Konsultuppdrag: Projektledare Investeringsprojekt (ertms)

Shaya Solutions AB / Byggjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla byggjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Shaya Solutions AB i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Om konsultuppdraget

• Ort: Stockholm
• Varaktighet: 25-nov-2019 - 30-jun-2020- Förlängningsoption finns. Kan även komma att arbeta i andra projekt inom investeringsprojekt.

• Ansök senast: 18/11 -2019
• Omfattning: 100%

Bakgrund

Införandet av ERTMS är en tvingande åtgärd för samtliga fordonsägare som trafikerar det nationella järnvägsnätet. Planeringsfasen ska nu inledas för detta. Under planeringsfasen kommer ett antal aktiviteter att genomföras och slutligen utgöra underlag för genomförandebeslut och avtal med leverantör.

Inom ramen för planeringsfasen förväntas projektet:

• Initiera och bemanna ett beställarprojekt med projektledning och nödvändig specialistkompetens.
• Påbörja successiv framtagning av relevanta projektstyrdokument enligt Projekt och programhandboken, PPH.
• Påbörja planering av fas 30 enligt processerna i PPH och ta fram relevant TG-underlag inför TG2-beslut.
• Medverka i planeringsfasen under SU ledning intill dess att beställarprojektet kan överta ansvaret.
• Ansvara för framtagning av övergripande kravspecifikation omfattande förmågekrav, operativa krav, tekniska krav samt myndighetskrav.
• Ansvara för framtagning av åtagandespecifikation (krav på leverantörens projekt).
• Medverka i framtagning av avtal med Huvudleverantören.
• Genomföra i fordonstekniska delutredningar och tekniska expertbedömningar.
• Genomföra bedömningar avseende av depåkapacitet och ta fram förslag på kapacitetshöjande åtgärder i depåsystemet i syfte att ta fram beslutsunderlag.

Slutleveransen omfattar ett underlag för genomförandebeslut omfattande:

• Tjänsteutlåtande.
• Rapport planeringsstudie.
• Färdigförhandlat avtal med leverantörer inklusive kravspecifikation.
• Uppdaterad tidplan och budget för genomförande.

Inom ramen för en eventuell genomförandefas förväntas projektet:

• I stort ansvara för att fordonsflottan uppgraderas enligt definierad omfattning och succesivt återlämnas till trafik i godkänt skick.
• Leverantörsavtal tecknas och följa upp leveranserna enligt detta
• Genomföra uppföljning av leverantörens leveransprojekt avseende tid, kostnad och kvalitet.
• Genomföra nödvändiga kvalitetskontroller.

Detaljerna för genomförandefasen etableras under planeringsfasen.

Uppdragsbeskrivning

Kunden söker en projektledare för ovanstående projekt.

En projektledares roll är att leda och koordinera alla aktiviteter och funktioner inom projektet. Till sin hjälp har projektledaren en projektgrupp som består av specialister inom sina respektive områden. I rollen som projektledare ingår att utveckla denna projektgrupp tillsammans med programledare.

Projektledaren ser till att projektet uppnår uppställda mål avseende tid, kostnad och kvalitet. Som projektledare hos Kunden ska man agera utifrån utvecklingsmålen; kompetent projektgenomförare, affärsmässig beställare, effektiv styrning med resenären i fokus.

Projektet kommer arbeta mycket nära med utredningsledare hos Kunden samt operatörens projektorganisation.

I arbetsuppgifterna ingår bl.a.

• Arbeta med leverantörer och intressenter för att säkerställa en god kommunikation och förståelse för leveranserna
• Uppföljning av projekt enligt PPH (Projekt och programhandboken)
• Avtalsskrivning
• Ändringshantering
• Kravformulering och uppföljning
• Rapportering till bl.a. programledningen/sponsor
• Budget, prognostisering, uppföljning och planering
• Avvikelseanalys - budget/utfall och prognos
• Kommunikation både internt och externt
• Tolka avtal och leda strategiarbetet för projektet
• Leda interna möten
• Leda förhandlingar
• Upprätta och följa upp tidplan
• Ta fram underlag för beslut
• Följa upp processer/rutiner i projektet
• Resursplanering
• Riskanalys, värdering och åtgärdsplanering
• Daglig ledning/styrning och uppföljning av åtgärder
• Överlämning till driftsorganisation
• Övrig projektledning

Efter ett eventuellt genomförandebeslut omfattar uppdraget fortsatt projektledning av resterande faser. Planen för detta fastställs under planeringsfasen.

Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):

• Utbildning inom projektledning och projektmetodik, såsom t.ex PROPS/XLPM
• Högskoleexamen (högskole- eller civilingenjör) inom relevant område, eller motsvarande förvärvad erfarenhet
• Dokumenterad erfarenhet av projektledning (minst 5 år)
• Erfarenhet från faserna inom projektlivscykeln: planering, genomförande, avslut
• Erfarenhet från internationella projekt
• Flytande i engelska i tal och skrift

Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):

• Dokumenterad ledarskapsutbildning
• Certifierad projektledare (t.ex PMI, IPMA)
• Dokumenterad erfarenhet av upphandling
• Dokumenterad erfarenhet av att bygga projektteam
• Dokumenterad erfarenhet av att leda team, fler än 5 personer.
• Dokumenterad erfarenhet av avtalsförhandling
• Erfarenhet av leda stora leverantörer/kunder
• Erfarenhet från ledande roll inom spårfordonsombyggnadsprojekt alternativt spårfordonsleveransprojekt
• Generalist med bred teknisk förståelse för teknikområdena inom spårfordon
• Systemkunskap i Agresso
• Arbete för eller inom offentlig sektor
• Kompetens och erfarenhet inom LOU/LUF
• Kunskap inom kvalitetssystem samt branschens lagar, krav och riktlinjer
• Skicklig på att planera, att leda möten och hålla presentationer och workshops

Önskemål om personliga egenskaper:

• Handlingskraftig genom att skapa framdrift med förmåga att leverera
• Systematisk och strukturerad, förmåga att skapa förutsättningar för effektiva arbetssätt
• Lösningsinriktad, tar sig an problem med en öppen attityd och bjuder in till dialog och samverkan
• Kommunicerar enkelt och tydligt med fokus på mottagarens förutsättningar och behov
• God samarbetsförmåga, skapar och bevarar goda relationer
• Förmåga att prioritera och hantera olika typer av arbetsuppgifter parallellt
• Är självgående och tar initiativ för att hitta alternativa lösningar
• Tar initiativ och hittar alternativa lösningar om problem uppstår
• Strategisk med förmåga att tänka långsiktigt.

Övriga krav:

• Vi ser att du är noggrann, initiativtagande, driven, ansvarsfull och har ett stort intresse av att samarbeta inom projekten och Kundens verksamhet. Ett brinnande intresse för projektarbete samt ordning och reda är också en förutsättning för denna roll.
• Vi vill att du under uppdraget sitter på Kundens huvudkontor i Stockholm. Du måste kunna medverka på möten som sker på Kundens huvudkontor och projektkontor tillsammans med resterande projektorganisation varpå din fysiska närvaro är ett krav.

__...

Varaktighet, arbetstid
Heltid Konsultuppdrag, 8+ månader

Publiceringsdatum
2019-11-14

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-11-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Shaya Solutions AB

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Shaya Solutions AB (org.nr 559058-6649)

Jobbnummer
4956202

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Shaya Solutions AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Shaya Solutions AB: