Konsult inom ekonomi
Statens Servicecenter / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm,
Sundbyberg,
Botkyrka,
Södertälje,
Nynäshamn eller i
hela Sverige Är du en vass redovisningsekonom som vill utvecklas inom statlig redovisning? Vill du jobba med många spännande myndigheter och bidra till en effektiv statsförvaltning?
Vi erbjuder dig stimulerande och omväxlande arbetsuppgifter och möjlighet att utvecklas i din roll som ekonomikonsult. Till stöd har du flera kollegor som gärna delar med sig av sin gedigna erfarenhet inom statlig redovisning, controlling och ekonomistyrning.
Statens servicecenters uppdrag är att öka effektiviteten och minska kostnaderna för administrationen i statsförvaltningen, bland annat i rollen som samarbetspartner och leverantör av ekonomitjänster. Vi levererar ekonomitjänster till omkring 80 olika myndigheter både genom outsourcing men också genom våra eftertraktade konsulttjänster.
Publiceringsdatum2023-07-28ArbetsuppgifterSom ny ekonomikonsult kommer du inledningsvis arbeta med våra kunder som köper en komplett redovisningstjänst av Statens servicecenter. Du kommer att göra omföringar utifrån underlag som kunderna skickar in eller som du själv tar fram. Du ansvarar för månads- och kvartalsavstämningar och upprättar de finansiella delarna till årsredovisningen för flera myndigheter. Du har dagligen kontakt med våra kunder och fungerar som bollplank i ekonomirelaterade frågor och bistår med att ta fram rapporter och göra mindre utredningar.
På sikt kommer du att arbeta helt självständigt med dessa arbetsuppgifter. Du kommer också att kunna ta konsultuppdrag hos våra kundmyndigheter. Det kan vara uppdrag som redovisningsekonom, controller eller utredningsarbete av olika slag. Genom uppdragen får du möjlighet att utvecklas inom den inriktning du själv önskar och tycker är intressant.
I rollen ingår även att ingå i interna projekt och arbetsgrupper vid behov samt att aktivt delta i förbättringsarbete.
Vem är du?
Du har arbetat några år efter din examen och är redo att ta nästa steg i din utveckling. Du har förståelse för de ekonomiska flöden som finns i en organisation och tycker det är roligt med redovisning. Som person är du nyfiken och angelägen om att lära dig mera och utvecklas.
Kvalifikationer• akademisk examen inom ekonomi och redovisning eller motsvarande utbildning och erfarenhet som vi kan bedöma som likvärdig
• god förståelse för redovisning och hur olika ekonomiska flöden och transaktioner påverkar bokföringen i en organisation
• god kunskap i Excel och erfarenhet av att arbeta i Excel
• erfarenhet av förekommande arbetsuppgifter inom en ekonomifunktion t ex avstämningar, bokslutsarbete samt olika typer av transaktioner och flöden.
Förmåga att
• självständigt planera, driva och inom givna tidsramar slutföra arbete som innehåller många varierande uppgifter
• samarbeta med kunder och kollegor
• vara kreativ, se förbättringsmöjligheter och driva utveckling
• kommunicera och förmedla information på svenska, i tal och skrift samt anpassa kommunikationen till mottagaren
• analysera och utvärdera samt presentera resultat av utvärderingar, projekt, uppdrag eller motsvarande.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av arbete på redovisningsbyrå eller ekonomiavdelning
• erfarenhet av arbete som controller
• erfarenhet av ekonomisystemet Unit4 erp (UBW/Agresso)
• erfarenhet av koncernredovisning eller statlig redovisning.
Övrig informationAnställningen är tillsvidare och heltid. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Placering Stockholm, resor kan förekomma.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 21 augsti 2023.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenters uppdrag är att bidra till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR. Vi ansvarar även för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare. Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Ersättning individuell lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-08-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Kontakt Towa Eng, Facklig kontaktperson Saco-S
010-456 03 91 Jobbnummer 7992869
Observera att sista ansökningsdag har passerat.