt att: alla är lika viktiga, vi vågar prova nya arbetsformer, på vår arbetsplats berömmer, uppmuntrar och kritiserar vi varandra på ett ärligt och uppriktigt sätt, vi sätter mål för verksamheten och följer upp resultaten och att alla tar ansvar för förbättringar och är med och påverkar.
Vi vill gärna se en mångfald bland personalen som speglar dagens Göteborg.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en juridisk examen eller motsvarande.
Du är kommunikativ, analytisk, målinriktad och lösningsorienterad. Du ser jobbet som en utmaning och brinner för service och mötet med kunden. Att arbeta självständigt och vara lyhörd är en självklarhet för dig samtidigt som du är en lagspelare och bidrar till gruppen.

Du besitter ett stort tålamod, är tydlig och noggrann och kan hantera människor på ett professionellt sätt. Du har erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning och kännedom om hur stat och kommun är organiserade. Erfarenhet av rådgivningsarbete är meriterande.

Du ska ha erfarenhet och god vana av att arbeta med Office-paketet, söka information via Internet och arbeta med sociala medier. Goda kunskaper i svenska i tal och skrift är därför ett krav. Andra språk är meriterande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2013-05-01

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-03-05
Löpande rekrytering
Ange följande referens när du ansöker: A316777
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Susanne Norling, Verksamhetschef susanne.norling@konsument.goteborg.se
Marcus Atterstam, Konsumentrådgivare marcus.atterstam@konsument.goteborg.se
Sofie Lund, Konsumentrådgivare sofie.lund@konsument.goteborg.se

Företag
Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice

Adress
Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice

Jobbnummer
1470535

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice: