Konsultuppdrag: BIM-strateg/ samordnare, Stockholm
Shaya Solutions AB / Byggjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla byggjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Shaya Solutions AB i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Södertälje,
Nynäshamn eller i
hela Sverige Om konsultuppdraget
• Ort: Stockholm
• Varaktighet: 01-mar-2020 - 31-dec-2022
• Ansök senast: 26/1-20
• Omfattning: 100%
• OBS! Det är väldigt viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.
Uppdragsbeskrivning
Rollen som BIM-strateg/samordnare innebär stötta projektledaren och projekteringsledaren.
Rollen kräver kunskap om bygg- och anläggningsprocessen, ett noggrant och strukturerat arbetssätt samt god samarbetsförmåga. Hos Kunden arbetar du i team med övriga projektorganisationen och i nära samarbete med alla aktörer i projektet.
Som BIM-strateg/samordnare arbetar du nära, och fungerar som ett stöd till projektledaren och projekteringsledaren i arbetet med att leda projektet i hela processen och i nära samarbete med Stockholm Stad. Du är insatt i genomförandeavtalet och medverkar bl a i tidsplanering, projektuppföljning, ekonomiuppföljning, kvalitetsstyrning, dokumentation, riskhantering, projekteringsmöten och byggmöten.
Uppdraget innebär en bred arbetsroll med stor variation i arbetsuppgifter, högt tempo och stor delaktighet i ett spännande stadsbyggnadsprojekt.
En BIM-strateg/samordnare arbetar som stöd till projektledningen med samordning och styrning av projektets 3D- och BIM-frågor. BIM-strateg/samordnaren arbetar enligt de strategier, rutiner och arbetsprocesser som tas fram för projektet.
Det ingår för projektet i BIM-samordnarens strategiska roll att:
• Utveckling av VDC-relaterade projektmål och processer
• Framtagning av VDC-strategi och VDC-manual
• Definiera informationsnivåer för modeller och objekt utifrån behov inom projektet men även från externa parter
• Bistå i framtagning av VDC-relaterade dokumentmallar och leveransspecifikationer
• Implementera VDC-kravställning och tillhörande arbetsprocesser i projekten
• Metodik för uppföljning av VDC-arbete i projekten
• Definiera vilket klassifikationssystem som projektet ska nyttja
• Ta fram en effektiv granskningsmetodik för informationsmodeller och tillhörande teknisk dokumentation samt stötta vid implementering av denna
• Bistå projektet i utarbetande av strategi för den fortsatta användningen av VDC i genomförandeskedet
• Bistå i eventuella utbildningsinsatser av beställarorganisationen inom VDC-området
• Stötta Kunden (centralt) i VDC-utvecklingsfrågor
• Aktivt driva effektiviserings frågor gällande hantering av VDC i projekt, förvaltning och drift
• Identifiera och definiera förvaltningskrav och säkerställa. arkiveringsprocesser för objekt- och informationsmodeller
• Förankra och förbereda förvaltarna hos Kunden hur relationshandlingar och förvaltningsdata i modellform kommer att behöva hanteras
Det ingår för projektet i BIM-samordnarens operativa roll att:
• upprätta och förvalta en projektgemensam samordningsmodell som beskriver befintlig anläggning, omgivning samt projekterat material. Samordningsmodellen används till stöd i projekteringen, sakgranskning och kollisionskontroll. Den kan även vara underlag till en VR-modell.
• Att löpande stötta projekt-/projekteringsledarna i 3D och BIM-frågor.
• Att vara "pilot" för samordningsmodellen på arbetsmöten och samgranskningsmöten samt att vid dessa möten dokumentera granskningssynpunkter i modellen. Gemensamt med stadens VDC-ansvariga tillse att projektet har tillgång till stadens uppdaterade samordningsmodell.
• Gemensamt med stadens VDC-ansvariga sätta upp rutiner och säkerställa att utbyte av modell- och samordningsfiler mellan våra och stadens projektörer fungerar smidigt.
• Kvalitetskontrollera modelleveranser från projektörer.
• Genomföra utbildnings insatser av projektmedlemmar, projektörer och entreprenörer inom BIM/VDC.
• Planera och genomföra utbildningsinsatser av externa och interna resurser kring granskning av modeller.
• Vara löpande stöd i granskningsarbetet av informationsmodeller både för externa och interna resurser.
• Agera BIM-samordnare för de projekt inom programmet som saknar rollen BIM-samordnare i projekteringsorganisationen.
• Leda, samordna, och följa upp programmets samtliga projekteringsorganisationers BIM-samordnare för att nå ett enhetligt arbetssätt för programmet.
• Rapportera till Projektledarna samt koordinera sig mot övriga i projektet.
• Delta i projektrelaterade möten för att ta del av information om verksamhetens framdrift.
Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):
• Högskoleexamen eller annan relevant utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet och kunskap.
• Dokumenterad erfarenhet (4-8 år) från projekterings- och byggprocessen inom liknande verksamhet (kollektivtrafik, infrastruktur, teknik, bygg och anläggning, fordon, etc.)
• Tidigare erfarenhet av samordning och samordningsverktyg med BIM-modeller som underlag i komplexa projekt.
• Tidigare erfarenhet av framtagande av strategidokument i stora komplexa projekt.
• Tidigare dokumenterad erfarenhet av implementering av nya digitala arbetssätt.
• Minst fem års tidigare erfarenhet av kravställning på informationsleveranser.
• Tidigare erfarenhet av granskning och granskningsverktyg med BIM-modeller som underlag i komplexa projekt.
• Erfarenhet av Navisworks
• Väl insatt i branschens begrepp och terminologi.
Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):
• Erfarenhet av att arbeta med TFs linjeorganisation och förvaltning.
• Tidigare erfarenhet av rollen som beställare.
• Projekteringserfarenhet.
• Erfarenhet av VR.
• Erfarenhet av Solibri,
• Erfarenhet av Bluebeam.
• Erfarenhet av MS Sharepoint.
• Erfarenhet av BIM Track
• Kunskap och erfarenhet inom branschens lagar och regler så som AB, ABT, PBL etc.
Önskemål om personliga egenskaper:
• Förmåga att se helheten i ett projekt.
• Tycker om att planera, strukturera och effektivisera.
• Är systematiskt och noggrann.
• Är självgående och tar initiativ för att hittar alternativa lösningar.
• Kommunicerar enkelt och tydligt.
• God samarbetsförmåga, tycker om att hjälpa andra.
______________________
Hur du vinner uppdraget
• Sök uppdraget genom denna annons
• I ansökan anger du ett kravställt timpris
• Lägg in ett CV i word-format
• Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas.
• Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar
från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skull...
Varaktighet, arbetstid
Heltid Konsultuppdrag +12 mån
Publiceringsdatum2020-01-21ErsättningLön enligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-01-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagShaya Solutions AB
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Shaya Solutions AB (org.nr 559058-6649),
http://www.shayasolutions.com Jobbnummer 5052527
Observera att sista ansökningsdag har passerat.